Egyszeri beavatkozással nem kezelhetőek a közoktatás gondjai melyekre a sokkoló PISA-eredmények hívták fel a figyelmet, a problémákat összetetten kezelő, átfogó intézkedésekre van szükség – mondta a Magyar Tudományos Akadémia elnöke. Pálinkás József a PISA-felmérés eredményeiről szóló konferencián kifejtette: a tanulók teljesítményének nemcsak oktatáspolitikai, hanem kulturális és társadalompolitikai jelentősége is van. Felhívta a figyelmet arra, hogy egyre kisebb, már csak 1 százalék körüli a kiválóan teljesítő magyar diákok aránya (a 23 milliós Shanghajban 30 százalék fölött van), pedig belőlük kerülnek ki a jövő mérnökei és tudósai.
"Magyarországon 20 százalék a funkcionális analfabéták aránya a diákok között, a nagyon gyengén teljesítők aránya 28 százalékra emelkedett, növekszik az iskolát korán elhagyók száma” – hangoztatta Csapó Benő. A PISA igazgatótanácsának magyar tagja szerint a magyar közoktatás teljesítménye összességében romlott, a fejlett és a fejletlen országok között helyezkedünk el a rangsorban. Pálinkáshoz hasonlóan Csapó is felhívta a figyelmet, a három mért terület (szövegértés, matematika, természettudományok) teljesítménye szorosan összefügg egymással. A szövegértés hiánya akadály a matematikai szöveges feladatok megoldásában, a digitális szövegértésnél az utolsók között vannak a magyar diákok.
Csapó szerint lehet változtatni a lesújtó eredményeken, ahogy ezt megtették a korábban nálunk gyengébben teljesítő, de minket már megelőző német, lengyel és észt oktatásban. Tehetséges fiatalokat kell a pedagógus pályára vonzani, erkölcsi és anyagi elismerésben kell részesíteni őket. Az iskolára felkészítő óvodai nevelés fejlesztésére is többet kellene áldozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.