BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Parlament: kiderül, milyen lesz a harmadik Orbán-kormány

Egyetlen napirendi ponttal folytatódik ma a parlament első érdemi munkahete, az azonban igencsak fontos törvényjavaslat: most dől el, hogyan fog kinézni a kormányzati struktúra a következő években. Neveket még nem tudunk, de az már szinte teljesen biztos: a Miniszterelnökség vezetője - aki eddig Lázár János volt, és az is maradhat - lesz az ország második legfontosabb döntéshozója a miniszterelnök mögött.

A törvényjavaslatból kiderül: kilenc minisztérium működik majd a

harmadik Orbán-kormányban - a másodikban nyolc tárca volt. Az 2010-ben

egy komoly csökkentés volt: a Bajnai-kormány még 12 minisztériummal

működött. 1998 és 2002 közt az első Orbán-kormánynak még 14

minisztériuma volt. Igaz, akkor még a koalíciós pártok közti alkukban is

jól jött, hogy több szaktárcát lehetett osztogatni. 

Első ránézésre nem túl jelentős, valójában mégis

nagyon fontos változás jön a Miniszterelnökség körül. A mostani törvény

csupán azt nevesíti, hogy államtitkársági szint helyett minisztériumi

rang illeti meg, de ez csak a gyakorlat átültetése a paragrafusokba, a

Miniszterelnökségnek eddig is volt olyan fontos szerepe, mint egy

átlagos szaktárcának. Ezután azonban még fontosabb lehet: az eddig

kiszivárgott információk szerint amolyan szupertárca jöhet, ahol a

végleges döntéseket meghozzák. Ezt erősítette meg ma a parlamenti

vitaindítójában Lázár János is: mint mondta, elsősorban az

összkormányzati koordináció lesz az új tárca feladata. Ez nem politikai

egyensúlyra törenvő struktúra, nem egyensúlyozó - mutatta be az új

rendszert, amely június 6-ra léphet életbe. Június első hetében,

várhatóan 6-án mutathatja be Orbán Viktor a minisztereit - jelentette be

Lázár János.

Lázár elmondta: EU-s pénzek is a Miniszterelnökségen folyhatnak át.

Azt már nem tette hozzá, de ebből egyértelmű, hogy a gyakorlatban Orbán

Viktor mögött az ország második legbefolyásosabb politikusa lehet az,

aki ezt a minisztériumot vezeti. Arról pedig nem hallhattunk sehol sem,

hogy ne épp Lázár János folytatná munkáját ezen a poszton.

Nem vagyok abban a helyzetben, hogy az egyes tárcák hatásköréről

tájékoztatást adjak - mondta Lázár. Arról azonban már így is sokat

sejthetünk, hogyan fognak kinézni a feladatkörök.

A korábbi, Navracsics Tibor által vezetett Közigazgatási és

Igazságügyi Minisztérium szétválik. A közigazgatás a

Miniszterelnökséghez fog tartozni, a végrehajtási rész, mint például az

elektronikus nyilvántartás pedig a Belügyminisztériumhoz kerül. Az

igazságügy önállósul, kvázi jogászminisztériumként, ezt a tárcát

valószínűleg Trócsányi László vezeti majd. Navracsics az átnevezett

Külgazdasági és Külügyminisztériumot vezetné állítólag az őszig, majd ha

a papírforma szerint az év végén őt küldenék ki Brüsszelbe

EU-biztosnak, akkor Szijjártó Péterből lehet miniszter. A külgazdaságért

már korábban is ő volt a felelős, a külügy többi területe azonban

újdonság lehet a számára.

Erős nemzeti érdekérvényesítés kell a külgazdaságban - mondta a Fidesz vezérszónokaként Szijjártó Péter, aki akár a külügyminiszter is lehet az ősztől. Az új világrendben szerinte az az ország lehet sikeres, ahol a külügyeket a külgazdaság felől közelítik meg, ezért szervezhetik át a Külügyminisztériumot. "A magyar külpolitikát a jövőben minden lépésében a külgazdasági céloknak kell áthatnia" - fogalmazott. Azerbajdzsán, Algéria, Egyiptom - sorolta azokat az országokat, amelyekkel megnőtt a kereskedelem délen és keleten. Ennél is fontosabb lehet azonban az együttműködés Kínával és Dél-Koreával, ezért Szijjártó szerint egyértelmű: a keleti nyitás stratégiáját folytatnunk kell. A magyar exporton belül azonban növelni kell a kkv-k részarányát, ezért azt tervezik, hogy az év végére 25 országban legyen magyar kereskedőház. Cél az is, hogy az exportunk harmada az EU-n kívülre irányuljon, a mezőgazdaságban pedig elérjük a 10 százalékos növekedési ütemet.

