Szeptembertől is a mostani feltételekkel közlekedhetnek tovább a gyermekeket közoktatási intézménybe szállító buszok, ha az önkormányzatok a busztársasággal kötött szerződésüket megváltoztatva az „iskolabusz szolgáltatás” megnevezést „különcélú menetrend szerinti”, „szerződéses” vagy „különjárati személyszállítás” megnevezésre cserélik – áll a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) friss közleményében, amelyet a KHEM, az Önormányzati Minisztérium, a Pénzügyminisztérium és a Volán egyesülés képviselői részvételével tartott egyeztető megbeszélés után adtak ki.
Az egyeztetések témája az iskolabuszokkal kapcsolatos, szeptembertől hatályba lépő közlekedésbiztonsági célú követelmények értelmezése, megfelelő alkalmazása, a közoktatási intézményekbe járó gyermekek szállítását végző autóbuszok támogatási lehetőségének tisztázása volt.
Nagy port kavart ugyanis a szeptember elsejétől hatályba lépő szabályozás, amely szerint az iskolabuszokon a gyermekeket biztonsági övvel, 135 cm alatt külön gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni, a busz elején és hátulján a rendeletben meghatározott megkülönböztető táblát kell elhelyezni, és a jármű álló utast nem szállíthat.
A busztársaságok egyből tiltakozni kezdtek az új előírás ellen, mondván, hogy nincs pénzük övvel és gyereküléssel ellátni a buszaikat, ugyanis ennek költsége járművenként a kétmillió forintot is meghaladhatja. Több társaság azt is jelezte: ha életbe lép a szabályozás, megszüntetik az önkormányzatok által fizetett iskolajáratokat, és a gyerekek csak a menetrendszerinti buszokkal utazhatnak.
A KRESZ azonban azt is kimondja, hogy nem kell biztonsági rendszerben rögzíteni a gyermekeket abban az esetben, ha a nem menetrend szerint közlekedő autóbuszon – a belső kialakításnak megfelelően, valamint a forgalmi engedélyben rögzített adatok alapján – lehetőség van álló utasok szállítására.
A közlekedési tárca közleménye szerint ennek megfelelően tehát a KRESZ iskolabuszokra vonatkozó rendelkezései hatályba lépésükkor nem lehetetlenítik el a gyermekek autóbuszos szállítását és nem zárják el az önkormányzatokat az erre a célra igénybe vehető támogatásoktól. Tehát más megnevezést használva a továbbiakban is a mostanival azonos feltételekkel lehet utaztani a gyerekeket az iskolába.
Csepi Lajos, a közlekedési tárca szakállamtitkára az egyeztetés után elmondta: az önkormányzatok, illetve társulásaik abban az esetben is igénybe vehetnek állami normatív támogatást iskolába járás szolgáltatás vásárlására, ha nem iskolabusszal viszik a gyerekeket, hanem a biztonságot garantáló különjáraton vagy szerződéses járaton gyermekszállítás keretében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.