BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csak több lett a kérdés az izraeli gépekről - Morvai hazaárulásról beszél

Navigációs, tájékozódási gyakorlatot hajtott végre március 17-én két izraeli katonai repülőgép Magyarország légterében – legalábbis ez derült ki a parlament honvédelmi bizottságának rendkívüli ülésén.

A testület a Fidesz kezdeményezésére ült össze, miután a Magyar Nemzet arról számolt be, hogy az izraeli gépek megközelítették a Ferihegyi repülőtér leszállópályáját Vecsés irányából, majd leszállás nélkül távozott.
„A magyar honvédség tudott az izraeli gépek érkezéséről, folyamatosan ellenőrizték a légteret, Magyarország biztonsága nem volt veszélyben” – mondta Szekeres Imre honvédelmi miniszter. Szerinte a repülőgépek a megadott időben és útvonalon repültek és mozgásukat nemzetközi szervezetek is figyelemmel kísérték.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) viszont nem járt el szabályosan a repülések engedélyeztetésekor, mert eljárásrend ellenére nem kérte ki előzetesen a magyar titkosszolgálatok szakvéleményét az engedély kiadása előtt. Hónig Péter közlekedési miniszter hangsúlyozta: az NKH munkatársai nem szándékosan jártak el szabálytalanul, hanem egy évek óta kialakult rossz gyakorlatot folytattak. „A lekövezetett helyett az utólag kitaposott úton jártak” – fogalmazott a miniszter.

A történtekről szólva Szabó Vilmos a Külügyminisztérium (KüM) államtitkára elmondta: Izrael március 1-jén kereste meg Magyarországot az engedélyeztetés kapcsán, amelyet az NKH a KüM és a ferihegyi repülőtér tájékoztatása mellett még aznap meg is adott. Az államtitkár kérdésre válaszolva elmondta: nem kérették és nem is kéretik be az ügy kapcsán Izrael budapesti nagykövetét. A honvédelmi tárca nem része az engedélyeztetési folyamatnak. A repülés négy NATO-tagállamot érintett (Magyarország mellett Romániát, Bulgáriát és Törökországot) és a repülőgépek mozgását a NATO mellett az Eurocontrol, az európai légiközlekedési szervezet is figyelemmel kísérte. Szekeres hangsúlyozta: 2009-ben 20 439 alkalommal használták a magyar légteret külföldi gépek állami, vagy katonai céllal, ebből 722 alkalommal nem NATO-tagállamok, ezen belül pedig 20 alkalommal izraeli gépek.

Tömböl László vezérkari főnök elmondása szerint a két gép március 17-én három perc eltéréssel és háromszáz méteres magasságkülönbséggel léptek be a magyar légtérbe, ahol mindent az az engedélyezésben foglaltaknak megfelelően tettek. Ebben benne volt az is, hogy úgymond átstartoltak a Ferihegyi repülőtéren. Ez nem egy kifejezetten katonai manőver, a lényege, hogy a repülőgép nem fejezi be a leszállást, hanem a kifutópálya megközelítése, vagy érintése után visszaemelkedik. „A két izraeli gép Ferihegy mellett a bulgáriai Várna repülőterén is átstartolással gyakorolták a bejöveteli eljárást” – mondta Tömböl.

A bizottsági ülés fő eredménye, hogy Vágó József az NKH légiközlekedési igazgatója elismerte a jogszabálysértést, amely szerinte a rossz jogszabályból adódik: a hatóság 2004 óta csak „nemzetbiztonságilag indokolt esetben” kért szakvéleményt a szakszolgálatoktól, azt ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy ki dönti el mi számít ilyen esetnek. Történt olyan konkrét eset is, amikor az NKH megkeresésére a titkosszolgálatok nem is reagáltak.

Arra egyik meghívott sem tudott konkrét választ adni, hogy a két repülőgépen milyen esetleges kémberendezésekkel volt felszerelve, hogy használták-e ezeket, illetve, hogy pontosan milyen céllal érkeztek a gépek Magyarországra. „Nem szövetséges gépek ki-be járnak a magyar légtérben anélkül, hogy a titkosszolgálatok tudnák, hogy mit csinálnak itt” – mondta Lázár János. A bizottság fideszes elnöke felszólította Bajnai Gordon miniszterelnököt, hogy azonnal hívja össze a Nemzetbiztonsági Kabinet soron kívüli ülését, ahol szabályozzák újra a magyar légtérhasználat engedélyeztetését. Emellett szerinte meneszteni kell az NKH teljes vezetését, illetve mérlegelendő Hónig Péter és Szekeres Imre honvédelmi miniszter felmentése is.

Azzal a szocialista képviselők is egyetértettek, hogy mindenképpen szükség lett volna az engedély kiadása előtt a nemzetbiztonsági kockázatok elemzésére és a szakszolgálatok engedélyére is. Ugyanakkor Gál Zoltán bizottsági alelnök szerint a hisztéria csak annak köszönhető, hogy izraeli gépekről van szó.

Európai parlamenti képviselőként Morvai Krisztina is felszólalt az ülésen, a Jobbik államfő-jelöltje arra volt kíváncsi, hogy a magyar vadászgépek mikor és hányszor fognak Izrael fölött gyakorlatozni. Szerinte az ügyben nyugodtan feljelentést is lehetne tenni hazaárulás, vagy hűtlenség miatt.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.