A szakértő szerint nem, vagy csak nagyon nehezen elfogadható, hogy az Orbán Viktor kormánya olyan döntéseket hozott, mint a Magyar Nemzeti Bank és az Alkotmánybíróság függetlenségének megnyirbálása, melyek épp az elnökség hitelességét ássák alá. Ez felveti a kérdést, hogyan képviselheti az EU érdekeit egy olyan magyar miniszterelnök, aki az Alkotmányból eltávolíttatja a felügyeleti mechanizmusokat.
Brusis szerint az Unió megfenyegetheti Magyarországot, hogy megvonják tőle soros elnöki jogait, amennyiben például nem vonják vissza a sokat kritizált médiatörvényt. Valószínűbb azonban, hogy inkább csak korlátozni fogják a jogkört: egyes tárgyalási funkciókat a Bizottság elnöke, illetve a főképviselő hatásköre alá oszthatnának be vagy a májusra tervezett Keleti Partnerségi Csúcsot áthelyezhetik 2011 második felére. De szó lehet olyan - Magyarország számára kulcsfontosságú projektek megakadályozásáról is, mint amilyen a Duna-térség stratégiájának kidolgozása, melyet Orbán Viktor is kiemelt a magyar elnökség feladatai közül.
Ezen korlátozó intézkedésekről természetesen az Európai Tanácsnak minősített többséggel kell döntenie. A tárgyalási és reprezentatív jogköröket azonban elvben át lehet ruházni a Magyarországgal előtt elnökösködő Belgiumra és Spanyolországra. Esetleg dönthet a Tanács úgy is, hogy a jogköröket elnökére, Herman van Rompuy-re, a főképviselőre, Catherine Ashtonra vagy a Bizottság elnökére, José Manuel Barrosora ruházza át.
Ugyanakkor a vita a magyar kormány és az EU között nem okozhat fennakadást az Unió működésében, mivel az elnökségi funkciók jobbára reprezentatívak, a valós menedzsment Lisszabon óta a Tanács elnöke és a külügyi biztos kezébe ment át. Az elnökség váltakozása ugyanakkor szimbolikusan még mindig fontos, hiszen ez jelképezi a tagállamok egyenjogúságát és a nemzetek sokszínűségét az EU-ban.
Brusis szerint a válság bizonyította azt is, hogy az Unió hosszútávon csak egy közös gazdasági kormány megalakításával lehet működőképes az egyes eurózóna-tagállamok felelőtlen hozzáállása miatt. Ezt csak olyan felügyeleti és szankcionáló elemek létrehozásával lehet szabályozni, mely rákényszeríti az eladósodott országokat a kiegyensúlyozott költségvetés alkalmazására, ugyanakkor teret hagy nekik a versenyképesség fejlesztésére és a szigorítások negatív szociális hatásainak ellensúlyozására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.