Az útmutatóban szerepel, milyen tevékenységek sorolhatók a szociális jellegű kistérségi startmunka közé: az önkormányzati belterületek és utak gondozása, a mezőgazdasági utak javítása, a belvízelvezető rendszerek tisztítása és karbantartása, illetve a kazánprogram is. Az ilyen munkákra biztosított forrásból azonban csak azon önkormányzatok részesülhetnek, amelyek megegyeztek bizonyos alapelvekben, így többek között abban, hogy a támogatási időtartam 5 hónap, a napi munkaidő hossza pedig 6 óra. Ha az önkormányzat mégis 8 órában szeretné dolgoztatni a közmunkásokat, a foglalkoztatás csak 3 hónapra szólhat.
A változás okáról szerettük volna megkérdezni a Belügyminisztériumot is, de lapzártánkig nem kaptunk választ. Az értesülést ugyanakkor megerősítette Schmidt Jenő. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke hozzátette: „a költségvetésben a közmunka céljaira több mint 130 milliárd forint áll rendelkezésre, ezért forrás is biztosított a folytatáshoz. Az egyes önkormányzatok kidolgozták a saját közmunka-programjaikat, amelyek illeszkedtek a meglévő keretekhez. Ezeket a programokat egy koncepció szerint építettük fel az elkövetkező évekre, erről aláírt megállapodásaink voltak.” Schmidt Jenő kifejtette: „a nyolcórás foglalkoztatás kereteiben ugyan kevesebb ember dolgozott volna, de ők teljes értékű munkát végeznének.”
Ez utóbbi mondat a kulcsa annak, miért is jó a kormánynak, ha 12 hónap és napi 8 óra helyett napi 6 órában és csupán 5 hónapig foglalkoztatnak egy munkanélkülit. Ezzel tovább javíthatók a foglalkoztatási statisztikák – mondta lapunknak a GKI Gazdaságkutató kutatásvezetője. Adler Judit emlékeztetett rá, hogy 2011-ben a kormány a 4 órás közfoglalkoztatást favorizálta, majd 2012-ben a korábbi négyszeresére emelkedett a teljes munkaidőben foglalkoztatott közmunkások száma, most a kettő közötti utat próbálják ki. Statisztikai szempontból már az is foglalkoztatottnak számít, aki a vizsgált időszakban akár csak egy órás jövedelemszerző tevékenység is végzett – tette hozzá.
A rövidebb ideig tartó közfoglalkoztatással több embernek lehet átmeneti időre munkát biztosítani. A probléma csak az, hogy még a 8 órában végzett közmunkáért járó keresettel sem biztosítható a megélhetés – hangsúlyozta Adler Judit.
Hiába emelkedett meg a közmunkások havi bére a szakképzettséget nem igénylő munka esetében ez évtől 75 500 forintra, míg a szakképesítéshez kötött munkáknál havi 96 800 forintra. Ha legtöbbjük csak 6 órában dolgozhat, az azt jelenti, hogy az első esetben mindössze nettó 37 089 forintot, de az utóbbiban is csak 47 553 forintot vihet haza havonta.
Hiába emelkedett meg a közmunkások havi bére a szakképzettséget nem igénylő munka esetében ez évtől 75 500 forintra, míg a szakképesítéshez kötött munkáknál havi 96 800 forintra. Ha legtöbbjük csak 6 órában dolgozhat, az azt jelenti, hogy az első esetben mindössze nettó 37 089 forintot, de az utóbbiban is csak 47 553 forintot vihet haza havonta. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.