BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Melyik párt járhat jól a rémesen alacsony részvétellel?

A legnagyobb hiba, amit az elemzők és az újságírók el tudnak követni a napközbeni részvételi adatok böngészése közben, ha ezekből elkezdik megtippelgetni, melyik pártnak lehet jó az aktuálisan épp alacsony vagy magas részvétel. Az egészen biztos, hogy a mostani részvételi arány eddig borzasztóan gyenge, különösen fontos lehet tehát, melyik párt mennyire képes mobilizálni a választóit - ha a kampánynak ezt a részét jól találják el, az több mandátumot érhet, vagy épp az 5 százalékos küszöböt.

Nem próbáljuk itt precízen megtippelni, ki lehet a mostani alacsony részvétel igazi győztese, hiszen jelenleg a részvételi arányok mellett egy dolgot tudunk: az áprilisi eredményeket. Ebből az derül ki, hogy Budapesten, ahol toronymagasan a legnagyobb a választói aktivitás, a Fidesz nyert (ahogy minden más megyében is), de mindössze egy százalékponttal verték az akkor még együtt induló baloldalt, a Jobbik pedig az országos szintjéhez képest nagyon gyenge lett, az LMP több kerületben meg is előzte.

A Nyugat-Dunántúlon, ahol szintén magasabb a részvétel most, a Jobbik több helyen megelőzte az MSZP-t is - sokan vitatkoztak azóta is, mitől törhetett előre a hagyományosan inkább a szegényebb vidéken erős Jobbik a gazdag országrészben. A legvalószínűbb válaszlehetőség az, hogy ez a vidék hagyományosan jobboldali, így aki a Fideszben csalódott, inkább választ tőlük jobbra lévő pártot, mint a baloldalt. Heves megye, ahol szintén magasabb (pontosabban nem tragikusan alacsony) a részvétel, már nem érdemel ennyi magyarázatot: a Jobbik szülőhazájáról van szó.

A gyengék közül a leggyengébb az Észak-Alföld, valamint Bács-Kiskun, ami a részvételt illeti. Ezek erős Fidesz-bázist jelentenek - de még egyszer fontos hangsúlyozni, semmi okunk nincs azt feltételezni, hogy minden párt szavazói azonos arányban maradnak távol.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.