Társadalmi nyomásra van szükség a szigorúbb, átláthatóbb és elszámoltathatóbb párt- és kampányfinanszírozási szabályok bevezetéséhez – fogalmazott Molnár Bálint, a Freedom House Europe igazgatóhelyettese egy műhelykonferencián.
A civil szervezetek főbb javaslataikként a rövidebb, korlátozott kampányidőszakot, a kampányszámla bevezetését, a kormány- és önkormányzatok nélküli korteshadjáratokat, átlátható médiakampányokat, a pártok valós ellenőrzését, illetve az átlátható pártalapítványokat nevezte meg.
Hack Péter, az ELTE oktatója, a Transparency International tanácsadó testületének tagja komoly hibának nevezte, hogy tíz éve titkos tárgyalások folynak a kérdésről a pártok között. Továbbá a Gyurcsány-kormány által 2007 novemberében az Országgyűlésnek beterjesztett törvénymódosítás azóta is napirenden van, és csak a határozathozatalra vár.
Hack mellett Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke is egyetértett abban, hogy a szabályozási elképzelés elfogadása politikai akarat kérdése, s a jelenlegi helyzethez képest sok mindenben előrelépést jelentene. Kovács azonban óvatosságra intett, mondván, hogy a szigorúbb ellenőrzés több százmilliós plusztételt jelentene a költségvetésnek.
Mint Molnár Bálint elmondta, becslések szerint minden tíz forintból 9 átláthatatlanul, illegális úton kerül a pártokhoz. Másrészt a lakosság 16 százaléka hiszi, hogy a pártok betartják a vonatkozó szabályokat.
A Freedom House Europe, a Transparency International és a Nézőpont Intézet több más civil szervezettel együttműködve másfél éve dolgozik a párt- és kampányfinanszírozás hatékonyabb átalakításán.
Főbb javaslataik:
Rövidebb, korlátozott kampányidőszakot:
1. Magyarországon is szükséges a kampányidőszak pontos időkeretének meghatározása, s ezen belül a rövidebb kampány irányába ható szabályozás bevezetése
2. Hazánkban 15‐30 napos kampányidőszak bevezetése szükséges
3. A hivatalos kampányidőszakon kívül minden, pártokhoz kapcsolódó hirdetést egyöntetűen tiltani kell
4. A rövidebb időkeret bevezetésével együtt, a kampányoló szervezetek számára a médiafelületekhez és –platformokhoz való hozzáférésben is meg kell teremteni az esélyegyenlőséget
Kampányszámlát minden választásra:
1. A választási kampányokban elkölthető összeg felső határát a jelenlegi tízszeresére kell emelni
2. A pártok a kampánnyal kapcsolatos kiadásaikat csak egy, az Állami Számvevőszéknél vezetett számláról fizethessék
3. Az egyes tételek azonosítókat kapnak, a kifizetéseket egy kijelölt személy engedélyezheti, a pártokat pedig kötelezni kell hirdetési és eseménynapló vezetésére is
4. A számlaadatokat az ÁSZ honlapján is közzé kell tenni
5. Az elszámoltatási rendszernek ki kell terjednie a pártok kampányait segítő egyesületekre, alapítványokra, sőt magánszemélyekre és cégekre is
6. Csak olyanok tehetnek közzé politikai hirdetést a kampányidőszakban, akik előzetesen regisztráltatják magukat az Országos Választási Bizottságnál. Kiadásaikat pedig csak az ÁSZ által ellenőrzött kampányszámláról tehetik meg
7. Szigorú és átfogó szankciórendszert kell bevezetni a számlaszabályok megsértésének esetére
Kormány- és önkormányzat nélküli korteshadjáratot:
1. Az állami, kormányzati és önkormányzati kommunikációt a kampányidőszakban általános, tiltó szabályozás alá kell helyezni
2. A korlátozás az országgyűlési és helyhatósági választásokat, valamint a népszavazásokat egyaránt érintse
3. Az állami és önkormányzati szervek választási hadjárat időtartama alatti költéseinek ellenőrzését fokozni kell
4. A közintézmények tárgyidőszakban tett költéseit az Állami Számvevőszéknek kell fokozottan ellenőriznie – különös tekintettel a kiadások törvényességére
5. Az ÁSZ hatáskörét bővíteni kell, hogy kontroll‐funkcióját ne csak visszamenőlegesen, hanem a választási időszak során folyamatosan gyakorolni tudja
Átlátható kampányt a médiában:
1. Az új kampányfinanszírozási rendszerben a médiumok által a politikai szereplőknek adható kedvezmények egységes szabályozására, vagy a kedvezmények teljes tiltására van szükség
2. A kampányidőszakban politikai hirdetésnek helyt adó médiumoknak a választás napját követő 30 napon belül nyilvánosságra kell hozniuk az ilyen forrásból származó bevételeiket
Valós ellenőrzést a pártok felett:
1. Létszámában és felkészültségében is szükséges az ÁSZ intézményének megerősítése
2. Az állami támogatásból részesülő pártok kétévenként sorra kerülő vizsgálatát éves ellenőrzésre kell változtatni, s meg kell teremteni a lehetőséget a soron kívüli vizsgálatra
3. A pártok egy hónappal a vizsgálat előtti értesítésének gyakorlatát be kell szüntetni
4. Az ÁSZ vizsgálatait ki kell terjeszteni a pártok üzleti vállalkozásaira, alapítványaira és ifjúsági szervezeteire
5. Az ÁSZ számára új, a jelenlegi hatáskörében még nem szereplő nyomozati jogköröket szükséges biztosítani
6. Az ÁSZ a jövőben közvetlenül a bírósághoz fordulhasson a pártok gazdálkodási törvénysértéseinek esetén
Átlátható pártalapítványokat:
1. A pártalapítványokat gazdasági és számviteli szempontból a pártokkal azonos módon kell ellenőrizni
2. A politikai alapítványok valóban csak oktatási, ismeretterjesztő, tudományos, kutatási munkát végezzenek
3. A pártalapítványok évente részletesen tegyék közzé támogatóik nevét, s azt, hogy a befolyó összegekből milyen célokra költöttek
4. A pártalapítványok politikai célokat szolgáló cégeket ne hozhassanak létre
5. Politikai párt csak politikai alapítványt hozhasson létre, civil státuszú intézményt ne működtethessen
6. Fel kell számolni a pártok költségeit átvállaló alapítványokat
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.