„Kezdeti hipotézisünk, miszerint a 2008-ban kitört globális pénzügyi, gazdasági válság lökést adhat Magyarország Ázsiába irányuló kivitelének bizonyos mértékig és ideig igaz volt, ugyanis 2009 és 2011 között a kivitel növekedése dinamikusabb volt a korábbi évekhez és más térségekhez képest, azonban tavaly az export lendülete megtört” – mondta lapunknak Éltető Andrea, az MTA KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa. A szakértő az intézet másik munkatársával, Völgyi Katalinnal együtt szerzője annak a tanulmánynak, amely Magyarország és az ázsiai országok közötti kereskedelem alakulását tekintette át 2000 és 2012 között.
„A keleti nyitás stratégiának rövid távon valószínűleg kevés hatása lesz az Ázsiába irányuló kivitelre, hiszen a magyar-ázsiai kereskedelem is jellemzően a multinacionális vállalatok nemzetközi láncaiba integrálódott, illetve a kormányzatnak arra nincs befolyása, hogy a multinacionális vállalatok döntéseit befolyásolja” – mondta Éltető Andrea.
A szakértő mindamellett kiemelte: hasznosnak tartja a keleti nyitás meghirdetését, miután annak fő célja a kkv-k külpiacon történő érvényesülésének segítése. Az európai gazdasági válság miatt az EU más tagállamai is arra törekednek, hogy új piacokat találjanak a világ feltörekvő piacain. Ez megfigyelhető a többi visegrádi ország esetében is, ahol szintén kidolgoztak valamiféle exportösztönzési stratégiát. A visegrádi országokat Magyarországhoz hasonlóan is az jellemzi, hogy deficites az Ázsiával folytatott külkereskedelmük, aminek a jelentős kínai import az oka. Emellett hasonlóan hazánkhoz exportjukban meghatározó a multinacionális vállalatok szerepe, bár ez Lengyelország esetében kevésbé jellemző.
Éltető Andrea és Völgyi Katalin tanulmánya a Visegrádi Alap által támogatott “Trade with Asia” (11220101.sz. ) kutatási projekt keretében készült el. A projekt keretében Magyarországhoz hasonlóan a többi visegrádi országban is készültek hasonló tanulmányok. Az angol nyelvű tanulmány itt olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.