Bajban vannak a közbeszerzési pályázatok kiírói, gondban a szakértők. Az uniós értékhatárt elérő, illetve meghaladó ügyekben ugyanis január elsejétől kötelező az elektronikus út, ám az idevágó jogszabályok nincsenek összhangban, és hiányoznak a végrehajtás technikai feltételei is. Közbeszerzési eljárások indulnak, de jogszerűtlenül. A szakemberek egyelőre nem látják a megoldást, csak reménykednek a törvénymódosításban.
A megújult közbeszerzési szabályozás tavaly áprilisban lépett hatályba, a közösségi értékhatár fölötti ügyekben 2010 januárjától, az egyszerű eljárásban 2010 júliusától teszi kötelezővé az elektronikus utat. Az e-út érvényesül a jogorvoslat során a bíróság előtt is. Ehhez képest az a kormányrendelet, amely a közbeszerzésekben elektronikusan gyakorolható eljárási cselekményeket írja elő, megengedi a papíralapon történő procedúrát. A szabályozás nem harmonizál a hivatalos iratok elektronikus kézbesítéséről és az elektronikus tértivevényről szóló törvénnyel sem.
Mindez zavart okoz, de a kisebbik bajnak tűnik. A nagyobb az, hogy az elektronikus tértivevényről szóló törvény, amely meghatározza, miként gyakorolják az érintettek joghatályosan akár a közbeszerzésben, akár más eljárásokban az e-utat, teljességgel alkalmazhatatlan.
Érvényesüléséhez szükség lenne ugyanis az Állami Elektronikus Kézbesítési Szolgáltatóra és magára a kiépített elektronikus rendszerre. A szolgáltató azonban gyakorlatilag nem létezik, nem tudni a rendszerről, a nélkülözhetetlen kellékekről, formanyomtatványokról, illetve a végrehajtási szabályokról sem – mondta Patay Géza ügyvéd, hivatalos közbeszerzési tanácsadó. Hozzátette: a papíralapon kiírt pályázat törvénybe ütközik, tehát megtámadható. A törvény viszont a jogorvoslatban is megköveteli az elektronikus utat, erre – feltételek híján – szintén nincs mód.
Egyetlen szervezet sincs felkészülve az elektronikus közbeszerzési eljárásra – hangsúlyozta a jogszabályi visszásságok mellett Bűrös László ügyvéd, a Közbeszerzési Jogászok Országos Szövetségének elnöke. Arra hívta föl a figyelmet, hogy a teljes ajánlatkérői kör jogsértésre van kényszerítve a pályázat kiírásakor. Mint mondta, közösségi értékhatár fölötti eljárások jelentős számban uniós támogatásos ügyek. És érthetően senki sem akar támogatást elveszíteni. A szövetség nem tud tanácsot adni a hozzá fordulóknak, és választ sem arra, hogy vajon ki viseli a felelősséget egy esetleges uniós ellenőrzés során megállapított jogsértés következményeiért.
Szakemberek a közbeszerzési törvény módosításában, az elektronikus út alkalmazásának elhalasztásában bíznak. Ám nincs teljes egyetértés köztük abban, hogy miként is történjék a változtatás. A felkészületlenség előre látható volt, feltételezhetően ezért került be az elektronikus közbeszerzés bevezetésének kitolása 2011 januárjára a Közbeszerzési és Közérdekvédelmi Hivatalról szóló törvénybe, amelyet az államfő nem írt alá. A parlamenti megfontolást követően azonban az tavasszal hatályba léphet. Ez a szabályozás viszont nemcsak az ominózus határidőt módosítaná, hanem egyéb igen jelentős, sokak szerint zavaró változásokat is okozna. Emiatt sok az ellenzője, ők beérnék az elektronikus eljárás bevezetésének elcsúsztatásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.