Átlagosan 9 százalékkal estek a hazai cégek bónuszkifizetései, mely tendencia a válság kitörése óta tart. A vállalatok 70 százaléka az aktuális évben elért profit alapján fizeti a bónuszokat, a válság idején elért kisebb üzleti eredmény kihatással így az év végi jutalmakra is. Az elmúlt két évben közel húsz százalékkal estek a ténylegesen kifizetett bónuszok, így most nagyjából a 2005-ös szintre süllyedtek az összegek – mondta el Jakabos Tünde, a Hay Group Hungary Javadalmazási üzletágának vezetője.
Nemzetközi szinten is hasonló visszaesés tapasztalható a változóbérek kapcsán, azonban egy júliusban publikált nemzetközi Hay Group tanulmány szerint a cégek 39 százaléka már újra a bónuszok növekedésében gondolkodik. A szervezetek közel fele azonban újragondolná a bónuszpolitikáját, valamint emelné az eddig alacsonyan tartott teljesítményküszöböket. A bónusz rendszer megváltoztatását a megkérdezett többsége azzal indokolta, hogy a tapasztalatok alapján a munkavállalók gyakran a fizetésük természetes részeként kezelik a bónuszokat, mely így kevésbé ösztönző hatású.
A kifizetett bónuszok tekintetében a legnagyobb visszaesést az Egyesült Államok és Nagy-Britannia produkálta, ahol a válság negatív hatásainak kezelésére a cégek automatikusan visszafogták a költségeket. Itt az előre kitűzött célok 60 százalékát sem kapták meg tavaly a munkavállalók. Ebbe a kategóriába tartozik még Finnország, Oroszország és Ukrajna is.
A legtöbb bónuszt Indonéziában, Kuwaitban és Peruban fizették ki, ahol a kitűzött célprémiumok 120 százaléka felett adtak a vállalatok. Magyarország e tekintetben a középmezőnyben helyezkedik el 60-90 százalék közötti kifizetésekkel. Azonban érdemes kiemelni, hogy a hazai cégek nemzetközi viszonylatban is a legmagasabb kategóriába tartozó célszámokkal rendelkeznek. Átlagosan az éves alapbérek több mint 12 százalékát fizethetik ki bónuszként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.