A Duna mentén 40 termelőüzemet érinthet az árvíz, közöttük a Paksi Atomerőmű és a Mol százhalombattai kőolajfinomítója veszélyes üzem. Kossa György, a katasztrófavédelem országos iparbiztonsági főfelügyelője lapunknak elmondta: mind a 40 üzem rendelkezik belső védelmi tervvel, és a katasztrófavédelem ezekben a napokban folyamatosan ellenőrzi ezek betartását.
A paksi atomerőmű működését, biztonságát nem veszélyezteti a Duna áradása. A folyó gátja a paksi oldalon magasabb, a telephely teljesen védett területen fekszik – mondta el lapunknak Hamvas István vezérigazgató. Az áradó folyó által hozott uszadék kezelésérére is felkészültek, azok nem tehetnek kárt a berendezésekben. A Célzott Biztonsági Felülvizsgálat éppen azt igazolta, hogy az atomerőmű felkészült az extrém helyzetekre, beleértve a hűtővizet biztosító Duna különösen magas, illetve alacsony vízállását is.
Az almásfüzitői vörösiszaptározó gátjai négy méterrel magasabbak a hozzá csatlakozó árvízvédelmi gátaknál, ezért „nincs reális esély arra, hogy a tározó veszélyt jelentsen a környezetére. A katasztrófavédelem a bányakapitánysággal és a környezetvédelmi főfelügyelőséggel folyamatosan vizsgálják a tározót, de Kossa György szerint szinte elképzelhetetlen, hogy szennyezést okozzon a Dunában vagy a lakosságra.
Mol három helyen figyeli az árvíz alakulását – mondta lapunknak Fasimon Sándor, a csoport magyarországi tevékenységéért felelős vezetője. A százhalombattai finomító jóval magasabban van az árvíz által fenyegetett területnél, így nem számítanak fennakadásra a finomító működésében. Nem fenyeget nagyobb probléma a társaság csepeli logisztikai telepén sem. A leginkább érintett terület a Mol-Lub almásfüzitői kenőanyaggyára, amelyet akkor érhet el a víz, ha átbukik Szőnynél a vasúti töltésen. Ezért már épül az egy méter magas, több kilométer hosszú mobilgát a vasút mentén. A munkában részt vesz a Mol 30 dolgozója, jelen van a katonaság és a katasztrófavédelem is, az érintettek között folyamatos a kapcsolattartás.
A Dunaferr arra készül, hogy péntekről hajózási zárlat lesz a dunaújvárosi kikötőben, a vízszint tetőzése június 10-12. között várható az előrejelzések szerint. Mint Mezőközy András szóvivőtől megtudtuk, a zárlat miatt a kokszoló szénellátása nem került veszélybe, más vízi szállítás pedig most nincs napirenden a társaságnál.
A csepeli szabadkikötőben szerda reggel kezdik tölteni a homokzsákokat, hogy ha kell, körbe tudják rakni a kikötőmedencéket – tájékoztatta lapunkat az előkészületekről Marján Miklós, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgató-helyettese, hozzáfűzve ugyanakkor, hogy még 860 centiméteres vízállásnál sem önti el a területet a Duna. Ettől függetlenül azonban csütörtökön várhatóan részlegesen korlátozni kell, hét végén pedig teljesen le kell állítani a kikötőben a vasúti forgalmat: az átázott talaj miatt meggyengülhet a pálya, ami a súlyos tehervagonok kisiklásához vezethet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.