Nem került a legutóbbi fővárosi közgyűlés napirendjére az idei költségvetés. Folynak az egyeztetések, hogyan lesz többség?
Lesz természetesen, nagyon jól állunk. A többség politikai peremfeltétel. Jelenleg a fővárosi koalíciónak nincs meg a szavazattöbbsége, hogy el tudja fogadni a büdzsét. Nem lehet előre tudni, hogyan fog változni, bármelyik opció bekövetkezhet. A legoptimálisabb, s amelyet a legjobban szeretnék, hogy Hunvald György erzsébetvárosi polgármester tisztázódjék az eljárásban, ekkor megoldódna minden. A másik lehetőség, hogy visszaszolgáltatja közgyűlési mandátumát, amelyre szerintem helyesen az MSZP budapesti pártelnöksége felszólította. Ekkor két héten belül listáról pótolnánk a hiányzó mandátumot. A harmadik opció, amelyet most élünk meg, hogy miután teljes mértékben patthelyzet van a fővárosi közgyűlésben, az ellenzéknek sincs módja a költségvetést elfogadni. Ha az MDF a Fidesszel voksol, akkor is csak 33 igen szavazatuk van a 66 fős testületben. A teljes patthelyzet azt jelenti, nem tudja egyik erő sem érvényesíteni politikai akaratát. Ilyenkor nincs más út, a város érdekében addig kell tárgyalni az ellenzékkel, míg meg nem állapodunk az idei büdzsében. Különben olyan működési problémák és fejlesztési forráshiányok állnak be, amelyek tönkretehetik a várost. Ebben a helyzetben mindenkinek végig kell gondolnia eddigi politikai magatartását, s le kell ülnünk a tárgyalóasztalhoz.
Kivel tárgyalnak?
Elsősorban az ellenzékkel. Pénteken a Koalíciós Egyeztető Tanács ülésén megállapodtunk a költségvetés főösszegének elfogadásában, illetve abban, hogy az egyensúlyt biztosítani kell. Ez azt jelenti, hogy a büdzsé belső szerkezetében, a soronkénti tételekben lehet változás, azonban a főösszeget mindenképpen tartani szeretnénk. A főmegállapodás megtörtént: a fővárosi koalíció, Demszky Gábor főpolgármester és a két koalíciós frakcióvezető, tárgyalásokat kezdeményez a Fidesszel, az MDF-fel és a KDNP-vel. Külön-külön egyeztetünk a frakciókkal a szakpolitikai kérdésekről. Megállapodtunk a menetrendben, a tárgyalásokban, míg a költségvetés egyes részleteiről koalíciós szakmai egyeztetések lesznek. A főösszegben egyetértünk, abban, hogy a soronkénti egyensúlynak első számú primátusa van, és abban is, hogy a céltartalék eszközöket igyekszünk teljesen felhasználni. A Budapesti Egészségügyi Modellben néhány dolgot fundamentumként kell meghatározni, ehhez pedig tartalék kell.
Ez az e-taj kártyát jelenti?
Az e-taj kártya nagyon jó ügy, ezzel semmilyen konfliktus sincs. Ez egy közös kormányzati, fővárosi program. Nagyon sok peremfeltétele még hiányzik, a részletek kidolgozás alatt vannak, például az adatvédelmi kérdések. Mivel később az egész országra ki fog terjedni, kormányzati finanszírozási vonzatai is vannak. A főváros kezdeményezően lépett fel, megalapítottuk a Budapesti Egészségközpont Zrt.-t, az e-taj kártya kidolgozása az elsőszámú feladata. Később a cég tevékenységi körét majd kiszélesítjük, s mindenre kiterjed majd, ami központosítható. A modell nem fogja érinteni azonban a kórházakban dolgozók státusát, nem holdingban gondolkodunk. A hatékonyságot ugyanakkor növelni kell. Budapesten OEP finanszírozással együtt évente 90 milliárd forintot költünk egészségügyre, ez gigantikus pénz. Az emberek ugyanakkor nem elégedettek vele. Ezt a feszültséget fel kell oldani.
A kormány is beszáll a főváros fejlesztésébe. Vannak már konkrétumok?
