Felállva kell köszönteni a házelnököt a parlamenti ülés kezdésekor. Ez a leglátványosabb pontja az új házszabálynak, amelyet ma délelőtt kezdtek el tárgyalni, ám messze nem a legfontosabb. A törvényhozás munkája teljesen átalakul 2014-től, adott a lehetőség arra is, hogy rövidebb és átláthatóbb legyen, de akár arra is, hogy a mostaninál is nagyobb érdektelenségbe fulladjon.
A legfontosabb kérdés sokak számára az volt, egy, vagy három hetente tartanak-e üléseket. Ez nem dől el az új házszabállyal sem. Ahogy eddig is adott volt a lehetőség a háromheti ülés összehívására, úgy ezután is a házelnök döntése lesz. Fontos az ellenzéki képviselők és persze a média számára is, hogy az interpellációk és azonnali kérdések rendszere nem változik, ez továbbra is a szócsaták legfontosabb terepe marad.
Az általános vitákra több időt hagynának a képviselőknek - szabályba foglalnák azt, hogy legalább hat napnak el kell telnie a benyújtás és a tárgyalás közt. Sürgős tárgyalást félévente hatszor lehetne elrendelni kétharmaddal, kivételes sürgős tárgyalást pedig, amelyben már a benyújtás másnapján lehet szavazni, félévente négyszer, igaz, egyszerű többséggel. Az általános vita alatt annyi változtatás lesz még, hogy két 15 perces felszólalás közt minden frakció egy-egy kétpercessel élhet csak.
A részletes viták gyakorlatilag a bizottsági szintre kerülnének át a plenáris ülés helyett. Elsőképp minden törvényjavaslat módosító indítványait egy kijelölt szakbizottság vitatja meg, de bármelyik másik bizottság is dönthet úgy, hogy saját hatáskörében tárgyal a törvényjavaslatról. Ha a bizottságok jelentései nincsenek összhangban, a 2014-ben létrejövő törvényhozási bizottság fésüli össze a javaslatokat.
A képviselők is kevesebbszer fognak szavazni. A módosító indítványokról külön nem kell dönteniük, az megtörténik már a bizottságokban. A plenáris ülésen kétszer szavaznak csak, előbb a módosítók bizottsági összegzéséről, majd a törvényszöveg egészéről. Hasonló lesz az eljárásrend a költségvetésnél is. A büdzsé most még abból a szempontból is különleges, hogy három részben tárgyalják - az általános és a részletes vita után újabb részletes vitát is tartanak, ahol a fő számokat már nem lehet bolygatni, csak a fejezeteken belüli átcsoportosításokat kérhetnek. Ennek a rendszernek vége lesz jövőre. A Költségvetési Tanácsnak eddig egy napja volt a költségvetés elfogadása előtt és a módosításoknál, hogy véleményezzék, ezután már három napot kapnának.
Elvileg megszűnne az a lehetőség, hogy a zárószavazás előtti módosítókkal teljesen újraírják a törvényjavaslatot percekkel a szavazás előtt. Ezután csak a koherenciazavar vagy alkotmányellenesség esetén lehetne beadni utolsó pillanatos módosítót. Persze az is igaz, hogy ez a lehetőség így volt sokáig korábban is, de a képviselők és a bizottságok elég szabadon értelmezték.
Több olyan szabályt is átírnak, ami a parlamenti látványon változtat. Szemléltető eszközöket nem lehet majd használni - büntetést kaphatnak tehát azok, akik transzparenst visznek be az ülésre, de a nagyobb papírokkal is bajban lesznek a politikusok. Az pedig ugyanígy teljesen elképzelhetetlen marad, hogy netán prezentációk kivetítésével próbálkozzanak a felszólalás illusztrálásaképp. A nemzetiségek is nagyobb képviseletet kapnának a 200 fős parlamentben, persze a gyakorlatban akkora választási részvételre lenne szükség ahhoz, hogy szavazati jogot is kapjanak, hogy arra csak a roma kisebbségnek, és esetleg, nagyon magas részvételük esetén a németeknek lehet esélye. A többiek számára jön a nemzetiségi szószóló, aki felszólalhat, de szavazati joga nem lesz.
