BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

ÁSZ: koncepciótlan a vagyonnyilvántartás

Késedelmes döntés miatti kényszer-végelszámolás, az informatikai rendszer és az adatszolgáltatás hiányosságai miatt kimutathatatlan állományok - két példa a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő 2010-es működésének hiányosságaira.

Az Állami Számvevőszék ellenőrzésének összefoglalójából kiderül, hogy előbbi ügy a Szépművészeti Múzeumi Szolgáltató Kht-t érintette, melynek nonprofit társasággá való átalakításáról az az év júniusig működő vagyongazdálkodási tanács nem határozott időben, ezért a cégbíróság hozta meg az említett döntést. Utóbbi probléma megoldása elkezdődött ugyan, az új nyilvántartási rendszer létrehozásának egyik alapját képező adattisztítási folyamatok az MNV Zrt.-nél felgyorsultak, és készültek az új nyilvántartási rendszerrel kapcsolatosan munkaanyagok, azonban – állítja az ÁSZ – részletes, elfogadott szakmai koncepció még mindig nincs.

A számvevőszék emlékeztet arra, hogy tavaly változott a tulajdonosi joggyakorlás, az MNV mellett az állami tulajdon kezelője lett a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB Zrt.) és a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet (NFA) is. Ez azonban jogértelmezési problémákat okoott, mivel a vagyontörvény és az NFA törvény nem szabályozza egyértelműen vegyes vagyonkezelésben álló ingatlanokat, vagyis amikor a földterület az NFA-hoz, a rajta lévő ingatlan az MNV Zrt.-hez tartozik, míg használatban egy harmadik félnél van. Az eldöntetlen kérdés, hogy a bevétel kit illet és a kötelezettségek kit terhelnek, az ÁSZ szerint akadályozta a vagyonkezelők eredményes működését.

Az MFB Zrt. az átvett 40 társaság igazgatóságainak megszüntetésével, valamint létszámleépítéssel havi 40 millió forintot takarított meg. Problémát jelent azonban, hogy nem szabályozott, ki jogosult a cégek tulajdonjogainak átruházására, illetve erről az MFB Zrt.-vel történő egyeztetésre - olvasható az Állami Számvevőszék jelentésében. Az MNB 2010 végén 13.355 milliárd forint rábízott vagyont tartott nyilván, a vagyontörvény 2010 júniusi módosíta után az állami vagyon felügyeletéért felelős nemzeti fejlesztési miniszter egyben az állami vagyon felett a Magyar Államot megillető tulajdonosi jogok gyakorlója is lett.

Az MNV Zrt. 2010. évre szöveges, a részleteket is tartalmazó aláírt vagyonkezelési tervvel, valamint hatályos vagyonkezelési stratégiával nem rendelkezett, így a döntéshozatalkor nem volt igazodási pont - fűzi hozzá az ÁSZ, egyben közli: az MNV Zrt. 2009. évi tevékenységének ellenőrzéséről 2010-ben készült ÁSZ jelentés a nemzeti fejlesztési miniszter részére 14 javaslatot fogalmazott meg. Ebből 4 teljesült, 2 részben teljesült, 7 teljesítése folyik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.