BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevés a szakember Magyarországon

Bár a szakemberhiány világszerte egyre nő, a magyar munkaadók körében végzett felmérés szerint itthon a globális átlagnál jóval nehezebb megfelelő munkaerőt találni: Magyarországon a munkaadók 45 százaléka, míg világszerte 36 százaléka panaszkodott a szakemberhiányra - derül ki a Manpower munkaerő-piaci szolgáltató legfrissebb felméréséből, amelynek eredményeit kedden juttatta el az MTI-nek.

A ManpowerGroup Éves Tehetség Felmérésében 42 ország több mint 37 000 munkaadójának bevonásával azt vizsgálta, hogy a vállalatok hány százalékának okoz problémát nyitott pozícióik betöltése, továbbá melyek a legnehezebben betölthető munkakörök.

Kiderült, hogy világszerte a tavalyi évhez képest egy százalékponttal növekedett azon cégek aránya, amelyek toborzáskor nehézségekbe ütköznek. Ez az arány a magyarországi felmérések történetében rekordnak számít, és miközben a globális adat mindössze 1 százalékponttal emelkedett a tavaly mérthez képest, Magyarországon 10 százalékpontos az emelkedés - írták.

A tehetséghiányra panaszkodó magyar munkaadók több mint fele szerint a megfelelő munkaerő hiánya a versenyképesség, termelékenység csökkenéséhez vezet. Míg tavaly a megkérdezettek 45 százaléka nyilatkozott így, az idén ez az arány 51 százalékra emelkedett.

A közlemény idézi Kiss Juditot, a ManpowerGroup magyarországi ügyvezető igazgatóját, aki elmondta: fel kell készülni arra, hogy a globális verseny a jövőben tovább élesedik a tehetségekért, ezért a munkaerő-piaci igényekhez alkalmazkodó oktatásnak és képzésnek minden eddiginél nagyobb jelentősége van.

A Manpower felmérése szerint 2014-ben Magyarországon a tíz legnehezebben betölthető munkakör között első helyen áll a szakmunkás, majd a csoportvezető, a mérnök, a sofőr, és a vendéglátóipari dolgozó követi. A hatodik legnehezebben betölthető állás az orvosoké, utána az értékesítő, a könyvelő és pénzügyi szakember, a gépkezelő illetve az informatikus szerepel.

A magyar munkaadók 46 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a megfelelő munkaerő hiánya nagy, vagy közepes hatással van az ügyfélkiszolgálásra. Ezen belül 19 százalék válaszolta azt, hogy kifejezetten nagy hatással van a szakemberhiány a társaság működésére. Annak ellenére, hogy érzékelik a szakemberhiányt, meglévő munkaköreiket nem tudják betölteni, a cégek 33 százaléka úgy véli, hogy a megfelelő munkaerő hiánya nem okoz problémát a mindennapi működésben.

Arra a kérdésre, hogy milyen módon érinti a szakemberhiány a vállalatát, Magyarországon az ügyfélkiszolgálási képesség csökkenését a válaszadók 56 százaléka említette, a versenyképesség, produktivitás csökkenéséről 51 százalék számolt be.

A munkaerő források bővítésének legnépszerűbb megoldása Magyarországon a toborzás kiterjesztése új célcsoportokra, a cégek 26 százaléka szerint, 22 százalék a pályakezdőkben bízik, míg 17 százalék az oktatási intézményekkel való együttműködést választja.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.