Az Európai Unióban azonban majdnem minden harmadik gyermeknek biztosítottak napközbeni ellátást – derült ki a statisztikai hivatal tanulmányából. Szerintük ez azért van, mert a bőkezű családtámogatási rendszer lehetővé teszi a kismamáknak, hogy otthon maradjanak a gyermekekkel. Szakértők azonban úgy látják, hogy túl kevés a bölcsődei férőhely Magyarországon, ráadásul az ellátásért sok esetben fizetni kell. Közrejátszhat az is, hogy a kisgyermekes anyukákat kevésbé szívesen alkalmazzák a vállalatok, mint másokat.
A bölcsődei ellátást kötelezően csak a tízezer főnél népesebb településeken kell biztosítani. A hivatal szerint még a bölcsődékkel viszonylag jól ellátott budapesti kerületekben is a biztos férőhelyhez többnyire a beiratkozást megelőző évben be kell nyújtani a felvétel iránti kérelmet. A probléma megoldására a családi napközik mellett az óvodákkal kombinált bölcsődéket létesítettek, mégis, a három évesnél fiatalabb gyermekek 22 százaléka élt olyan településen, ahol helyben nem biztosított a napközbeni ellátás. A kisebb településeken hiánypótló lehetőséget nyújt egy-egy családi napközi, amely nélkül egyáltalán nem lenne megoldható az ott élő kisgyermekek napközbeni elhelyezése.
Míg 2010-ben egy férőhelyre országosan tíz, addig 2013-ban hat jelentkező jutott. Az országos átlagnál sokkal kedvezőbb a helyzet Budapesten és Csongrád megyében, kiemelkedően alacsony az ellátási kapacitás Nógrád megyében, ahol még tavaly is 14 igénybe vevő jutott egy férőhelyre, a budapesti több mint négyszerese.
A statisztikai hivatal összehasonlítása szerint a családtámogatásra fordított kiadásoknak a bruttó hazai termékhez (GDP-hez) viszonyított aránya az uniós tagországok közül a hetedik legmagasabb. Elismerik, hogy itthon kevéssé elterjedtek a rugalmas foglalkoztatási formák, a részmunkaidő, így többnyire az anyukák vállalják gyermekük gondozását. A szülők sok esetben nem szívesen utaztatják a gyermeket, még ha ők maguk ingáznak is a munkába.
A három évesnél fiatalabb gyermeket nevelő anyukák körében mindössze hat százalékot ért el a foglalkoztatottság 2011-ben, ami az EU-tagállamok közül a legalacsonyabb. Még a következő legkisebb foglalkoztatási szintet felmutató Szlovákiában is a kisgyermekes anyák 19 százaléka dolgozott, hét uniós országban pedig a 70 százalékot is meghaladta a három éven aluli gyermeket nevelő nők foglalkoztatási rátája.
A bölcsődék kihasználtsága a rendszerváltozás óta meghaladta a 100 százalékot, 2013-ra országos szinten megszűnt a túlzsúfoltság, a rendelkezésre álló férőhelyek 97,8 százalékára jutott beíratott gyermek. Túljelentkezés ott fordul elő, ahol van munkahely és ahol nem jelent megerőltető terhet a családoknak az ellátásokért fizetendő térítési díj. A gondozási díj bevezetésnek első évében, 2012-ben az akkor működött 704 bölcsőde 40 százaléka (285 bölcsőde) vezette be a díjat. A tavaly működő 724 bölcsőde közül 306 volt fizetős, de mindig voltak olyan gyermekek, akik mentesültek a gondozási díj megfizetése alól.
A jelentős növekedés egyértelműen bizonyítja, hogy a kormány jó úton jár, kisgyermekes anyákat segítő intézkedései hatékonyak – tájékoztatott Szalai Piroska. Kiemelte: a Munkahelyvédelmi Akció keretében 2013 óta járulékmentesség, illetve járulékkedvezmények illetik meg a munkáltatókat, ha GYES-ről vagy GYED-ről visszatérő anyákat foglalkoztatnak.
2014 januárjától pedig a GYED Extra keretében a szülők gyermekük egy éves kora után korlátlanul dolgozhatnak az anyasági ellátásuk megtartása mellett. Az idei második negyedévben 46 256 olyan nő dolgozott, aki korábban azért nem volt jelen a munkaerőpiacon – tehát inaktívnak minősült a statisztikák szerint –, mert anyasági ellátásban részesült, illetőleg a családját látta el.
A jelentős növekedés egyértelműen bizonyítja, hogy a kormány jó úton jár, kisgyermekes anyákat segítő intézkedései hatékonyak – tájékoztatott Szalai Piroska. Kiemelte: a Munkahelyvédelmi Akció keretében 2013 óta járulékmentesség, illetve járulékkedvezmények illetik meg a munkáltatókat, ha GYES-ről vagy GYED-ről visszatérő anyákat foglalkoztatnak.
2014 januárjától pedig a GYED Extra keretében a szülők gyermekük egy éves kora után korlátlanul dolgozhatnak az anyasági ellátásuk megtartása mellett. Az idei második negyedévben 46 256 olyan nő dolgozott, aki korábban azért nem volt jelen a munkaerőpiacon – tehát inaktívnak minősült a statisztikák szerint –, mert anyasági ellátásban részesült, illetőleg a családját látta el. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.