Folyik a leltárkészítés a fővárosban, de könnyelmű dolog lenne számokat mondani a hiányról. Az ember ugyanis könnyen esik abba a hibába, hogy egyik nap nyolcszáz-, a másik nap kétezer milliárdról beszél. Ezek ugyanis mind-mind más megközelítésből származó számok – szögezte le György István, főpolgármester-helyettes.
A BKV esetében három számot látnak: a bankok felé hetvenöt milliárdos hitelállománya van a cégnek, a folyó fizetési probléma huszonöt-harminc milliárdos, és létezik hatszáz-nyolcszázmilliárd forint, amely az amortizáció-pótlás hiányából, elmaradásából származik. Utóbbi is igen súlyos, de nem napi szinten jelent likviditási gondot – tette hozzá.
„Az, hogy a BKV-buszok átlagéletkora tizenhét év, a karbantartási és felújítási igények komoly mértékben sújtják a céget, de nem jelenti azt, hogy azonnal, holnap az összes buszt, villamost, HÉV-et, villamost le kell cserélni” - mondta György István a Duna Televíziónak.
A legfőbb gond a 25-30 milliárdos folyó fizetési probléma, ezt kell leggyorsabban megoldani – lehetőleg a kormányzat segítségével, de természetesen a saját erőből való megoldás lehetőségét is vizsgálják – tette hozzá a főpolgármester-helyettes.
Tudjuk, hogy a kormánynak is szűk a mozgástere, ennyiben tehát a fővárosé is az – érvelt a politikus. Hozzátette: alapvetően igaz, hogy csak magára számíthat a főváros, bár vannak területek, ahol a kormány nélkül nem tud lépni. Várható, hogy egy komoly átvilágítást követően hatékonyságnövelő és költségcsökkentő intézkedések bevezetésére lesz szükség – mondta György István.
Két lábon álló városüzemeltetés
A városüzemeltetés két fő lábon áll majd – a Budapesti Városüzemeltetési Központ és a Budapesti Közlekedési Központ Zrt-k feladata lesz biztosítani a hatékony pénzfelhasználást, és szakmai alapokra helyezve garantálni a városüzemeltetési munka előkészítését és végrehajtását.
A főváros legtöbb cégénél megszüntetik az igazgatóságot, de az újonnan alakuló, fentebb említett két Zrt. élén lesz szakemberekből álló igazgatóság, és egyelőre a BKV-nál is megmarad. Utóbbit György István azzal indokolta: százharminc milliárdos költségvetésű gazdasági társaságról van szó, ahol szerteágazó tevékenység folyik – itt pedig a tulajdonosi irányítást csak úgy tudják biztosítani, hogy maga a BKV is rendelkezik igazgatósággal. Később megszűnhet az igazgatóság a BKV-nál, de ez nem most fog megtörténni – szögezte le a várospolitikus.
A leltárkészítés eltarthat decemberig – vetítette előre a teendőket György István, hozzátéve: teljes intézményátalakításban gondolkodnak, mivel úgy látják, hogy a jelenlegi intézményrendszer nem képes hatékonyan szolgálni egy 21. századi európai nagyváros városüzemeltetési feladatait.
A városüzemeltetési kérdéseket sokkal inkább szakmai alapokon oldanák meg, mint eddig, ez az előkészítő munkára és a végrehajtásra vonatkozik elsősorban. A város globálisan látó, tulajdonosi szemléletű irányításra van szükség – így lehet talán elérni belátható időn belül, hogy útfelújítások esetén úgy egyeztessenek a közművekkel, hogy a felújítás után két hónappal ne merüljön fel ismét a felbontás igénye, ami ma irritálja a lakosságot – mondta György István főpolgármester-helyettes.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.