Az Orbán-rendszer állandósítja a forradalmi kormányzást, a bizonytalanságot az országban, ezért az lemaradást hoz - mondta Harangozó Tamás, az MSZP vezérszónoka. Az eddigi, kevés minisztériummal működő rendszer nem lett olcsóbb, főleg úgy, hogy hiába lett kevesebb miniszter, sokkal több államtitkár, helyettes államtitkár és miniszterelnöki, miniszteri vagy kormánybiztos dolgozott - tette hozzá. Szerinte a legfontosabb változás az, hogy a szakminisztériumok lényegében a Miniszterelnökség alá kerülnek, így a teljes államapparátus és az EU-s források is az azt vezető miniszter kezébe kerülnek. “Egyértelmű, hogy csakis Ő -Lázár János- alkalmas az uniós források elosztásának megszervezésére. bátorságát jól mutatja, hogy elképzelései mellett akkor is kiáll, ha az a magyar emberek számára is súlyos kárt jelent” - fogalmazott. Ha ez így marad, akkor szerinte a Fidesz egy nagy trafikkoncessziót csinál az országból. Az egyetlen tárca szerinte, amely képes volt hatékonyan működni az elmúlt négy évben, a Belügy volt.

Rubovszky György, a KDNP vezérszónoka csak röviden beszélt: abban az időben is inkább az MSZP-t kritizálta - szerinte semmi alapjuk nincs a szocialistáknak abból problémát csinálni, hogy a miniszterek neveiről még nincs szó.

Egy olyan törvény áll a képviselők előtt, amelyből nem derül ki, melyik minisztériumnak milyen feladata lesz - kritizált a Jobbik nevében Balczó Zoltán. Az EMMI méretével szerinte is nagyobb baj van: mint mondta, ez a tárca akkora súlyú feladatokat lát el, amelyek külön-külön is minisztériumi mennyiségű feladattal bírnak. Eközben nem látszik a kormányzati struktúrában a vidékfejlesztés vagy a környezetvédelem helye. "Az EU-s kapcsolatokat meg kell tartani, a Jobbik soha nem mondta, hogy ezeket a hidakat fel kellene égetni" - mondta Szijjártó beszédére reagálva.

Az LMP-s Schmuck Erzsébet azt emelte ki: problémás, ha kulcsfontosságú területeket vonnak össze egyetlen mammutminisztériumba. Nem elég az átláthatatlanság, az is bajos szerinte, hogy az oktatás, vagy épp az egészségügy nem kaphat így kellő súlyt.

Ami a többi tárcát illeti: komoly változások nem várhatóak a

feladatkörökben, és a személycserék is csak néhány helyen jöhetnek. A

gazdasági élet vezetője szinte biztosan Varga Mihály marad, a

Nemzetgazdasági Minisztérium élén - ez még csak nagyon valószínű

feltételezés, az viszont a törvényjavaslattal már egyértelmű, hogy

önálló Pénzügyminisztérium továbbra sem lesz.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sorsa továbbra is bizonytalan. A

feladatkör valószínűleg ugyanaz marad, ám a minisztert könnyedén

leválthatják. Az origo azt jelezte, hogy Orbán Viktor állítólag Németh

Lászlóné politikai teljesítményével nem volt elégedett, ő ezért a

jövőben paksi bővítésért felelős tárca nélküli miniszter, vagy ezért a

területért felelős kormánybiztos lehet. Felmerült, hogy Rogán Antal

kerülhetne az NFM élére, de ennek az esélyeit csökkentette, hogy Rogánt

megválasztották a Fidesz frakcióvezetőjének. Igaz, Orbán azóta már azt

is jelezte, nem zárja ki, hogy a későbbiekben miniszterként számoljon

vele. Sokan, sokszor írtak már arról, hogy Rogán és Lázár közt nagyobb

versengés van, melyikükhöz tartozzon nagyobb döntési jogkör - ezzel

egyértelműen Lázár kerülne előrébb a rangsorban.

