Megy-e a világ, de legalábbis Európa előrébb Németország labdarúgó világbajnoki győzelmével? A kérdés csak látszólag költői, hiszen Németország vasárnapi diadala után a német újságok és hírportálok egyike sem feledkezik megemlíteni, hogy az eufórikus hangulat kihat a gazdaság fejlődésére. Az embernek meg eszébe jut a néhány évtizeddel ezelőtti magyar valóság: ha ment a kedvenc csapatnak, jókedvűen „termelt” az ország, ám ha kikaptak az arany lábú gyerekek, megállt az élet.
Németország vasárnap mindenesetre folytatta a focitörténelem írását, a 20. világbajnokságon hosszabbításban 1-0-ra bedarálta Argentínát. Nincs még egy olyan csapat, amelyik eddig nyolcszor jutott volna a döntőbe, a mérleg: 4 győzelem, 4 ezüstérem. Igaz, van olyan ország, amelyik a győzelmek számában még előtte áll, éppen a házigazda Brazília öt sikerrel.
braziloknál végetért egy újabb korszak, a legnagyobb vereség után (Németország-Brazília 7-1) is csak vállát vonogató szövetségi kapitány, Luiz Felipe Scolari lemondott, ám ez önmagában nem elég, ma már kevés az új gondolkodáshoz új csapatot keresni, ennél több kell.
A németek viszont azt folytatják, amit 2002-ben elkezdtek. Valószínűleg ez az a csapat, amelyik a legtudatosabban építi magát és mindazt, ami körbeveszi. A brazíliai világbajnokságra például úgy készültek, hogy körbejárták a szállodákat, s mivel nem találtak megfelelőt, építettek saját luyus szállót, amelyet most akár értékesíthetnek is. A kölni egyetemen felállították azt a kutatócsoportot, amelyiknek az volt a feladata, hogy az ellenfelekről az égvilágon mindent megtudjon. Nem csak a csapatokat, játékosokat térképezték fel, rögzítették napra készen az adatokat és a változásokat, hanem különféle elemzőprogramokat készítettek, amelyek a mérkőzés közben is bevethetők. Kis túlzással: meg kell nyomni a gombot, és a kapitány már mondja is, mit kell csinálni.
A feladat végrehajtásához nem utolsó sorban klasszis és iszonyatos munkabírású játékosok kellenek. A németek ugyancsak 2002 óta szisztematikusan dolgoznak az utánpótlással, a tizenévesek előtt nem az a cél lebeg, hogy minél előbb külföldre szerződjenek. Hiszen a Bundesligában, a világ egyik legerősebb bajnokságában busásan megtérül a befektetésük.
Amíg a német bajnokságba szívesen igazolnak külföldi profik, addig a hazai játékosok többsége nem akar külföldre menni. A német klubok anyagi háttere nem csak az élvonalban, hanem a másod- és harmadosztályban is stabil, a legnagyobbak (Bayern München, Dortmund, Schalke 04) a határon túl is ismert brand, bár a világ több részén a németekért nem rajonganak, de elismerik a teljesítményüket. Ezek azok az alapok, amelyek a német labdarúgást hosszú távon is az elitben tartják.
A németek tudnak ünnepelni, önfeledtek lenni. Berlinben a Brandenburgi kapunál 500 ezer szurkoló örjöngött, míg az ARD állami tévé nézőcsúcsot döntött, hiszen majdnem 35 millióan lesték a képernyőt. A korábbi rekordot is a válogatott produálta a 2010-es vb-n a spanyolok elleni vesztes meccsen 31,1 milliós nézőszámmal. És a német politikusok is tudnak ujjongani.
Angela Merkel kancellár a Maracana díszpáholyában felállva tapsolta meg a fiúkat, majd a csapattal készült fotókat feltöltötte a Facebookra. Vasárnap este a negyedik hellyel csalódott Brazília legfeljebb annak örülhetett, hogy az ősi rivális Argentína nem éppen náluk, a brazil foci alaposan megtépázott szentélyében lett bajnok. Azt már nem élték volna túl!
FIFA: a pénz mindent eldönt
Amíg a német foci sínen van, a FIFÁ-ra, a Nemzetközi Labdarúgó-szövetségre ráférne a ráncfelvarrás. Ennek fő akadálya Sepp Blatter, aki odaszögezte magát a főtitkári székhez, vaskézzel uralja a világ egyik legnagyobb bizniszét. Középpontban a pénz van. A mai napig nem ült el a botrány, hogy Katar vajon megvásárolta-e a 2022-es vb rendezési jogát vagy sem. A politika is erős motiváció a szervezet munkájában. Oroszország például úgy rendezheti meg a következő világbajnokságot, hogy a világ egyik felének erős kétségei vannak az országban uralkodó állapotokról. Vagy a sport elsimítja az ellentéteket?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.