„A Nemzetgazdasági Minisztérium nagyon rossz alkut kötött a szolgáltatókkal a kereskedők kárára, mivel a reális díj a kiskasszák esetében 700–800 forint, a nagyoknál pedig ezer forint körül lett volna” – jelentette ki Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára azt követően, hogy a nemzetgazdasági miniszter hétfőn módosította a pénztárgép támogatási rendeletet. Az NGM közleményében ugyanis az áll, hogy a miniszter rögzített hatósági ár bevezetéséről döntött, amely a „kiskasszás” vállalkozások esetében gépenként nettó 1500 forintra csökkenti a havonta jelentkező díjat, a PC alapú kasszát üzemeltetők körében pedig nettó 2500 forintban állapítja meg a havi üzemeltetési költséget. Ezzel szemben az OKSZ információi szerint a kereskedelmi vállalkozások a fenti összegeket érték el a szolgáltatókkal folytatott tárgyalások során. Nem is csoda, hogy az érinttettek megütközéssel fogadták a rendeletet, hiszen eddig szó sem volt a díjak módosításáról.
A hétfőn nyilvánosságra hozott rendelet azt is megállapítja, hogy számos jogkövető kisvállalkozó eshet el az állami támogatástól, ha azt csak a december 31-ig üzembe helyezett gépek után lehet igénybe venni. A Nemzetgazdasági Minisztérium álláspontja szerint nem lenne helyes, ha a gyártás csúszása miatt a hazai kisvállalkozók elesnének a pénztárgépvásárláshoz nyújtott állami támogatástól. A tárca továbbra is elkötelezett amellett, hogy az átállást támogassa, ezért az 500 millió forint éves árbevétel alatti vállalkozások legfeljebb 5 pénztárgép után – gépenként 50 ezer forintos – támogatásban részesülnek – áll közleményükben.
Ez a támogatás egyébként úgy működik, hogy a pénztárgép-kereskedőnek 50 ezer forinttal olcsóbban kell átadnia a gépet, aztán várhat a pénzére. A forgalmazók azonban nem tudják, meddig kell kamatmentesen hitelezniük az államnak. Egy ilyen viszonteladó a szakmai fórumon arra hívta fel a figyelmet karácsony előtt, hogy „az állami támogatást is saját zsebből kellett fizetni. 200 ügyfélnél 10 millió forint.”
A hétfőn, az utolsó pillanatban hozott rendeletmódosításra pedig azért volt szükség, mert az eredeti támogatási rendelet még azt tartalmazta, hogy csak azok a vállalkozások kaphatják meg az állami támogatást a fenti feltételekkel a kereskedők, amelyek a szuperkasszákat december 31-ig üzembe is helyezik. Azonban jó fél éve mind a pénztárgép cserére kötelezettek, mind a kasszák forgalmazói tudták, hogy a határidő tarthatatlan. A február 15-én megjelent 3/2013 NGM rendeletben rögzítették a szuperkasszákkal szembeni követelményeket is. Ám a rendeletet és az informatikai követelményrendszert májusban módosították, ami azt jelentette, hogy az Adóügyi Ellenőrző Egységek (AEE) addig végrehajtott fejlesztése hiába való volt, és újra kellett kezdeni a munkát. Szeptemberben is következett egy módosítás, amikor új irányelvet adtak ki és újabb változtatásokat írtak elő. Akkor viszont már nem három, csupán egy hónapnyi fejlesztőmunka veszett kárba. Így összesen négy hónapot vesztett az AEE egység fejlesztése, amit a gyártás beindításával meg kellett várni.
Ellentmondásos hírek
Az elmúlt év utolsó napjaiban is számos kiskasszás boltos kereste meg a kereskedelmi szövetséget azzal, hogy kinyithatnak-e januárban, ha nem érkezett meg az új online pénztárgépük. Az utóbbi időben ugyanis több ellentmondásos hír röppent fel a médiában, olyan is amely szerint nem nyithatnak ki a kiskasszás boltok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.