Hszinek tíz napja nem volt nyilvános programja: az alelnök ez idő alatt legalább három, korábban bejelentett - így például a Hillary Clinton amerikai külügyminiszterrel való múlt heti vagy a dán miniszterelnök-asszonnyal, Helle Thorning-Schmidttel való eheti - találkozóját mondta le.
A Clinton-látogatás programjának változásáról a külügyminisztérium szóvivője, Hung Lej (Hong Lei) úgy fogalmazott, hogy az egy "normális kiigazítás", további találgatásokra nincs szükség. A szűkszavú hivatalos indoklás és Hszi "eltűnése" ugyanakkor láthatóan nem hagyja nyugodni a kínai internetközösséget.
A Hszi eltűnését illetően felröppent okok közt egy testmozgás közben szerzett hátsérülés és egy komolyabb, de nem súlyos betegség is szerepelnek. Az egyik, "bennfentes híreket megszellőztető" portál szerint az alelnök még a múlt héten közlekedési balesetet szenvedett, amely akár politikai merénylet is lehetett, s most kórházban kezelik a fővárosban.
A több százmillió felhasználót jegyző mikroblogokon rövid idő alatt Hszi lett a legtöbbet vitatott téma, hollétéről több tízezer bejegyzés született, s ugyanígy a nyugati újságok is sorra tették fel a kérdést az elmúlt napokban: hol van Hszi Csin-ping? Erre kielégítő választ hétfőn Hung sem adott, aki az elnökhelyettes egészségi állapotáról érdeklődő újságíróknak úgy felelt, hogy a múlt héten már többször válaszolt erre a kérdésre.
A helyzet rámutat a kínai vezetés egy sajátosságára, hogy milyen keveset tudnak az állampolgárok az országot irányító legfelsőbb vezetők magánéletéről, így egyebek közt egészségi állapotáról. A vezetés tagjai nagyon ritkán válaszolnak közvetlen kérdésekre, Ven Csia-pao (Wen Jiabao) miniszterelnök például csupán évente egyszer tart sajtótájékoztatót. A kritikusok most kiemelik, hogy Kína világgazdasági és világpolitikai szerepével ez a gyakorlat nem áll összhangban, az ország vezetőiről szóló tájékoztatás a társadalmi stabilitás fenntartásához is szükséges, mint ahogy azt a mostani eset is jól példázza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.