Ami a Belügyminisztériumot illeti, ott fel sem merült Pintér Sándor

lecserélése. Arról volt szó többször is, hogy ne Hende Csaba vezesse

tovább a honvédelmi tárcát  - a helyére felmerült Simicskó István

sportállamtitkár és Bakondi György katasztrófavédelmi főigazgató neve is

-, de a jelen állás szerint valószínűbb, hogy Hende marad.

Balog Zoltán emberierőforrás-miniszter

helye is megingathatatlannak tűnik, de az EMMI-ben állítólag az

államtitkári szinten nagyobb személycserék jöhetnek, köztük valószínűbb,

hogy Hoffmann Rózsát is leváltják. Lázár János erről azt mondta ma a

Parlamentben: érdemi dilemma, nincs-e túl sok szakterület ebben a

minisztériumban. Az ország legnagyobb versenyképességi előnye azonban az

ember, így ennek az erősítését egy minisztériumban kell, hogy

összehangolják.

A vidékfejlesztési tárcánál is maradhat valószínűleg Fazekas Sándor;

volt olyan pletyka, hogy Győrffy Balázs kerülne a helyére, de ő ezt

cáfolta. Ez a tárca "egy klasszikus agrárminisztérium" lenne Lázár János

szavai szerint.

Az Orbán-rendszer állandósítja a forradalmi kormányzást, a bizonytalanságot az országban, ezért az lemaradást hoz - mondta Harangozó Tamás, az MSZP vezérszónoka. Az eddigi, kevés minisztériummal működő rendszer nem lett olcsóbb, főleg úgy, hogy hiába lett kevesebb miniszter, sokkal több államtitkár, helyettes államtitkár és miniszterelnöki, miniszteri vagy kormánybiztos dolgozott - tette hozzá. Szerinte a legfontosabb változás az, hogy a szakminisztériumok lényegében a Miniszterelnökség alá kerülnek, így a teljes államapparátus és az EU-s források is az azt vezető miniszter kezébe kerülnek. “Egyértelmű, hogy csakis Ő -Lázár János- alkalmas az uniós források elosztásának megszervezésére. bátorságát jól mutatja, hogy elképzelései mellett akkor is kiáll, ha az a magyar emberek számára is súlyos kárt jelent” - fogalmazott. Ha ez így marad, akkor szerinte a Fidesz egy nagy trafikkoncessziót csinál az országból. Az egyetlen tárca szerinte, amely képes volt hatékonyan működni az elmúlt négy évben, a Belügy volt.

Rubovszky György, a KDNP vezérszónoka csak röviden beszélt: abban az időben is inkább az MSZP-t kritizálta - szerinte semmi alapjuk nincs a szocialistáknak abból problémát csinálni, hogy a miniszterek neveiről még nincs szó.

Egy olyan törvény áll a képviselők előtt, amelyből nem derül ki, melyik minisztériumnak milyen feladata lesz - kritizált a Jobbik nevében Balczó Zoltán. Az EMMI méretével szerinte is nagyobb baj van: mint mondta, ez a tárca akkora súlyú feladatokat lát el, amelyek külön-külön is minisztériumi mennyiségű feladattal bírnak. Eközben nem látszik a kormányzati struktúrában a vidékfejlesztés vagy a környezetvédelem helye. "Az EU-s kapcsolatokat meg kell tartani, a Jobbik soha nem mondta, hogy ezeket a hidakat fel kellene égetni" - mondta Szijjártó beszédére reagálva.

Az LMP-s Schmuck Erzsébet azt emelte ki: problémás, ha kulcsfontosságú területeket vonnak össze egyetlen mammutminisztériumba. Nem elég az átláthatatlanság, az is bajos szerinte, hogy az oktatás, vagy épp az egészségügy nem kaphat így kellő súlyt. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.