BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már vasárnap eldőlhet a verseny a Jobbik és az MSZP között

A 2010-es furcsa választás lehet az első, amelynek nagy kérdéseire már az első forduló után válasz adható. Az 50 százalék feletti részvétel (a Nézőpont Intézet becslése szerint országosan 60 százalék) azt valószínűsíti, hogy a választás mindenhol érvényes lesz.

Így el fog dőlni, hogy az MSZP vagy a Jobbik-e a nagyobb párt. Választ kaphatunk arra a kérdésre is, befut-e az LMP és esetleg az MDF a parlamentbe. Sőt, a Fidesz és a többi párt közötti tetemes különbség miatt azt sem lehet kizárni, hogy a kétharmad kérdése is eldől, ugyanis szokatlanul sok (akár 120-nál is több) választókerületben már az első fordulóban végeredmény születhet.

A Nézőpont Intézet – a Heti Válasz megbízásából – január óta a kampány minden hetében készített felmérést. Az ezekből kirajzolódó trend a Fidesz és az LMP számára kedvező: sem az MSZP, sem a Jobbik nem tudta érdemben növelni táborát, sőt mindkét párt támogatása apadt. Ennek oka lehet Gyurcsány Ferenc színrelépése, a kormányközeli korrupció szappanoperájának folytatása, valamint a Jobbik komolyságát megkérdőjelező botránykrónika.

Az MSZP maximális szavazótábora a januári 22 százalékról 15 százalékra, a Jobbiké 16 százalékról 11 százalékra csökkent (itt a múlt héthez képest volt látványos az esés a Nézőpont Intézet adatai szerint). Így valószínűleg egyikük sem tudja elérni a 20 százalékos eredményt, s megnyerni egymillió szavazót. A Jobbik felé kacsintókat a Fidesznek nagyrészt sikerült megtartania, a baloldalon hiteles pártot keresők pedig az LMP-be helyezték bizalmukat. Az egyelőre bizonytalan programú zöld párt bevallott támogatottsága a Nézőpont Intézet kutatásaiban először emelkedett 5 százalék fölé (potenciális szavazótábora már hetek óta 7–9 százalék között mozog). Az MDF azonban nem tudott profitálni a pártot kereső baloldali szavazókból: továbbra is enyhén a küszöb alatt van potenciális támogatottsága (4 százalék).

A magyarok több mint fele (52 százalék) múlt héten Orbán Viktort választotta volna miniszterelnökéül egy közvetlen szavazáson. Ilyen támogatottságot legutóbb az országértékelő beszéd után mértünk a Fidesz elnökének. Érthető, hogy az akkor bemutatott, azóta gondosan épített államférfiimázsra épül a párt kampánya. Az utóbbi hetekben Orbán ugyanis már a Fidesznél is népszerűbb lett valamivel. A többi kormányfőaspiránsnak a kampány során nem sikerült elhitetnie magáról, hogy képesek volnának legyőzni a legnagyobb ellenzéki párt elnökét. Mesterházy Attila növelte ugyan táborát (7-ről 10 százalékra), de Bokros Lajos kárára (15-ről 12 százalék), Vona Gábor pedig nem tudott kitörni az 5 százalék körüli támogatottságból.

A Fidesz kampánystratégái legfőbb ellenfelüknek a szavazatmegosztást tartják, legalábbis erre utal a „Csak a Fidesz” jelszó. Számukra megnyugtató, hogy a Nézőpont Intézet kérdésére a Fidesz-szimpatizánsok 93 százaléka állította, hogy mindkét szavazatával ugyanarra a pártra fog voksolni. Az MSZP és a Jobbik esetében ez a szám 86, illetve 85 százalék, az LMP- és az MDF-szimpatizánsoknak pedig csak a háromnegyede (egyaránt 74 százalék) tart ki pártja mellett mindkét szavazatával. Mivel a kis pártok egyéni jelöltjeinek semmi esélyük sincs bejutni a parlamentbe, az e pártokat támogató stratégiai szavazók a nagyobb formációk jelöltjeit támogatják. Ugyanakkor kevesen tudják, hogy az ötszázalékos küszöböt elérő kis pártok vesztes egyéni jelöltjeire leadott szavazat sem vész el, az országos listán ez növeli a kis pártok mandátumszerző képességét.

A választás előtti utolsó kutatásban is megkíséreltük modellezni a következő parlament összetételét, amelynek alapján a Fidesz–KDNP-szövetségnek továbbra is komoly esélye van a kétharmados többség megszerzésére (284 mandátum), az MSZP-nek pedig nőtt az esélye a „második erő” címre a Jobbikkal szemben (50 versus 37 mandátum). Ugyanakkor a választási rendszerben sokszor tizedszázalékokon is múlhatnak mandátumok: a szavazatok és a részvétel regio-nális megosztása és a pártok közötti különbség is befolyásolja a képviselőhelyek végleges megoszlását.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.