A pártok már most összesen csaknem 400 milió forintot költöttek, pedig hol van még a kampány csúcsa - hivták fel a figyelmet a Transparency International Magyarország, a Freedom House Europe és az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet sajtótájékoztatóján. A három civil szervezet közösen figyeli és dokumentálja a kampányoló pártok választási hadjárataikkal kapcsolatos kiadásait.
Nemcsak a civilek hangsúlyozzák jóideje, az elmúlt években szakmai szervezetek, sőt, maguk a pártok is többször megfogalmazták, a jelenlegi törvényi keretek alkalmatlanok a választási kampányok tisztaságának és átláthatóságának garantálására.
Nyílt titok, hogy a pártok kampánykiadásai az engedélyezett 386 millió forintos költési plafont többszörösen – egyes becslések szerint tízszeresen – túllépik és, hogy az általuk az Állami Számvevőszékhez leadott pénzügyi jelentések szinte semmiben nem tükrözik a valóságot.
Emlékeztes: tavaly ősszel a TI és az FH által közösen kidolgozott elvérzett a parlamenti pártok közötti huzavonában, egyértelművé vált, hogy a 2010-es parlamenti választásokat is az 1997 óta érvényben lévő szabályozás szerint kell lebonyolítani. A civilek most a pártok kampánykiadásainak lehető legszélesebb körű és legpontosabb dokumentálásával azt szeretnék demonstrálni, hogy elengedhetetlen a párt- és kampányfinanszírozás törvényi szabályozásának átfogó reformja.
Fontos szembesíteni a pártokat azzal, hogy a képmutató kampányfinanszírozási gyakorlat nem folytatható tovább. Erre a szembesítésre nincs jobb eszköz, mint a kampányok követése, költségstruktúrájuk feltérképezése, és a konkrét kiadási tételek lehető legpontosabb megbecsülése és ezen adatoknak a minél szélesebb nyilvánosság számára való hozzáférhetővé tétele, mondta Alexa Noémi, a TI ügyvezető igazgatója.
A virtuális kampányszámlán nyomon lehet követni a kiadásokat. Szakértők és önkéntesek is segítenek a megfigyelésben. Piaci számítás szerint az MSZP közel 160 millió forintot fordított eddig kampányra, csak a köztéri hirdetései kerültek közel 70 millióba. A FIDESZ 100 millió felett jár, az MDF 70 millióhoz közelít a kampányköltésekben.
A projektre létehozott www.kepmutatas.hu honlapon virtuális kampányszámlán követheti bárki a kiadásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.