Hivatalosan is felállt az új Parlament: lezajlott a képviselők mandátumigazolása, egy elsőre kicsit bonyolultnak tűnő procedúrával. A mandátumokat a korelnök és a korjegyzők bizottsága igazolja (vagyis megvizsgálják, hogy minden képviselői helyre valóban az ül-e be, aki a választást nyerte, és nincs-e összeférhetetlenség), az ő mandátumaikat pedig a parlamenti névsor első öt helyén álló képviselők vizsgálják meg. Az igazolást a képviselők természetesen elfogadták, így meg is kezdődhetett a parlamenti munka - azon pedig már alig csodálkozhatunk, hogy az első szavazáson sem vett részt mindenki, a 199 képviselőből 197-en nyomtak csak gombot.
A képviselők ezután szavaztak az új házelnökről, a papírformának megfelelően Kövér Lászlót választották meg.
A régi-új házelnök bejelentette: az alaptörvény értelmében ezzel megszűnt a második Orbán-kormány megbízatása. Az új kabinet felállásáig a kormány természetesen a hatalomban marad, de leszűkített jogkörrel. Nemzetközi kötelezettséget csak korlátozottan vállalhatnak, és törvényt sem alkothatnak, csak ha erre rendelet kötelezi őket.
A parlament mai ülésén felszólalhatott volna Orbán Viktor is. Régi hagyomány, hogy az alakuló ülésen a leköszönő és a leendő miniszterelnök is beszédet tart - vagy ha a hivatalban lévő kormányfő folytathatja, ahogyan azt eddig csak Gyurcsány Ferenc tehette 2006-ban, akkor ő beszél. Orbán Viktor azonban jelezte: később tartaná meg felszólalását.
Az előző ciklus hagyományait követve késéssel kezdődött el a 2014-2018-as parlament alakuló ülése. Áder János köztársasági elnök köszöntötte elsőként a képviselőket. Az elnök azt is bejelentte: Orbán Viktort jelölte miniszterelnöknek.
Önök az elsők, akik nem csak egy kisebb és remélhetőleg hatékonyabb Országgyűlést alkothatnak, hanem akiket a nemzet egésze választott a határon túliakkal együtt - mondta Áder János. Szerinte a választáson egyértelmű üzenetet mondtak a magyarok: le akarják zárni a múlt terméketlen vitáit. Az elnök szerint a választás azt is jelezte, hogy nincs szükség a többség szerint több vitára az alkotmány demokratikusságáról.
Áder után addig is, amíg nem választják meg a régi-új házelnököt, a korelnök, a 79 éves Turi-Kovács Béla (Fidesz) vette át az ülésvezetést. Köszöntő beszédében a protokollmondatok és a fideszes kampányszövegek felmondása mellett mégis meg tudta lepni a hallgatóságot. "Bizalmat kaptunk arra is, hogy azokat a túl gyorsan meghozott törvényeket, amelyekbe néha becsúsztak hibák, ki tudjuk javítani" - mondta, a kormányoldalról szokatlan önkritikával.
Nem mindenben volt sima a választás
A protokoll szerint ezután elsőképp a Nemzeti Választási Bizottság és a Nemzeti Választási Iroda beszámolóit hallgatták meg a képviselők. Patyi András, az NVB elnöke hosszasan beszélt arról, mekkora volt a munkaterhelésük. A negatív kampányról is szólt: ebben emelte ki azt a 4K!-videót, amelyben Orbán Viktort és Gyurcsány Ferencet majomhoz hasonlították. Mint mondta, az, hogy letiltották ezt a kampányfilmet, az az emberi méltóság nagyobb védelmét jelenti. Külön kellett értelmezni a jelölőszervezetek névváltoztatásának kérdését is - utalt az ellenzék névkeresésére is. Kiemelendő még az az iránymutatás is, amely alapján a szavazóhelyiségek bejáratától mért 150 méteren nem lehetett kampányolni a választás napján.
Az NVB elnöke most alaposabban kritizált is: a többes ajánlás okozhat problémákat, ez visszaélésekhez vezethet a személyes adatokkal, emiatt azt kérte finoman körbeírva, próbálják meg a bizniszpártokat a többes ajánlások megtiltásával visszaszorítani. Bajos szerinte az érintettség megállapítása is (vagyis annak az eldöntése, hogy beadványt ki nyújthat be), szerinte ezt már első fokon is vizsgálni kéne. Problémákat okozhat a választási bizottságok összetétele is. A hatályos intézkedések nem határolják el azt az esetet, amikor két választási eljárás együtt zajlik, és a pártok szövetségeinek változásai miatt egy párt több jogon is delegálhatna több jelöltet (a gyakorlatban ez a DK-nál történik meg: az EP-választáson külön indulva elvileg lehetne több delegáltjuk is).
Pálffy Ilona, a Nemzeti Választási Iroda elnöke is szólt az ajánlási rendszer változásáról, ám csak a számokat sorolta. Néhány érdekes számot is megtudhattunk: a szavazólapok 170 tonnát tettek ki összesen, az urnák pedig 770 raklapot foglaltak el.
Kritikát ő is megfogalmazott: a levélszavazás regisztrációját szeretné erősíteni. Valóban, a határon túli magyarok közül több tízezren rontották el a szavazást, a kivándoroltak vagy az április 6-án külföldön tartózkodók közül pedig a több százezres létszámuk ellenére alig néhány tízezren voksoltak. Igaz, Pálffy csak a határon túliak problémáját emelte ki, a kivándoroltakról pozitívumként hozta fel, hogy így is milyen sokat szavaztak.
