A válságot az aktuális ellenzék szinte mindenütt igyekszik a maga javára fordítani, a válság hatásaiért a kormányzatot téve felelőssé. A válság általában nem betemeti, hanem inkább elmélyíti a szociális különbségeket, valamint a politikai, ideológiai és etnikai törésvonalakat, amelyek ráadásul egymásra csúszva és egymást erősítve jelentősen kikezdhetik a társadalmi-politikai stabilitást - áll a Political Capital szerkesztőségünkbe is eljuttatott közleményében.
Mindezzel összefüggésben Kelet-Közép-Európa több kormányzata esetében további destabilizációval kell számolni – a kormányváltások nyomán viszont stabilabb parlamenti háttérrel és/vagy társadalmi támogatottsággal rendelkező, működőképesebb kormányok jöhetnek létre, melyek hatékonyabb intézkedéseket hozhatnak a válság kezelésére.
Az, hogy Magyarországon nagyrészt elmaradtak az utcai összecsapások, leginkább azzal magyarázható, hogy a 2006 őszén csúcson lévő radikális mozgalmak mára sokat veszítettek támogatottságukból, a „protest-potenciál” alábbhagyott, és a rendőrség is felkészült az utcai zavargások kezelésére. A radikális jobboldal legfőbb ereje, a Jobbik nem érdekelt az erőszak eszkalációjában a közelgő EP-, majd az országgyűlési választásokat megelőzően.
A Bajnai-csomag nyomán ugyanakkor még előfordulhatnak intenzív (akár erőszakba forduló) megmozdulások Magyarországon is.
Izlandot leszámítva eddig csak közép- és kelet-európai kormányok buktak bele a válságba, ez pedig érezhetően felerősíti a régióval szembeni általános bizalmatlanságot. A kelet-közép-európai régióban kéz a kézben jár a gazdasági és a politikai válság, így egyes kommentárok már teljesen „leírják” a térség egészét. Ez tovább ronthatja ezen országok gazdasági pozícióját, és önbeteljesítő jóslatként akár láncreakciót is beindíthat, további kormánybukásokat indukálva.
A válság minden országban beszűkítette a kormányok politikai mozgásterét, így teljesítményük fő indikátora az lett: mennyire képesek megóvni a társadalmat a válság hatásaitól. A válságkezelés azonban szinte minden országban rövid távú érdeksérelmekkel jár.
A válság több országban a meglévő pártpolitikai vitákat is felerősíti, korábbi problémákat hozva hangsúlyosabban a felszínre (pl. Bulgáriában a korrupció kérdését), és sokszor a koalíciós konfliktusok elmélyítésén keresztül ássa alá a kormányzati stabilitást.
A gazdasági válság jól láthatóan elmérgesíti az etnikai konfliktusokat, mérsékelten bár, de felerősíti az unióellenes hangulatot a régió országaiban, és jelentősen növeli a radikális mozgalmak támogatottságát.
A júniusi EP-választás megerősítheti a szélsőséges pártokat, és destabilizálhatja a kormányzatokat nemcsak a régióban, de Európa egészében is.
A kormányok stabilitását a jelentős társadalmi tiltakozás még tovább gyengítheti. Az eddigi tapasztalatok alapján az alábbi tényezők eredményeznek jelentős (helyenként erőszakos) demonstrációs vagy sztrájkhullámot : A magas vagy hirtelen növekvő munkanélküliség (ez kockázatot jelent Szlovákiában, Magyarországon, a balti államokban, Lengyelországban és a közszférából való elbocsátások miatt Romániában).
A válság észlelt hatása a személyes életkörülményekre (ez a térség országai közül leginkább Magyarországon, Romániában és a balti államokban érezhető); a gyorsan romló gazdasági és életszínvonalbeli kilátások és elvárások (pl. balti országok, Románia); kormányellenesség és politikai intézményekbe vetett bizalom párhuzamosan alacsony szintje (ez a térségben jelenleg leginkább Bulgáriára és Magyarországra igaz).
A válság hatása szempontjából tehát a kelet-európai régió nincs különleges helyzetben – arról van csak szó, hogy a politikával szembeni belső és az országokkal szembeni külső bizalmatlanság felnagyítja a válságok azon hatásait, amelyekben egyébként minden ország osztozik.
Kormányellenes demonstrációk nem csak Kelet-Közép-Európában tapasztalhatóak. Szerte Európában sor került hatalmas utcai megmozdulásokra, míg azonban Nyugaton ez főleg tömegdemonstrációkat és sztrájkokat jelentett, addig a régióban ez nagyobb gyakorisággal torkollott utcai összecsapásokba (pl.: Lettország, Litvánia, Bulgária).
Mindez részben a rövid demokratikus múlttal és az ennek megfelelő politikai kultúrával magyarázható: a fejlett nyugati államokban már inkább kialakultak a lakossági tiltakozás demokratikus, békés, ám mégis hatékony módszerei. Kelet-Közép-Európában viszont még nincsenek meg a választói indulatok levezetésének bejáratott csatornái, így a demonstrációk könnyebben torkollnak erőszakos „dühkitörésekbe”. Ráadásul ezekben az államokban az esetek többségében a politikai elit megítélése, a politikai intézményekbe vetett bizalom igen alacsony szinten áll, így a kormányellenes tüntetések gyakran csapnak át rendszerellenes megmozdulásokba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.