A Policy Agenda (PA) Politikai Hatás Index (PHa-index) alapján az elkövetkező három hónapban a kormány és az országgyűlés jogalkotási munkája során mely ügyek fogják a politikai napirendet meghatározni.
A PHa-index a várható jogszabályok társadalmi, gazdasági és költségvetési hatása, a politikai kommunikációs lehetősége és a politikai szereplőkkel való lehetséges konfliktus alapján mutatja be, hogy milyen politikai hatása lesz egyes törvényeknek és jogszabálytervezetnek, amely a döntéshozók asztalára, és ezzel szinte párhuzamosan a közvélemény elé fognak a következő negyedévben kerülni.
A második negyedévben a jogalkotási terv, a munkatervek és az Országgyűlés előtt lévő előterjesztések alapján az elemzésünkben 84 jogalkotási kérdést vizsgált az intézet. Ennek alapján az előttünk álló három hónapban a következő öt ügy lesz a leginkább a közvélemény figyelmének fókuszában (zárójelben a PHa-index).
Az első, az alkotmány és alkotmányhoz kapcsolódó törvénymódosításokról (4,35) első körben már lezajlott a politikai küzdelem. Április elején várhatóan zárószavazásig viszik az új Alaptörvényt, míg a hozzákapcsolódó új jogszabályok még tematizálhatják a tavaszi országgyűlési napirendet.
A KDNP által benyújtott törvényjavaslat a vasárnapi munkavégzés (4,2)kapcsán továbbra is komoly konfliktusok lehetnek a két kormánypárt között is. Természetesen választhatja azt az utat a Fidesz továbbra is, hogy nem engedi napirendre tűzni a kérdést, de ez a KDNP hatékonyságát tovább gyengítené, és ez koalíciós konfliktushoz is vezethet.
A Széll Kálmán Terv egyik eleme volt az új gyógyszer-támogatási rendszer (4) létrehozása. A kormányzati bejelentések szerint áprilistól indul az új javaslat egyeztetése, amely a negyedév végéig kerül a kormány elé. Jelentős költségvetési megtakarítást csak úgy érhet el a kormány, ha annak komoly társadalmi kihatásai is vannak, hiszen ez jelentős lakossági gyógyszer drágulást jelent. Ez pedig jelentős külső és akár belső vitákkal is járhat.
A negyedik legfontosabb téma az új felsőoktatási törvény (3,85) már a tervezési fázisában is komoly vitákat váltott ki. Ez volt az első nyílt színen zajló vita a kormánypártok között, de a jelentősebb szakmai szervezetek is komoly ellenállást tanúsítottak az oktatási kormányzattal szemben. A normaszöveg nyilvánossá válása ismét felnyithat már lezártnak hitt ügyeket, ezért is várjuk, hogy politikai napirend befolyásoló hatása lesz ennek a jogszabály-tervezetnek.
Végül, megindult az Országgyűlésben a nemdohányzók védelméről szóló törvény vitája. Végül belső konfliktusok miatt az alkotmányozás befejezése után folytatja a törvényhozás a kérdés tárgyalását. Ez pedig ismét alkalmat ad arra, hogy előkerüljenek a kérdés gazdasági, társadalmi, népegészségügyi aspektusai. Minél hosszabb ideig várakozik a törvény arra, hogy napirendre kerüljön, annál inkább látszik, hogy megszervezik ellen azt a lobbit, amely kompromisszumra késztetheti a javaslat beterjesztőit.
Az idei első negyedévi PHa-index alapján a PA azt prognosztizálta, hogy leginkább az új Alkotmány megalkotásának lesz társadalmi, gazdasági és politikai kommunikációs szempontból a legnagyobb jelentősége. Ugyan még nem záródott le az alkotmányozás folyamata, de jól látszik, hogy ez volt az elmúlt három hónap TOP ügye a jogalkotás terén. A korábbi várakozásaink szerint közel hasonló mértékű lett volna a vasárnapi munkavégzés kérdéséről szóló KDNP-s törvényjavaslat is. Itt a koalíciós pártok közötti konfliktusra is számítani lehetett. Éppen ez volt az oka, hogy bár december óta a parlament előtt fekszik az előterjesztés, nem engedték még az általános vitát sem elkezdeni.
Az első negyedév TOP5 ügye közül végül az otthonszülés kérdésének szabályozása, illetve az egészségügyi kamarákról szóló törvény módosítását jól kezelte a kormányzat, főképpen az előterjesztő Nemzeti Erőforrás Minisztérium, mivel jelentősebb politikai botrány nélkül sikerült elfogadtatni. Ugyanakkor gazdasági és társadalmi hatás szempontjából mindkét jogszabály komoly jelentőséggel bír. A NEFMI teljesítményét némiképpen rontja a lassan már mostohagyermeknek érződő sport törvény, amit immár második határidőre sem tudott a tárca megalkotni.
Egyedüli meglepetés a jogalkotás területén az volt, hogy a várakozásokkal ellentétben (PHa-index listán a 10. helyre rangsoroltuk) az energetikai tárgyú törvények végül komoly indulatokat váltottak ki.
Melyik tárca számíthat forró negyedévre?
A PHa-index segítségével az intézet megnézte, hogy a második negyedév jogalkotása szempontjából mely tárcák esetében kell konfliktusosabb politikai időszakra felkészülni. Ez alapján egyértelműen, hasonlóan az előző negyedévhez, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium az, amelynek a legnehezebb ügyekkel kell szembenéznie (2,69). Szintén „megőrizte” a második helyét a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (2,43), amely több jelentősebb jogszabálynak lesz az előterjesztője. A harmadik a Nemzetgazdasági Minisztérium (2,03), amely főképpen a konvergencia program, illetve a gazdasági kamarákról szóló törvény miatt áll jelentős politikai kihívások előtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.