Az összecsapás legnagyobb nyertesei – gazdasági szempontból – azonban nem a csapatok, és nem is a bútor vagy a szórakoztató-elektronikai szektor lesznek, hanem a vendéglátás és az élelmiszer-kiskereskedelmi ágazat. Az előrejelzések szerint több mint 10 millió amerikai nézheti bárban, vagy étteremben a mérkőzést, míg nagyjából hatvan millióan tervezik, hogy „Super Bowl partira” mennek.
Persze a szokásosnál jóval többet vásárolnak majd azok is, akik otthon maradnak. Csak a döntő napján 55 millió dollárt költhetnek el az Egyesült Államok élelmiszerüzleteiben, amivel ez az év második legnagyobb fogyasztást hozó napja, a Hálaadást követően. A NFL-finálé hétvégéjén 1,23 milliárd csirkeszárnyat adhatnak el, 15 ezer tonna chips és 4 ezer tonna popcorn fogyhat, de lesz dolga a pizza-futároknak is, a várt négymillió rendelés ugyanis 60 százalékkal magasabb egy átlagos napon mértnél. A sörgyártók mintegy 12 millió dolláros többletbevételre számíthatnak köszönhetően annak, hogy a prognózis szerint 50 millió adag sör fogy majd amerikaszerte, míg üdítőitalra a héten csak az élelmiszerboltokban majd negyedmilliárd dollárt költhetnek.
Története legsikeresebb hétvégéjét zárja valószínűleg a Super Bowlt idén műsorra tűző CBS is (a három nagy amerikai csatorna: a Fox, az NBC és a CBS éves váltásban közvetíti a nagydöntőt), amely a reklámok listaárának alakulását látva szinte biztosan megdönti az NBC tavalyi rekordját. A CBS vezetése néhány hete jelezte, hogy az összes hirdetési helyet értékesíteni tudták, s akadt olyan cég, amely 4 millió dollárnál is többet fizetett egy félperces spotért. Az átlagár becslések szerint 3,7-3,8 millió dollár (800 és 823 millió forint) között lehetett, ami 10 százalékkal magasabb az egy esztendővel korábbinál, s egyben azt is jelenti, hogy a csatorna bevétele – mivel a 70 spot mellett egyéb reklámokat is értékesítettek – várhatóan megközelíti majd a 300 millió dollárt a finálé estéjén.
A fenti összegek már önmagukban sokkolóak lehetnek, de új fénybe kerülnek, ha figyelembe vesszük, hogy a spotárak alig több mint másfél évtizede lépték át az egymillió dolláros határt, azaz a 90-es évek közepe óta évente átlagosan közel 10 százalékkal emelkedtek. Sokat mondó adat az is, hogy az elmúlt 10 esztendőben a hirdetők összesen 1,85 milliárd dollárt (400 milliárd forintot) költöttek el a három nagy csatornánál a Super Bowlok alatt, ami a teljes 2011-es magyarországi reklámköltés több mint két és félszerese, a hazai televíziók tavalyelőtti reklámbevételének pedig majd nyolcszorosa.
A reklámok listaárának emelkedése a többség szerint egyben arra is utal, hogy Super Bowl az idén ismét nézettségi rekordot dönthet. Az NFL-döntő először három esztendővel ezelőtt szárnyalta túl a M.A.S.H. sorozat korábban legyőzhetetlennek vélt – 1983-ban leadott - záróepizódját, amit 106 millióan néztek az Egyesült Államokban, azóta pedig a Super Bowl évről évre újabb csúcsot dönt, tavaly például 111,3 millió nézővel. Bár az előjelek ezúttal nem túl kedvezőek, hiszen az NFL nézetsége az idén eddig érezhetően csökkent, a szakértők többsége azonban így is optimista.
A döntőt ráadásul korántsem csak az amerikaiak várják, a mérkőzést világszerte nagyjából egy milliárd rajongó szurkolhatja végig. Az összecsapást itthon ezúttal is a Sport TV tűzi műsorra. A csatorna közvetítésébe tavaly 188 ezren néztek bele, ami nagyjából 40 százalékos növekedést jelent a 2011-es Super Bowl-hoz képest, s amivel a mérkőzés kiváló közönségarányt ért el a kereskedelmi szempontból legfontosabb 18-49 éves férfiak körében. A csatornánál – ahogy ezt lapunk kérdésére jelezték – bíznak benne, hogy a kedvező tendencia ebben az évben is folytatódik, annak ellenére, hogy az idén nem jutott be a döntőbe a tavalyi finalista, hazánkban komoly rajongótáborral büszkélkedő, New England Patriots. A Sport TV két és félórás felvezető műsorral hangol az NFL-döntőre.
A helyi egyetem becslése szerint az esemény gazdasági hatása így 434 millió dollár lehet a régióban, ami történeti összevetésben is jónak számít, hiszen legutóbb, 2002-ben szűk 300 milliót hozott a konyhára New Orleansnak a Super Bowl.
Más kérdés, hogy a rendezésnek komoly költségei is voltak: a város 1 milliárd dollárt költött infrastrukturális fejlesztésekre a Super Bowl miatt, s csak a helyi repülőtér modernizálására 350 milliót fordítottak.
A helyi egyetem becslése szerint az esemény gazdasági hatása így 434 millió dollár lehet a régióban, ami történeti összevetésben is jónak számít, hiszen legutóbb, 2002-ben szűk 300 milliót hozott a konyhára New Orleansnak a Super Bowl.
Más kérdés, hogy a rendezésnek komoly költségei is voltak: a város 1 milliárd dollárt költött infrastrukturális fejlesztésekre a Super Bowl miatt, s csak a helyi repülőtér modernizálására 350 milliót fordítottak. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.