BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehézkesen áll fel a járási rendszer

Harminc év után újra megkezdték működésüket a járási hivatalok. Egyes helyeken még nem volt megfelelő új pecsét, vagy fejléces papír az ügyintézésre

Január 2-ától megkezdték a működésüket a járási hivatalok, de egyes településeken nem tudtak hivatalos okmányokat készíteni tegnap az okmányirodákban és a járási hivatalokban. Nem volt ugyanis még új hivatalos pecsét, vagy megfelelő fejléc a papírokon. Így jártunk tegnap Budaörsön, amikor lakcímkártyát próbáltunk intézni. Nem tudták megmondani mikor kapnak új pecsétet, időpontot januárban már nem tudtak adni. A 30 ezres Budaörsnek a 14 ezres lélekszámú Budakeszi a járási székhelye, ahol tegnap már láttak egy új pecsétet.

A balmazújvárosi járáshoz tartozó Tiszacsegén a lakcímkártya telefonos ügyintézésekor is a pecsét hiányára hivatkoztak. Máshol közölték, a pecsétek és a fejléces papírok még gyártás alatt vannak.
Egyes településeken a járási hivatal dolgozói azt jelezték, hogy még nem tettek hivatali esküt, ez ma várható. Ezt azért hiányolták, mert korábban önkormányzati dolgozóként még köztisztviselők voltak, de az állam már kormánytisztviselőként – ugyanazzal a bérezéssel – vette át őket.

Úgy vélik, hogy esküjük után lehet kinevezni őket, így kaphatnak például hozzáférhetési jogot a számítógépes rendszerhez, mely alapján dolgozni tudnak. Előfordult az is, hogy egy önkormányzattól átvett dolgozó megjelent a járási hivatalnál, de ott még nem tudták megmondani neki, mi lesz a feladata, vagy hogy hová tudják leültetni dolgozni.
"A járási hivatalok működésének megkezdésével összefüggésben nem érkezett jelzés problémáról, akadályról" – közölte lapunkkal a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) Sajtó Főosztálya. A járási hivatalok előkészítése a kormány 2011. szeptember 1-jei döntése alapján, ütemezetten történt. A 2012. július 5-én kihirdetett törvény már rögzítette a járási hivatalok szervezetére vonatkozó kérdéseket, így például a munkáltatói jogkör gyakorlására vonatkozó kérdéseket is, amit a járási hivatalvezető gyakorol.

Ugyanez a törvény rögzítette, hogy az önkormányzatoktól a járásokhoz átkerülő köztisztviselők esetén a jogviszony a törvény erejénél fogva alakul át kormánytisztviselői jogviszonnyá, így a közszolgálati jogviszonya folyamatos marad. Az átkerülő kollégáknak így nem kell esküt tenniük, hiszen az az új közszolgálati jogviszony keletkezésének a feltétele. Erről külön levélben tájékoztatták az összes kormányhivatalt és az önkormányzatokat is.

A tárca tájékoztatót adott ki, hogy a vonatkozó jogszabályok értelmében milyen elnevezéseket kell alkalmazni a hivatali dokumentumok fejlécein és a pecséteken. A KIM a jogszabályok mellett külön tájékoztató anyagokat is készített (feladat- és hatásköri lista). Az önkormányzatokkal az 2012. október 31-ig kötött megállapodásokban a települések, a megyei és fővárosi kormányhivatalok rögzítették az átkerülő köztisztviselőket, a járási hivatal működéséhez biztosított ingatlanok és ingó eszközök jegyzékét, valamint a hivatali munkavégzéssel összefüggő további kérdéseket (például szerződések, informatikai programok). A tárca felhívta a figyelmet, hogy ismert volt az átkerülő köztisztviselők köre – hivatalokra és az átkerülő feladatokra lebontva – a felek előtt, amióta a megállapodásokat megkötötték.

A munkavégzést az átkerült köztisztviselőknek tegnap reggel 8 órakor már a járási hivatalban kellett megkezdeni. A tárca információi szerint a járási hivatalok döntő többségében mai nap folyamán állománygyűlések megtartásával kezdték az évet és nem merült fel a működést akadályozó probléma.

A KIM szerint mindezen intézkedések és a folyamatos egyeztetések biztosították, hogy január 2-án a járási hivatalok a szükséges felszereltséggel és állománnyal fogadják az állampolgárokat.
A közigazgatási tárca sajtóosztálya lapunkkal közölte, hogy a járási rendszer bevezetése semmilyen fennakadást nem okozhat az okmányirodák működésében. Az irodák döntő többsége ugyanott fogadja ügyfeleiket, mint korábban. Az okmányirodába való időpontfoglalás a magyarorszag.hu oldalon, telefonon, vagy személyesen a továbbiakban is lehetséges. Az okmányirodák foglalásra elérhető időpontjait folyamatosan töltik fel, ügykörönként változik a foglaltság, azaz a (jelenleg szezonális) érdeklődés miatt nehezebb például útlevéllel vagy forgalmi engedéllyel kapcsolatban időpontot foglalni, miután azok betelnek. Decemberben még több okmányirodában nehézkesen lehetett időpontot januárra kapni, ahol nem hivatalosan azt jelezték, hogy a csúszásoknak a járási hivatalok felállása az oka.

Melyek a járások feladatai?

„Bő fél évszázad legmélyebb és legátfogóbb reformja teljesedik ki Magyarországon a január elsejével újraindult járási rendszer kialakításával” – jelentette ki Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter a zalaegerszegi járási hivatal megnyitóján. Az 1983 után újra létrejövő hivatalok főként okmányirodai feladatokat, a gyermekvédelmi és gyámügyeket, valamint egyes szociális, környezetvédelmi, természetvédelmi igazgatási ügyek intézését veszik át a települések jegyzőitől. A járásokon belül szakigazgatási szervként működik a gyámhivatal, az állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatal, a földhivatal és a munkaügyi kirendeltség.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.