BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezt nem kellene mellre szívni

Januárban több településen is igen rossz a levegő minősége a szállópor-tartalom miatt. Mintegy 150 milliárdot terveznek arra, hogy lecserélnék az elöregedett Volán buszparkot, sok településen tiltják a kerti hulladék égetését.

Magyarország északkeleti részén megromlott a levegő minősége – közölte az Országos Környezet-egészségügyi Intézet. A levegő magas szállópor-tartalma (PM10) miatt Sajószentpéteren veszélyesnek, Putnokon, Kazincbarcikán és Miskolcon (pár napja Budapesten, Szolnokon és Oszláron is) egészségtelennek minősítették a levegőt. A levegőben lévő szálló por miatt a keringési, légzőszervi betegségben szenvedők panaszai jelentősen súlyosbodhatnak.

A januári egyre többször előforduló magas szállópor-tartalom miatt a független Szili Katalin írásbeli kérdést intézett a kormányzathoz, hogy „milyen valóban hatékony lépéseket” kíván tenni а súlyos egészségügyi kockázatot jelentő kisméretű szálló por koncentrációjának csökkentése érdekében? A vidékfejlesztési miniszter válaszában az intézkedések, tervek között megemlítette, hogy a Volán társaságok jelenlegi járműállománya mellett évi 400-600 darab új autóbusz beszerzésére van szükség és figyelembe fogják venni a környezetvédelmi szempontokat is. Fazekas Sándor leírta, hogy a programnak a keretösszegét 100-ról 150 milliárd forintra emelték. Az unió is támogatja 35 százalékos hozzájárulással azokat a beszerzéseket, amelyek a szén-dioxid kibocsátást csökkentik. Az önkormányzatok az önrészhez támogatást kaphatnak a kormány hozzájárulásával az MFB Közösségi Közlekedésfejlesztési Hitelprogramból.

A kormány gázüzemű autóbuszok beszerzésére 1,6 milliárd forintos pályázatot írt ki 2013-ban. Jelenleg illetékkedvezményekkel is próbálják elősegíteni az autóbuszparkok korszerűsítését. A nehézgépjárművekre utólag részecskeszűrőt lehet felszerelni, aminek költsége 3000-5000 euró, a tömegközlekedésben ez mintegy 9 milliárdos beruházást jelentene összesen.

Fazekas azt is közölte, hogy az unióban van már olyan gyakorlat, hogy alacsony emissziós (káros anyag kibocsátású) zónákat hoznak létre, ahol csak környezetvédelmileg minősített, vagy részecskeszűrővel ellátott autók hajthatnak be, erre már Magyarországon is lehetőség van. Megoldást jelenthet a légszennyezettség csökkentésére az önkormányzatoknak a fő- és mellékutak forgalmának csökkentése, például elkerülő utak, zsákutcák építésével.

Fazekas Sándor szerint az e-útdíj rendszer bevezetése után még nem jelentős az útelkerülés mértéke, mivel a tavalyi e-útdíj bevételek meghaladták a rendszer indításakor tervezett 75 milliárd forintot. A miniszter leírta, hogy felvetődött a környezetvédelmi felülvizsgálat rendszerének áttekintése, egy új technika révén akár évi kétmillió gépkocsi véletlenszerű ellenőrzését is elvégezhetnék. Azt is tervezik, hogy környezetvédelmi szempontok alapján átalakítanák a hivatali személygépkocsi használat elszámolásának módját, a környezetkímélőbb autók után kevesebb adót kellene fizetni. A kizárólag elektromos hajtómotorral meghajtott személygépkocsi után nem kell a gépjárműadót, cégautóadót, illetéket fizetni.

Fazekas leírta, hogy a mezőgazdaságban jelenleg tiltják valamennyi állati és növényi hulladék, így a lábon álló tarló nyílt téri égetését is. Kivételt jelenthetnek a növényi károsítókkal fertőzött növények, vagy a nádasok. A háztartásokban az avar és kerti hulladék égetését az önkormányzatok szabályozzák. A teljes országos tiltás akkor vezethető be, ha a zöldhulladék helyben történő hasznosításának vagy begyűjtésének feltételei mindenhol biztosítottá válnak.

A tárcavezető közölte, hogy a hamarosan társadalmi egyeztetésre kerülő Nemzeti Épületenergetikai Stratégia keretében csökkentenék a lakóépületek károsanyag kibocsátását, fejlesztenék energiahatékonyságukat. Erre az elmúlt négy évben 50 milliárdot fordított az állam.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.