Részt veszek az egyeztetésekben miniszterelnöki megbízottként, de az alapvető kérdésekben a kormány fog dönteni. A közösségi közlekedés nem BKV-ügy, a cég ennek csak egy szervezete. A kérdés kormányzati, fővárosi és agglomerációs együttműködést tételez fel. Ha nem így gondolkodunk, akkor nagyon-nagy baj van. A BKV kapott 10 milliárd forint rendkívüli segítséget költségvetési támogatásként. Folynak most az egyeztetések, amelyek a HÉV hálózatot érintik, hogyan és milyen pénzügyi technikával juthasson a BKV újabb 30 milliárd forinthoz. Az is nyilvánvaló, hogy a buszbeszerzéseknél is előrébb kell lépni. Ez sem valósulhat meg kormányzati együttműködés nélkül. Eljutottunk odáig, hogy a budapesti közösségi közlekedés nem egyszerűen fővárosi, hanem komplex probléma, s az egész országot érinti.
Milyen elképzelések körvonalazódnak még?
Nagyon komoly kérdés a közbiztonság kérdése. A kis tárgysúlyú ügyekkel nincs, aki foglalkozzon. A rendőrség nem tudja megoldani, ugyanakkor az emberek közbiztonságérzetét rendkívül rongálja a szabálytalan parkolás, a közrend és a közcsend megzavarása, vagy az illetéktelen közterület használat. Ki kell találni egy szervezeti megoldást, hogy például egy jogszabályváltozással nagyobb hatáskört adunk bizonyos szerveknek, így közrendészeti ügyeket is ellátnának. A távhős Ökoplusz program pályázatait pedig gyorsabban kell elbírálni és egy megfelelő szakmai sorrendben megvalósítani.
Hol tartanak az önkormányzati reform kidolgozásában? Hogyan érinti majd a budapesti kerületeket?
Ez egy kétharmados törvény. Az szerencsés egybeesés, hogy budapesti ügyekért felelős miniszterelnöki megbízott és fővárosi frakcióvezető is vagyok. Folynak az egyeztetések, s ez nagyon jó jelenség a magyar politikai életben. Nagyon kevés ilyen van. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője többször nyilatkozott a sajtóban, hogy egy átfogó elképzelése van a budapesti közigazgatási modellről. Nekem pedig miniszterelnöki megbízottként a kormányfőtől és Budapest Fejlesztési Tanács részéről felhatalmazásom van, hogy készítsek elő egy fővárosi fejlesztési törvény koncepciót. A lényege, hogy Budapest fenntartható és kiszámítható fejlődését ciklusokon keresztül garantálja. A két szándék közelít egymáshoz, ezért meghívtam a frakcióvezetőket csütörtök estére egy ötpárti egyeztetésre.
Közeledtek az álláspontok?
Nagyon hatékony megbeszélés volt. Tarlós István átnyújtotta javaslatcsomagját, amelyben nem volt semmiféle aktuálpolitika, például a fővárosi költségvetésről nem esett szó. Színvonalas szakmai anyagnak tartom, s a problémák 90 százalékával, amit felvet, abszolút egyetértek. Akár eljuthatunk odáig, hogy a fővárosi frakciók közösen terjesztik be a törvénytervezetet a parlament elé. Nem ez a cél, de van lehetőség rá. Csütörtök este megállapodtunk az elvi együttműködésben, a menetrendben, a munka folytatásában, a következő találkozónkról és a szakértők bevonásáról.
Vannak már konkrétumok?
Konkrétumok még nem lehetnek. Vannak ügyek, amelyekben egyformán gondolkodunk. Leszögeztük, a fővárosi közigazgatási modellen mindenképpen változtatni kell, ez így nem mehet tovább, ma már Budapest működésének akadálya. Például újra kell gondolni a közgyűlés és a kerületek feladatait, hatáskörét, illetékességét, szervezetét és személyi feltételeit. Egyetértettünk, hogy lehetőleg ebben a sorrendben kell ezzel foglalkozni. Ennek módozataiban persze vannak nézetkülönbségek. Hasonlóan gondolkodunk abban a koncepcióban is, hogy a nagy fejlesztési ügyek tartozzanak a fővároshoz, míg a humánügyek – szociális és egészségügyi kérdések – pedig a kerületekhez. A részletekről természetesen még egyeztetnünk kell. Nyilvánvaló ugyanakkor, hogy újra kell gondolni a főváros és a kerületek kapcsolatait. Egyáltalán nem integrálja az intézményes kapcsolatokat, hanem politikai kapcsolatok valósulnak meg elsősorban telefonok által. Másrészt a polgármestereknek sok mindenben nincsenek intézkedési jogai, például a hatósági jogköröket érintő ügyekben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.