A légitársaságok 2012. január 1-jétől az unió kibocsátáskereskedelmi rendszerében külön a számukra elkülönített kibocsátási egységekkel (EU Aviation Allowances – EUAA) „vásárolhatják meg” károsanyag-kibocsátásukat. A légitársaságok a kibocsátásuk átlagosan 82 százalékát ingyenesen megkapják, a többit a piacról kell beszerezniük. Ezeket az EUAA-kvótákat pótolhatják akár a kiotói jegyzőkönyv rendszere alá tartozó ERU és CER kibocsátási egységekkel is. A február 3-án leállt Malév magyar nemzeti légitársaság több mint 260 ezer egységet kapott volna egy korábbi tájékoztatás szerint.
A légitársaságoknak ez a kereskedés nemcsak kötelezettséget, hanem lehetőséget is jelent. Ugyanis nemcsak vevőként, hanem eladóként is piacra léphetnek, és nemcsak a repülésre szánt, hanem egyéb iparágaknak kiosztott egységekkel is üzletelhetnek.
Baráth Barna, a Vertis vezérigazgatója hangsúlyozta, az ingyenesen kiosztott kvóták akár ideiglenes finanszírozási forrást is jelenthetnek. Ezeket el lehet adni és később fix áron, határidőre visszavásárolni. Jelenleg egy kvóta ára 9 euró körül van.
A kvótával kapcsolatban felmerül a légitársaságok s esetleg az utasok költségeinek növekedése a klímavédelem miatt. A Nemzetközi Emissziókereskedelmi Szövetség (International Emissions Trading Association) legfrissebb tanulmánya szerint a jelenlegi 10 euró körüli kvótaár mindössze 1,3 százalékos átlagos jegyáremelkedést hozhat, míg egy feltételezett 50 eurós kvótaár is csupán 6,5 százalékos dráguláshoz vezetne. Az emiatt bekövetkező forgalomcsökkenés ez utóbbi esetben is mindössze 2,6 százalék körül várható, míg 10 eurós kvótaárnál 0,5 százalékos forgalomcsökkenést prognosztizál a szervezet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.