A Miniszterelnökség ezzel kapcsolatban a Népszabadság kérdésére hivatalosan csak annyit közölt, hogy folyamatosan zajlanak az egyeztetések az időpont véglegesítéséről. Tény ugyanakkor, hogy a novemberi bukaresti Kelet-Közép-Európa–Kína csúcstalálkozón a kínai miniszterelnök szóban is megerősítette a találkozó lehetőségét.
Emlékezetes, hogy a nyár folyamán Orbán Viktor röviddel az elutazása előtt mondta le kínai útját, az előre leegyeztetett pekingi találkozó helyett Brüsszelbe ment, ahol felszólalt a Tavares-jelentés tárgyalásán. A Népszabadság forrásai szerint a kínai fél igen rossz néven vette a hirtelen döntést, ami az ázsiaiak diplomáciai gyakorlatában kifejezetten udvariatlanságnak számít. Sokáig nem is volt biztos, hogy Li Ko-csiang a közeljövőben fogadni fogja Orbánt a kínai fővárosban.
A bukaresti csúcstalálkozón a magyar miniszterelnök közös megállapodást írt alá kínai és szerb kollégájával a Budapest–Belgrád-vasútvonal korszerűsítéséről. Az ázsiaiak még a tavalyi, Varsóban megrendezett hasonló csúcstalálkozón ajánlották fel, hogy tízmilliárd dolláros alapot hoznak létre a kelet-közép-európai térség infrastrukturális fejlesztésére. A bejelentett vasútfejlesztési megállapodással kapcsolatban a Miniszterelnökség a lapnak azt mondta: a beruházás előkészítésére már létrejött magyar–szerb munkacsoport most kínai delegáltakkal egészül ki.
A magyar–kínai együttműködéshez kapcsolódik az a megállapodás, amely szerint a kelet-közép-európai régióban az ázsiai ország turisztikai központja Budapest lesz. Ezzel kapcsolatos kérdésekre a lapnak a Miniszterelnökség azt mondta: a kínaiak döntésében szerepet játszhatott, hogy a kínai turisták száma és a nálunk eltöltött vendégéjszakák száma dinamikusan növekszik.
„A magyar fél által kidolgozott szakmai koncepció alapján, a turisztikai kapcsolatok további bővülésének érdekében a központ legfontosabb feladatai között szerepel a Kínai Turisztikai Hivatal és a tizenhat ország turisztikáért felelős szervezete közötti együttműködés erősítése, az információcsere fokozása, továbbá adatbázisok létrehozása és konkrét programok megszervezése is” – válaszolta az illetékes kormánybiztosság.
Mindezekkel kapcsolatban Ujhelyi István, a kínai–magyar kapcsolatokat évek óta építő MSZP-s politikus a Népszabadságnak azt mondta: támogatják a vasúti beruházást és a turisztikai együttműködést egyaránt, ezekről maga is számos tárgyalást folytatott. Ujhelyi hozzátette: szegediként is szorgalmazza, hogy a vasúti nyomvonal mindenképpen érintse a városát, hiszen a csongrádi megyeszékhely „az ország kapuja” Szerbia felé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.