Az emberek egyre jobban kiábrándulnak a politikából – a közhely igazságára utal, hogy hasonló időszakban, mint most, tehát fél évvel az országgyűlési választások előtt 2001-ben még a szavazókorú népesség 63 százaléka, 2005-ben az 50 százaléka, most pedig csak a 46 százaléka mondta azt a Medián kérdezőbiztosainak, hogy egy „jövő vasárnapi” választáson biztosan elmenne szavazni.
Ez azért is furcsának tűnhet, mert a szavazni szándékozók számottevően kevesebben vannak azoknál, akik – még most októberben is, amikor ez már gyakorlatilag lekerült a politika napirendjéről – előrehozott választásban látnák a megoldást az ország problémáira. Az utóbbiak aránya az év első felében tartósan megközelítette a kétharmadost, és csak a közelmúltban esett vissza, de még októberben is 57 százalék. Az, hogy ez a kormányváltó közhangulat nem feltétlenül jár aktív elkötelezettséggel, abból is látszik, hogy az előrehozott választás híveinek is nem kevesebb mint 14 százaléka állítja: biztosan nem menne el szavazni.
A Fidesszel rokonszenvezők 61 százaléka, a Jobbik-támogatók pontosan kétharmada, az MSZP híveinek pedig csak az 55 százaléka „biztos” szavazó.
A jobboldal más értelemben is mozgékonyabb. A pártok között napjainkban az egyik legélesebb választóvonal a generációs szakadék: míg az MSZP-szavazók átlagéletkora 54 év, és közel felük (48 százalék) nyugdíjas, addig a Fidesz-szavazók átlagéletkora 45 év és közöttük csak 26 százalék a nyugdíjasok aránya. Szavazótáborának átlagos 37 évével még inkább életkori rétegpártnak minősíthető a Jobbik, amely ráadásul nemcsak fiatalosabb, de „férfiasabb” is minden más pártnál.
Jelentősen javult a kormány megítélése, és még inkább a miniszterelnöké. Szinte hónapról hónapra nőtt azoknak az aránya, akik Bajnait szívesen látták volna „fontos politikai szerepben”, miközben a politikusok megítélése általában véve inkább romlott, mint javult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.