Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár kiemelte: az új minősítési rendszer elismeri majd a kiemelkedő teljesítményt nyújtó pedagógusok munkáját is. A pályakezdők első két éve után egy négy kategóriát tartalmazó rendszerbe kerülhetnek. A pedagógus I-nek nevezett kategóriából azonban csak tíz év tanítás után léphet valaki tovább a pedagógus II-be egy vizsga letétele után. Ezt követően újabb feltételek teljesítése esetén a harmadik és a negyedik fázis is rendelkezésre áll, ez a mestertanári és kutatótanári pozíció. A minősítés szabályai már elkészültek, várhatóan augusztusban kormányrendeletben jelennek meg.
„Az új rendszer legnagyob hibája, hogy a gyakorlatban nem biztosítja a pedagógusok számára a motivációt, hiszen nem ismeri el a többletteljesítményt és a minőséget” – nyilatkozta a Világgazdaságnak a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke. Galló Istvánné hozzátette: „egy szakértő munkájának minőségét helyben és külső szakértőkkel is meg lehet ítélni, ám az új rendszer nem ismeri el ezt, vagy például egy igazgató felelősségét.”
Az elnök szerint ráadásul a béremeléssel nem feltétlenül jár együtt mindenki esetében a keresetnövekedés. „A mostani béremelést mindenki megkapja, de nem mindenkinél jelent keresetnövekedést, hiszen eddig sokan számos pluszfeladatot vállaltak, vagy adott esetben az önkormányzat biztosított számukra valamilyen juttatást” – közölte.
A béremeléssel kapcsolatban az elnök fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az nem a pedagógus életpályamodellből eredő teljes emelés, hanem annak hatvan százaléka. „Emiatt teljesen nem pozitív a mérleg” – fogalmazott lapunknak Galló Istvánné, aki hozzátette: „tény, hogy a lépés a jelenlegi közalkalmazotti bértáblából kiindulva hozzávetőleg 34 százalékos béremelésnek felel meg. Ez számos pedagógus esetében havonta negyven vagy akár hatvanezer forintnyi nettó keresetnövekedést fog eredményezni.” Az elnök felvetette: „egyelőre nem világos, hogy saját erőből képesek lesznek-e előteremteni a béremelés fedezetét a nem állami fenntartású, azaz önkormányzati, egyházi és alapítványi oktatási intézmények.”
Galló Istvánné szerint ugyanakkor a Pedagógus I és II között eltelő tíz év túlságosan hosszú, és ezáltal elveszhet a tanárból a motiváció. „Reálisan ráadásul a legtöbb tanárnak a Pedagógus II. az elérhető” – tette hozzá az elnök.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.