A vitaindítóban Gulyás Gergely (Fidesz) arról beszélt: egyszerűsíteni kell a törvényhozási folyamatot. A fideszes felszólalók emellett a fegyelmi szabályokról beszéltek többet: a bizottsági véleményt ismertető Ékes Ilona például azt mondta, ezek ellen azok ágálnak, akik viselkedése nélkül erre nem lett volna szükség. Gulyás Gergely szerint az új házszabály "korrekt ajánlat a magyar politikai élet valamennyi szereplőjének".
Bárándy Gergely (MSZP) azt emelte ki: hiába hangzik szépen, hogy tehermentesítsék a plenáris ülést, a bizottságok munkája gyakran lett teljesen komolytalan. Volt, amikor a benyújtást névleg vállaló képviselő annyira felkészületlen volt, hogy azt sem igazán tudta, miről szól a javaslat részletesen, és az is megtörténik nem egyszer, hogy a bizottságokban ügyrendi javaslattal zárják be a vitát, vagy korlátozzák néhány percesre.
Balczó Zoltán (Jobbik) a szavazási folyamatot kritizálta. Szerinte az ellenzéknek fontos az, hogy kikérhessenek egyes módosítókat külön szavazásra, nem jó az, hogy ehelyett egyetlen indítványról kell majd dönteni. Egyes képviselők így részt vehetnek a törvényhozásban a szavazatukkal, mások nem - mondta.
Schiffer András (LMP) lfogadhatatlannak tartotta, hogy néhány órával a zárószavazás előtt még benyújtható módosítás, szerinte ezt 72 órával korábban kellene lezárni, mivel a szűk idősáv kizárja a nyilvánosság kontrollját. Szűkítené azt a kört is, amely esetben a parlament az egynapos törvényalkotás eszközéhez nyúlhat, és sérelmezte azt is, hogy a plenáris ülés kezdete előtt egy órával még kezdeményezhető változtatás a napirenden.
A vitát a vezérszónoki kör után elnapolták, holnap folytatják a további felszólalásokkal.
Döntöttek a kaszinókról
Ma délelőtt már a zárószavazást is megtartották arról a kormánypárti képviselők által vasárnap sürgőséggel benyújtott törvénymódosító javaslatról, amellyel megint a kaszinónyitási szabályokat írták át.
„Pénznуerő automata kizárólag játékkaszinóban üzemeltethető. Egy játékkaszinóban kizárólag egy gazdasági társaság üzemeltethet pénznyerő automatákat. Egy II. kategóriájú játékkaszinóban legfeljebb 300 pénznyerő automata üzemeltethető” – olvasható a dokumentumban. Szintén fontos része a módosítónak az a rendelkezés, amely régiós bontásban maximalizálja a kaszinók számát. „500 ezer lakosonként legfeljebb еgу játékkaszinó üzemeltethető azzal, hogy а fővárosban és Pest megyében együtt legfeljebb öt, Baranya, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Sоmogу, Tоlna, Vas, Veszprém és Zala megyében együtt legfeljebb három és Bács-Kiskun, Békés, Borsоd-Abaúj-Zemplén, Csоngrád, Hаjdú-Bihar, Heves, Jász-Nagуkun-Szolnok, Nógrád és Szabolсs-Szatmár-Bereg megyében együtt legfeljebb három játékkaszinó üzemeltethető” – szögezi le a kormánypárti javaslat. Ez összesen 11 kaszinót jelent.
Vizsgálják az NSA-botrányt
Ma döntöttek a képviselők arról is, hogy felállhat az amerikaiak lehallgatási botrányának magyarországi szálait vizsgáló bizottság. A nyolc képviselőből - három fideszesből, egy-egy MSZP-sből, jobbikosból, KDNP-sből, LMP-sből és függetlenből - álló bizottságnak 2014. március 8-ig kell jelentést tennie, megfigyelhettek-e magyar politikai, gazdasági szereplőket.
Ezután kezdődött meg a vita a magyar-szerb és a magyar-moldovai szociális biztonsági egyezményről, a nap végén pedig megtartották a részletes vitát a bizalmi vagyonkezelőkről és tevékenységük szabályairól, továbbá a magyarországi németek elhurcolásának, valamint a jászkun önmegváltásnak az emléknapjáról - percek alatt lezavarták az utolsó napirendi pontokat, délután egy óra után kicsivel már vége is lett az ülésnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.