BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idén is milliárdos üzlet a Super Bowl

Az idén is számos rekordot megdönthet a világ legnézettebb egynapos sporteseménye, a Super Bowl. A mérkőzés hazánkban is tízezreket ültet le a televízió elé hétfő hajnalban.

Ezúttal is dollármilliárdos gazdasági hatása lehet az észak-amerikai profi amerikaifutball-bajnokság (NFL) döntőjének, a Super Bowlnak. A legfrissebb felmérések szerint Baltimore Ravens és a San Francisco 49ers magyar idő szerint hétfőn hajnali összecsapása 12,3 milliárd dolláros többletköltést generálhat csak az Egyesült Államokban, ami az előző évi 11 milliárdos csúcshoz képest is jelentős növekedésnek számít, egy főre vetítve pedig majd 69 dolláros (mintegy 15 ezer forintos) kiadást jelent. Az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség napokban közzétett felmérése alapján a tengerentúlon 3,9 millió háztartás tervezi új bútor vásárlását a nagydöntő miatt, új televíziót direkt a Super Bowl-ra pedig 7,5 millióan vehetnek, ami közel ötven százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Az összecsapó felek relikviáiból is sok fogyhat: merchandise termékek beszerzését több mint 17 millió amerikai tervezi még a mérkőzés előtt.

Az összecsapás legnagyobb nyertesei – gazdasági szempontból – azonban nem a csapatok, és nem is a bútor vagy a szórakoztató-elektronikai szektor lesznek, hanem a vendéglátás és az élelmiszer-kiskereskedelmi ágazat. Az előrejelzések szerint több mint 10 millió amerikai nézheti bárban, vagy étteremben a mérkőzést, míg nagyjából hatvan millióan tervezik, hogy „Super Bowl partira” mennek.

Persze a szokásosnál jóval többet vásárolnak majd azok is, akik otthon maradnak. Csak a döntő napján 55 millió dollárt költhetnek el az Egyesült Államok élelmiszerüzleteiben, amivel ez az év második legnagyobb fogyasztást hozó napja, a Hálaadást követően. A NFL-finálé hétvégéjén 1,23 milliárd csirkeszárnyat adhatnak el, 15 ezer tonna chips és 4 ezer tonna popcorn fogyhat, de lesz dolga a pizza-futároknak is, a várt négymillió rendelés ugyanis 60 százalékkal magasabb egy átlagos napon mértnél. A sörgyártók mintegy 12 millió dolláros többletbevételre számíthatnak köszönhetően annak, hogy a prognózis szerint 50 millió adag sör fogy majd amerikaszerte, míg üdítőitalra a héten csak az élelmiszerboltokban majd negyedmilliárd dollárt költhetnek.

Története legsikeresebb hétvégéjét zárja valószínűleg a Super Bowlt idén műsorra tűző CBS is (a három nagy amerikai csatorna: a Fox, az NBC és a CBS éves váltásban közvetíti a nagydöntőt), amely a reklámok listaárának alakulását látva szinte biztosan megdönti az NBC tavalyi rekordját. A CBS vezetése néhány hete jelezte, hogy az összes hirdetési helyet értékesíteni tudták, s akadt olyan cég, amely 4 millió dollárnál is többet fizetett egy félperces spotért. Az átlagár becslések szerint 3,7-3,8 millió dollár (800 és 823 millió forint) között lehetett, ami 10 százalékkal magasabb az egy esztendővel korábbinál, s egyben azt is jelenti, hogy a csatorna bevétele – mivel a 70 spot mellett egyéb reklámokat is értékesítettek – várhatóan megközelíti majd a 300 millió dollárt a finálé estéjén.

A fenti összegek már önmagukban sokkolóak lehetnek, de új fénybe kerülnek, ha figyelembe vesszük, hogy a spotárak alig több mint másfél évtizede lépték át az egymillió dolláros határt, azaz a 90-es évek közepe óta évente átlagosan közel 10 százalékkal emelkedtek. Sokat mondó adat az is, hogy az elmúlt 10 esztendőben a hirdetők összesen 1,85 milliárd dollárt (400 milliárd forintot) költöttek el a három nagy csatornánál a Super Bowlok alatt, ami a teljes 2011-es magyarországi reklámköltés több mint két és félszerese, a hazai televíziók tavalyelőtti reklámbevételének pedig majd nyolcszorosa.

A reklámok listaárának emelkedése a többség szerint egyben arra is utal, hogy Super Bowl az idén ismét nézettségi rekordot dönthet. Az NFL-döntő először három esztendővel ezelőtt szárnyalta túl a M.A.S.H. sorozat korábban legyőzhetetlennek vélt – 1983-ban leadott - záróepizódját, amit 106 millióan néztek az Egyesült Államokban, azóta pedig a Super Bowl évről évre újabb csúcsot dönt, tavaly például 111,3 millió nézővel. Bár az előjelek ezúttal nem túl kedvezőek, hiszen az NFL nézetsége az idén eddig érezhetően csökkent, a szakértők többsége azonban így is optimista.

A döntőt ráadásul korántsem csak az amerikaiak várják, a mérkőzést világszerte nagyjából egy milliárd rajongó szurkolhatja végig. Az összecsapást itthon ezúttal is a Sport TV tűzi műsorra. A csatorna közvetítésébe tavaly 188 ezren néztek bele, ami nagyjából 40 százalékos növekedést jelent a 2011-es Super Bowl-hoz képest, s amivel a mérkőzés kiváló közönségarányt ért el a kereskedelmi szempontból legfontosabb 18-49 éves férfiak körében. A csatornánál – ahogy ezt lapunk kérdésére jelezték – bíznak benne, hogy a kedvező tendencia ebben az évben is folytatódik, annak ellenére, hogy az idén nem jutott be a döntőbe a tavalyi finalista, hazánkban komoly rajongótáborral büszkélkedő, New England Patriots. A Sport TV két és félórás felvezető műsorral hangol az NFL-döntőre.

Sokat hoz a rendezőnek is a döntő

komoly gazdasági hatással számolhat az NFL-döntőt rendező város is. amely ezúttal New Orleans. Az előrejelzések szerint a városba annak ellenére 150 ezer turista érkezhet a Super Bowl miatt, hogy a stadionban „csak” 70 ezren férnek be, s nyilván több helybéli is váltott jegyet az összecsapásra.

A helyi egyetem becslése szerint az esemény gazdasági hatása így 434 millió dollár lehet a régióban, ami történeti összevetésben is jónak számít, hiszen legutóbb, 2002-ben szűk 300 milliót hozott a konyhára New Orleansnak a Super Bowl.

Más kérdés, hogy a rendezésnek komoly költségei is voltak: a város 1 milliárd dollárt költött infrastrukturális fejlesztésekre a Super Bowl miatt, s csak a helyi repülőtér modernizálására 350 milliót fordítottak.

A helyi egyetem becslése szerint az esemény gazdasági hatása így 434 millió dollár lehet a régióban, ami történeti összevetésben is jónak számít, hiszen legutóbb, 2002-ben szűk 300 milliót hozott a konyhára New Orleansnak a Super Bowl.

Más kérdés, hogy a rendezésnek komoly költségei is voltak: a város 1 milliárd dollárt költött infrastrukturális fejlesztésekre a Super Bowl miatt, s csak a helyi repülőtér modernizálására 350 milliót fordítottak. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.