Tavaly átlagosan 15 óra 39 perc és 65 óra 05 perc közötti időket repültek a különböző helikopter típusokon a honvédség pilótái – közölte Hende Csaba. A honvédelmi minisztert az MSZP-s Juhász Ferenc kérdezte arról, hogy hány órát repül egy helikopterpilóta. Hende leírása szerint a repülőidők attól is függtek, hogy milyen képességekben (például NVG azaz éjjellátó, kutató-mentő), milyen fedélzeti beosztásokban (például helikoptervezető, másodpilóta, helikoptervezető-lövész) és milyen típusokon (harci-, illetve szállítóhelikoptereken) repültek a pilóták.
A honvédség 2013-ban a harci helikopter zászlóalj pilótáinak 15 óra szinten tartó repülési idő biztosítását tervezi. A szállítóhelikopter zászlóalj állomány részére minimálisan a 2012-es év átlagának megtartása a cél, törekedve arra, hogy a lehetőségek további igénybevételével a repült óraszámok növekedjenek. Hende azt is közölte, hogy más országokhoz, például Németországhoz, Franciaországhoz viszonyítva a repülési idő elmarad a NATO által előírt magas normákhoz képest.
A magyar honvédség egyébként helikopterek beszerzését tervezi. Hende Csaba korábban úgy nyilatkozott, hogy a kormányra kerülésükkor világossá vált, hogy a honvédségi helikopterek felújítása, karbantartása elmaradt a szükséges, az elvárható szinttől. Ennek nyomán tömegesen váltak alkalmazhatatlanná a helikopterek. Jelenleg a nemzetközi versenykiírás előkészítése, szakértői egyeztetése zajlik a Honvédelmi Minisztériumban. Ebben a kiírásban fogalmazzák meg igényeiket, elvárásaikat, azt, hogy a következő négy évtizedben részben katonai célokra, részben polgári – például katasztrófavédelmi – feladatokra milyen helikopterképességre van szüksége Magyarországnak. Ezt a kiírást egyeztetik a parlamenti erőkkel is, és a pályázatot úgy hirdetik meg, hogy a következő kormányzati ciklus kezdetén dönteni lehessen a kérdésben.
Iváncsik Imre, az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának szocialista alelnöke korábban azt mondta, hogy a jelenlegi honvédelmi költségvetés olyan alacsony, hogy még a mindennapi működés is problémát jelent a helikoptereknél.
Korábban lapunk megírta, hogy a most rendelkezésre álló, orosz Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot. Ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal is járna. Így valódi megoldás csak a géppark cseréje lenne. A beszerzési terv állítólag több mint 20 gépre vonatkozik, így – alapul véve a darabonkénti 20–35 millió dolláros listaárat és a járulékos költségeket– százmilliárdos nagyságrendű kiadást jelent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.