Mint az összeállításában a Handelsblatt rámutat, Peking itt a perifériákról – az új tagállamok, illetve a csatlakozásra várók – felől igyekszik behatolni a kontinens szívébe, lefölözve a kínálkozó lehetőségeket. A terjeszkedést – mind a fejlődő világban, mind újabb Európában – a fejlett ipari államok kormányainak rosszallása kíséri: mint szóvá teszik, a kedvező ajánlataival Kína gyakorta kínál lehetőséget az IMF által megkövetelt reformok megkerüléséhez, amivel teret nyit elavult struktúrák konzerválásához.
Egy további bírálat szerint az ázsiai kínálat révén visszatérően sérülnek a munkaügyi, emberi jogi – és esetenként a környezetvédelmi – normák.
Afrikában és más fejlődő térségekben Peking ügyesen kiaknázta a nyugati államok korábbi kudarcait: nyersanyag-kitermelési koncessziókért a fejlett országok hol készpénzzel fizettek, hol fejlesztési hitelekkel, ami rendre elfolyt a korrupció csatornáin keresztül.
A kínaiak viszont komplex létesítmények – utak-vasutak, repterek, kikötők, kórházak, oktatási és egyéb intézmények – kulcsrakész kivitelezésére tettek ajánlatot, amihez többnyire saját munkaerőt küldtek a helyszínre. Ilyen projektek végrehajtására fejlett ipari államok képtelenek voltak vállalkozni.
Ezzel szemben – a peremről kiindulva végrehajtandó európai behatolás kapuiként kiszemelt – Moldávia és Szerbia részére hitelkeretet nyitott meg Peking. Az előbbi részére 1 milliárd dollárt bocsátott rendelkezésre, annak kikötésével, hogy annak ellenében egy kínai építési nagyvállalat – a China Overseas Engineering Co (Covec) – kap kivitelezési megbízásokat. Szerbiában – a két államfő megállapodása alapján – Duna-hidakat, utakat, kikötői létesítményeket építenek, különleges gazdasági övezeteket hoznak létre, és hadiipari projekteket hajtanak végre, Peking hitelei révén. A megállapodás részeként a kínai kormány vállalta, hogy nem ismeri el független államként Koszovót, Belgrád pedig ugyanígy jár el Tajvannal szemben. Az IMF és a fejlett ipari államok számára külön bosszúságot jelent, hogy a kedvező feltételekkel folyósított kínai kölcsönök miatt nem lehet reformintézkedéseket és más jellegű – politikai – engedményeket kikényszeríteni.
A Handelsblatt emellett idéz egy elgondolkodtató lengyelországi példát, ahol a már említett kínai építési konszern (Covec) a 2012-es labdarugó Európa-bajnoksághoz szükséges, 40 milliárd eurósra becsült útépítési tervekből hasított ki jelentős hányadot. Mint a lap írja, a kínaiak a kiírási irányárnál 60 százalékkal (!) olcsóbb ajánlatot terjesztettek elő a Varsó-Lodz közötti autópálya építésére, kilométerenként 6,3-6,5 millió eurós áron, amivel a legkedvezőbbnek tartott, lengyel-ír kivitelező párosnak is erősen alákínáltak. A szomszédos Ukrajnának hasonló célokra kínál hiteleket Peking, ebben a viszonylatban a kínaiak pártközi egyezmény elfogadtatására is törekszenek. Az egyezmény részeként Kijev is lazítani tudja az IMF által kikényszerített „gazdasági kényszerzubbony” szorítását.
A német lap külön kommentárban igyekszik felvázolni a kínai kereskedelmi-gazdasági expanzió lehetséges következményeit. Mint írja, a Nyugat még meglévő műszaki előnye gyorsan apad, mert a tudásban meglévő különbséget az ázsiai gyártók vagy legális technológia-transzfer vagy ipari kémkedés keretében igyekeznek leküzdeni. A piaci behatolást pedig megkönnyíti, hogy a kelet-európai államok többségükben fuldokolnak az adósságban, ezért különösebb mérlegelés nélkül elfogadják a kínált hiteleket.
A Handelsblatt rámutat, hogy a demokratikus jogállamokat kötelező nemzetközi – főleg a munkaügyi – normák betartatásának elmulasztása nehezen behozható előnyöket kínál olyan országoknak mint Kína. A lap idézi konzervatív amerikai agytrösztök azon következtetéseit, amelyekben azt feszegetik, hogy hosszabb távon vajon nem sikeresebbek-e gazdaságilag a diktatúrák, ha kapitalista gazdasági rendszer alapján működnek?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.