Neurológusok kísérleti személyekkel hitették el, hogy egy számítógépes figura testében élnek. Elképzelhető, hogy ez áttörést jelent majd a számítógépes játékoknál: ahelyett, hogy egy virtuális világot szemlélnénk, akár valóban be is léphetünk – vagy legalábbis úgy érezhetjük.
Holott Olaf Blanke és csapata a svájci EPFL Lausanne-nál valójában csak a testen kívüli élmény (Out-of-Body-Experience) jelenségét akarta megvizsgálni. Ez a tudat- és érzékelési állapot halálközeli helyzetekben lép fel, és olyan benyomást kelt, mintha a lelkünk elhagyná a testünket, és kívülről szemlélnénk a fizikai énünket. Az ilyen érzékelésnek Blanke elmondása szerint nincs spirituális alapja. Egyszerűen az agy természetes reakciója, ha egymásnak ellentmondó benyomások zavarják össze.
Most pedig Blankénak egy kísérlet résztvevőinél sikerült célzottan is előidéznie az érzékelésnek ezt a módját. Miközben a kísérleti személyek egy virtuális térben szemléltek egy mesterséges alakot – úgynevezett avatárt –, egy bottal megérintették a karjukat. Ezzel egy időben az avatárt is megérintette valami ugyanazon a ponton. Egy kis idő elteltével az alanyoknak az a benyomásuk alakult ki, hogy elhagyják testüket, és egybeolvadnak az avatárral. Ebben az állapotban például kisebb fájdalmat éreztek ujjuk megszorításakor, ha az avatárt ezzel egy időben nem érte virtuális nyomás. Az érzékelők pedig megmutatták, hogy az avatárérzékelés ugyanazt az agyi területet aktiválta, mint a testen kívüli élmény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.