Kérdőjelek a személyi döntéseknél
A mandátumigazolás után az új parlament első két döntéseként szavaztak a beszámolókról. Majd jöhettek a személyi döntések: parlamenti elnököt, alelnököket, háznagyot, jegyzőket, bizottsági elnököket választanak. Ebben általában nem szokott vita lenni a pártok között, most azonban előfordulhatnak meglepetések: a Jobbik az egykori szkinhedvezért, Sneider Tamást jelölte alelnöknek - a baloldal már jelezte, hogy ez számukra nem elfogadható. Sneidert végül 150 igen, 35 nem, 5 tartózkodás mellett megválasztották.
A többi ponton nem voltak kérdések: Jakab Istvánt, Lezsák Sándort, Latorcai Jánost, valamint Hiller Istvánt is gond nélkül választották meg alelnöknek.
"Ugyanannyi munkát kevesebbet, ugyanazon a megszokott jó, vagy még jobb színvonalon, csak hatékonyabban tudunk elvégezni" - mondta Kövér László székfoglaló beszédében.
Ami a bizottságokat illeti: tizenöt testület alakul, amelyből ötöt vezethet az ellenzék. A nemzetbiztonsági bizottság elnöki posztja, ahogy a költségvetési bizottságé is, hagyományosan a legnagyobb ellenzéki párté. 2010-ben erről hosszabb vita folyt, a szocialisták vagy a Jobbik kapja meg, most azonban hamarabb döntöttek: a választási erősorrendnek és a hagyományoknak megfelelően mindkét bizottság élére az erősebb párt, vagyis az MSZP adhat elnököt. A Jobbik is két testületet vezethet majd, a kulturális, valamint a vállalkozásfejlesztési bizottságot. Utóbbi eredetileg nem szerepelt a Fidesz által javasolt 14 testület között, végül azonban ezt is felvették az állandó bizottságok közé. Ez a testület lesz illetékes munkahelyteremtéssel összefüggő kérdésekben is. A fenntartható fejlődés bizottságának LMP-s elnöke lesz, a többi bizottsági elnöki posztra a kormánypártok delegálnak képviselőt.
A bizottságoknak a májusban kezdődő parlamenti ciklusban az eddiginél sokkal nagyobb szerepük lesz. A részletes viták ugyanis átkerülnek a plenáris ülésről erre a szintre. Azaz amíg korábban minden vitán két szakaszban futottak át - elsőképp az általános vitában az eredeti javaslatot vitatták meg, majd a részletes vitában az ehhez beérkezett módosító javaslatokat -, ezután a részletes vitával csak a témában illetékes bizottság tagjainak kell foglalkozniuk. Ez persze a gyakorlatban kisebb változás, mint amit első ránézésre jelenthetne: a plenáris ülésen a részletes vitákat gyakran alig tucatnyi képviselő előtt, negyedóra-félóra alatt zavarták le, ha már úgyis lehetett tudni, hogy az ellenzéki javaslatoknak semmi esélyük nincs átmenni.
A jövőben elsőképp minden törvényjavaslat módosító indítványait egy kijelölt szakbizottság vitatja meg, de bármelyik másik bizottság is dönthet úgy, hogy saját hatáskörében tárgyal a törvényjavaslatról. A képviselők is kevesebbszer fognak szavazni. A módosító indítványokról külön nem kell dönteniük, az megtörténik már a bizottságokban. A plenáris ülésen kétszer szavaznak csak, előbb a módosítók bizottsági összegzéséről, majd a törvényszöveg egészéről.
Az általános vitákra több időt hagynak a képviselőknek, legalább hat napnak el kell telnie a benyújtás és a tárgyalás közt. Sürgős tárgyalást félévente hatszor lehetne elrendelni kétharmaddal, kivételes sürgős tárgyalást pedig, amelyben már a benyújtás másnapján lehet szavazni, félévente négyszer, igaz, egyszerű többséggel. Az általános vita alatt annyi változtatás lesz még, hogy két 15 perces felszólalás közt minden frakció egy-egy kétpercessel élhet csak. A függetlenek közül az elsőnek jelentkező szólalhat fel. Ennek az új házszabály elfogadásakor még nem tulajdonítottak nagy jelentőséget, most viszont, hogy a baloldal öt pártjából valószínűleg négynek nem lesz frakciója, jócskán felértékelődik a rendelkezés jelentősége.
Mostantól elvileg megszűnik az a lehetőség is, hogy a zárószavazás előtti módosítókkal teljesen újraírják a törvényjavaslatot percekkel a szavazás előtt. Ezután csak a koherenciazavar vagy alkotmányellenesség esetén lehetne beadni utolsó pillanatos módosítót. Persze ez a lehetőség így volt sokáig korábban is, de a képviselők és a bizottságok elég szabadon értelmezték, gyakorlatilag bármit elfogadtak az utolsó módosítók közt, amit a mindenkori kormánypárt jónak talált, akkor is, ha annak semmi köze nem volt a javaslathoz. Emiatt volt, hogy törvényt is meg kellett semmisíteni: az egyházügyi törvény első változatát az Alkotmánybíróság épp azért dobta vissza 2011-ben, mert percekkel a szavazás előtt a végső módosítókkal gyakorlatilag újraírták az egész tervezetet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.