A hivatalosan csaknem 2,5 milliárd forintból felhúzott 80 ház alig több mint a felére akadt bérlő. Az utolsó pályázati határidő december végén járt le. A bérlőkereséssel megbízott Magyar Máltai Szeretetszolgálat nem kapott felkérést a folytatásra, így munkája immáron a lakók segítésére korlátozódik.
Ez sem kevés, hiszen a beköltözők többsége krízishelyzetben van. Bár a lakhatásuk megoldódott, a nyomasztó pénzügyi gondok velük jöttek, amelyeket az esetek többségében tovább súlyosbít a munkahelykeresés is. S ezt aligha könnyíti meg, hogy naponta csak két busz visz be Ócsa központjába.
– A beköltözők többsége jól beilleszkedett, minden jelentkező gyereket fel tudtunk venni az önkormányzati óvodába, bölcsődébe, iskolába. Néhány problémás család persze itt is akad – ismeri el Horváth Tamás, Ócsa alpolgármestere, aki azt sem tagadja, hogy a kormány, illetve a Belügyminisztérium nem tárgyalt velük, de még csak nem is értesítette a település vezetőit a program leállításáról.
Igaz, erre nem is kötelezi semmi. A Nemzeti Eszközkezelő Zrt. (NET) viszont szerződést kötött velük a nem garanciális hibák javítására. Ezenfelül Ócsa feladata a közterületek karbantartása. Ezt most közmunkásokkal oldják meg, így egyelőre nincs pluszkiadásuk. Az önkormányzat nem tudja, kik költözhetnek majd az üres házakba. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat közreműködésére sem tart már igényt a kormány. Az ingatlanok a NET tartalékalapjába kerültek, ám lapunk információi szerint nagy a bizonytalanság: ezeket is meg kell hirdetniük havonta a többi tartalék ingatlanhoz hasonlatosan, vagy őrizniük kell esetleges katasztrófák idejére. Az ingatlanok mindenesetre még nem szerepelnek a tartalékalap listáján.
A pénzügyi salátatörvényhez a zárószavazás előtt benyújtott miniszteri módosító indítvány szerint a tartalék ingatlanok hasznosításának, bérbeadási feltételeinek meghatározása – különös tekintettel a bérlőkiválasztás módjára, a lakbér mértékére és a bérleti szerződés időtartamára, valamint veszélyhelyzetben való használatára – a kormány feladata, amelyre pontosan meg nem jelölt időpontban rendeletet alkot. A Belügyminisztérium nem siet oszlatni a homályt. A tárca döntéshozatalt előkészítő jelentésének elkészítésére vonatkozó határidőt többször módosították. Először az első pályázat csúfos kudarca után, majd a könnyített feltételekkel kiírt tenderek csekély eredménye láttán.
Az utolsó ismert beszámolási határidő lejártakor a projektet felügyelő tárca csupán annyit közölt lapunkkal: a szociális lakópark ügye a közeljövőben nem szerepel a kormányülések napirendjén. Majd később hozzátették: semmiféle döntés-előkészítő tanulmányról nem tudnak. Ezt állítják most is. Így a kormány a tapasztalatok összegzése nélkül döntött a több milliárd adóforintból megvalósult projektről. Végleg most rekesztették be az ócsai kísérletet. De a projekt valójában már az indulásnál elbukott.
A környezettudatos modellből a politikai alkuk végére csak annyi maradt, hogy a gázt valóban nem vezették el a telepre. A házakat így fával fűtik. Mégis drága lett. Az eredetileg tervezett 140-160 ezer forint helyett félmillió forintba került az épületek négyzetmétere. (Az infrastruktúrát 500 házra építették ki.) A negyed építését 2011 nyarán jelentette be a kormány, és 2012 márciusában zárták volna az első ütemet. Nem így lett, holott kiemelt beruházásként a projekt minden felmentést megkapott, amelyet csak lehetséges.
A gyorsított eljárás ellenére egyenként több hónapot csúszott a belterületbe vonás, a telkek kitűzése, illetve a szakhatósági engedélyek begyűjtése. S csak harmadik nekifutásra tudtak győztest hirdetni a kivitelezői közbeszerzési tenderen. A Veszprémber Zrt. viszont, tartva a határidőket, 2013 márciusára készre jelentette az első 80 házat. Az első lakók júliusban költözhettek be. Eddig 42 ház talált bérlőre
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.