Werner Hoyer szerint Magyarország jobban tenné, ha a tárgyalásokat ezekről a kérdésekről, például Fehéroroszországgal vagy Ukrajnával, átengedné az Európai Bizottságnak. Hoyer ezt az új magyar médiatörvénnyel indokolta, amely a médiát szigorú állami ellenőrzésnek veti alá. Ha ez megvalósulna, az a magyar elnökség hatáskörét csökkentő lépésnek minősülne.
"Az Európa nevében való megszólalás joga természetesen tartalmazza azt a kötelességet, hogy belül is tiszteletben tartsák az európai értékeket, hogy azokat kifelé hitelesen képviselhessék" - mondta Hoyer.
A német politikusnak az a véleménye, hogy az Európai Bizottság részéről ne csak a médiaügyekért felelős Neelie Kroes vizsgálja meg, hogy nem sértett-e Magyarország uniós jogot, hanem az alapjogok harcos védelmezőjeként ismert Viviane Reding is.
Az aktuális EU-elnök folytat tárgyalásokat az együttműködésről a keleti partnerországokkal - köztük Moldáviával, Grúziával és Örményországgal. Nem csupán anyagi segítségről, hanem az alapértékeknek a tiszteletben tartásáról is szó van.
"Magyarország nem föltétlenül a leghitelesebb tárgyalópartner, amikor a sajtószabadságról van szó" - véli Hoyer.
A németül rendelkezésére álló 16 oldalas összefoglalóról az államminiszter azt közölte, hogy "az még meg is haladja az aggályokat. Nincs ok a riadó lefújására."
A brüsszeli székhelyű tudósítók is tiltakoznak
"Ebben az időszakban a brüsszeli székhelyű tudósítók folyamatosan érintkezésben lesznek a magyar kormány képviselőivel és tisztségviselőivel. A tudósítók teljesíteni fogják azt a feladatukat, hogy független módon, objektívan és szakszerűen tájékoztassák olvasóikat, hallgatóikat és nézőiket a magyar elnökség fejleményeiről. Ez azt is jelenti, hogy biztosítani fogják a véleménynyilvánítás szabadsága és a szabad média elvének további tiszteletben tartását" - olvasható a Nemzetközi Sajtóegyesület állásfoglalásban.
Az API megítélése szerint a magyar médiatörvény messzemenő politikai ellenőrzést valósít meg a médiatartalom fölött, és lehetővé teszi "a kormány által kinevezett testületek" számára, hogy "általánosan és gyengén meghatározott kritériumok alapján egyoldalúan ítéljen meg" médiatartalmakat. Az ilyen kritériumok közt említi az egyesület a közrend védelme, a kiegyensúlyozottság, a közügyekről való megfelelő tájékozódás szempontját. Szerinte e fogalmak homályossága a média öncenzúrájához vezethet, hogy elkerüljék a bírságolást.
Az API kifogásai közt szerepel az is, hogy a törvény a gyűlöletbeszéd elleni védelmet kiterjeszti csoportok széles körére - idézete szerint "bármely közösségre" -, és hogy vonatkozik a szándékolatlan sértésre vagy gyűlöletkeltésre is.
A Nemzetközi Sajtóegyesület felszólítja a magyar kormányt, hogy olyan törvénnyel helyettesítse az elfogadott jogszabályt, amely eleget tesz a véleménynyilvánítási szabadság nemzetközi normáinak.
Az állásfoglalást Ann Cahill, az API elnöke, az Irish Examiner brüsszeli tudósítója, valamint Michael Stabenow, a Frankfurter Allgemeine Zeitung brüsszeli tudósítója jegyzi.
Török Gábor most megjelent Zsákutca című bejegyzésében amellett érvel, hogy a fiatal fideszes politikusok zömére komoly hatással lesz a médiatörvény nemzetközi visszhangja. Török szerint a többség "egyre kényelmetlenebbül érzi magát, különösen akkor, amikor az itthoni reakciókat olvassa, köztük az ismert egyszerű érveket használó baráti publicisztikákat („Schiff and Cohn”), és látja az elszabadult hajóágyúkat, amelyek a magyar jobboldal legrosszabb hagyományait hozzák vissza, és olyan irányba lökik a Fidesz politikáját, amellyel – meggyőződésem – a legtöbb mostani jobboldali döntéshozó amúgy soha nem azonosulna."
A politológus úgy véli, a kormánypárt megdöbbenése a heves reakciókon őszinte és valós: a Fidesz nem hitte volna, hogy ebből ekkora „baj” lehet, hiszen nem nagyon akart mást, mint kétharmados többségével élve „alkotni”, „rendet tenni” ezen a téren.
A probléma onnantól kezdődött, amikor világossá vált, hogy a homályosan megfogalmazott pontok (elsősorban az, hogy mikor, hogyan és miért lehet büntetést kiszabni) félreérthetők és elvileg politikai célokra is használhatók. Ha ekkor van belátás a Fideszben, komolyabb érdeksérelem nélkül módosítható lett volna a törvényjavaslat, megelőzve ezzel a nemzetközi tiltakozást, az egyre kellemetlenebb politikai klímát.
Török szerint a köztársasági elnök komoly szolgálatot tehetett volna a Fidesznek, ha nem írja a alá törvényt, "ha mer önállóan gondolkozni és dönteni, de éppen a sok éves gyakorlat, az egyszerre lépés rutinja akadályozta meg, hogy a kormány kijöhessen ebből a kényelmetlenül szűk zsákutcából.
Továbbra is állítom, hogy mindez "csak" politikai vakság és önsorsrontó politika, nem pedig a diktatúra építésének fontos állomása – ezért is vallom, hogy a szándékokra vonatkozó külföldi bírálatok egy része valóban túlzás, félreértés vagy pánikkeltés. Ennek ellenére olyan veszteségeket szenvedett és szenved el a kormány az amúgy a fontos ügyekhez képest huszadrangú médiatörvény miatt, amelyeket egyáltalán nem kellett volna, s ezek alapvetően nehezíthetik meg a valóban lényeges célok érvényesülését. Ha a Fidesz engedi, hogy ebben a helyzetben a „szemben a világgal” heroizmusa hassa át és terelje a politikai irracionalizmus irányába a működését, akkor sorsa nem nagyon lehet más, mint a biztos bukás. Lehetetlen, hogy ez megérje."
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.