– Várható-e változás az ön államtitkársága alatt a köznevelés irányításában elődjéhez, Hoffmann Rózsához képest?
– A köznevelési rendszernek a koncepciója, az a fajta stratégia, amit a köznevelési törvényben a parlament megalkotott jó és tartandó irány. Több szervezeti változás volt az elmúlt évben a jogszabály hatályba lépésével, kialakult egy nagy állami fenntartói és irányítói rendszer. A következő időszakban a köznevelési törvény sok-sok új eleme mellett a rendszertani működtetésnek a tökéletesítése a feladat. Ez egy rendszertani, szervezési időszak: az iskolák működtetésére létrehozott intézményfenntartói hátteret gördülékenyebb, jobb működésre akarjuk ráállítani. Sosem mondtuk erről a nagy rendszerről, hogy minden tökéletes, meg is kell és meg is lehet erősíteni.
– Hogyan lehet tökéletesíteni a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) működését?
– Amikor a Klik átvette az iskolákat, az új struktúra gyorsította és egy elv szerint rendezte a fenntartói működtetés körét. A napi gyakorlatban viszont kiderült, hogy a gördülékenység érdekében szükség van egy középirányítói szintre. Az első feladat, hogy létrehozzuk és megerősítsük a megyei középszintű irányítási részt. Ide kell rendelni a megfelelő a jogköröket, hatásköröket, felelősséget. Ez egy olyan szervezeti átalakítás, ami megerősíti a fenntartói pozíciókat és még könnyebbé teszi a napi munkát az intézmények működtetésében, a szakmai irányításban. A decentralizáció fontos lépés a pedagógusok részére és az iskolák napi működésében is. A döntési mechanizmust oda kell vinni, ahol ehhez a legtöbb tudás, kompetencia, ismeret megvan, hogy a leggyorsabb és legmegfelelőbb döntés szülessen a gyermekek érdekében. A pénzügyi és gazdálkodási folyamatoknál, mint például a beszerzéseknél, könnyebb az átszervezés, mivel megfelelő szabályozók vannak.
– Mennyire létezik a Klikben ez a középszintű apparátus?
– Szó van arról, hogy át kell vizsgálni a Klik rendelkezésére bocsátott létszámkeretet. Ez egy nagyon száraz szakmai kérdés, hogy hány gazdaságisra, személyi ügyesre, műszakisra, tanügy igazgatási szakemberre van szükség. Ennek pontosítása folyamatban van. Új státuszok nem nyílnak, a meglévőkön gazdálkodunk, a feladathoz rendeljük a státuszokat.
– Ki lesz a Klik új vezetője?
– Augusztus 31-ig megbízott vezetője Marekné Pintér Aranka volt. Helyére rendes kinevezéssel lehet kinevezni vezetőt, erről egyeztetések folynak, a kinevezés Balog Zoltán miniszter úr kompetenciája lesz.
– Nemrég forrásátcsoportosításra volt szükség a mintegy 500 milliárdos évi költségvetéssel működő Klik javára. Hol tapasztaltak alultervezést?
– A Klik tanév közben vette át az intézményeket az önkormányzatoktól. A tervezésnél nem volt ismert minden olyan körülmény, amely egy költségvetést megalapoz. Felszínre kerültek a korábbi, több fenntartós rendszer problémái is, bele kellett nyúlni a büdzsébe a pedagógusok béremelésénél. A mintegy 3200 önkormányzat eltérő képességgel bírt az iskolák működtetésében. Egyesek évek óta nem tudtak megoldani szükséges karbantartási, épületüzemeltetési feladatokat, a műszaki problémák egyre élesebbé válnak. A bérrendezés előtt különbségek voltak az önkormányzatok között a bérekben is. A kistelepülések nem tudtak saját erőből hozzátenni, a tanárok esetleg más településre mentek át. Ez a szakos ellátottság kapcsán is megtörtént, csak egy nagyobb település iskolájában tudtak páldául teljes óraszámban foglalkoztatni egy egyszakos kémiatanárt.
– Kapnak-e a jövőben a pedagógusok béren kívüli juttatásokat?
– Volt olyan önkormányzat, ahol több tízezres volt a béren kívüli juttatások mértéke, volt ahol semmilyen nem volt. Ez is megörökölt helyzet. Nyilván akinek több jutott, az elégedetlen egy 15 ezer forintos kerettel is, akinek korábban semmi nem járt, annak a 3000 forint is sokat jelent. A pedagógus életpályamodell sok-sok ponton rendezi a tanárok régóta nem rendezett bérviszonyait. Jelenleg egyeztetések folynak a cafeteriáról.
– Lesz-e elég férőhely jövő szeptemberben, amikor bevezetik a 3 éves kortól kötelező óvodai nevelést?
– Szép szakmai kihívás a 3 éves kortól való óvodai nevelés köznevelési rutinba való vitele. Jelenleg is folyik egy óvodai férőhely-fejlesztési program, egymilliárd forintot biztosított a kormány óvodaépítésre, férőhelybővítésre a 2015-ös induláshoz. Tudjuk, hogy hány gyermek születik, az iskolaérettségről vizsgálatok vannak, a nyilvántartásokból tudni fogjuk, hány gyermek érik jövőre óvodáskorúvá. Az is ismert, mely településen hány férőhely van, így bővítésekre célzottan kaphatnak forrásokat az önkormányzatok.
– Milyen új feladatok, újdonságok várhatóak a most induló tanévben?
– A pedagógus életpályamodellben a minősítések második köre jön október 30-a után. Szaktanácsadók kezdenek el dolgozni, a tanárok szakmai támogatást kapnak. Felmenő rendszerben megy a mindennapos testnevelés. Ennek fizikai, technikai feltételeit meg kell teremteni, ehhez kell igazítani a helyi tanterveket, ki kell dolgozni a lehetőségeket, feltételeket. Lépegetünk előre a lovaskultúra oktatásban is. Délután szakszerű foglalkozásokat kell biztosítani a gyermekeknek. Elindult a tartós tankönyvek fejlesztése is. Több évfolyamot kiszolgáló tankönyvcsaládban gondolkodunk. Egyre több terhet veszünk le a családok válláról, már 730 ezer gyermek kapja ingyen a tankönyvet.
– A tankönyvpiac államosítása után vannak-e folyamatban kiadói kárpótlási perek?
– Megkezdett perről nem tudok, de ha bíróságon van is ilyen kezdeményezés, időbe telik, mire az eljut az alperesig.
– Mennyit fordítottak a magánkiadók, például az Apáczai és a Nemzedékek Tudása kiadók megvásárlására?
– Még mindig folyik a cégek elszámolása, végösszeg még nincs. Mire az összevonás, illetve a folyamat jogilag véget ér, akkor lehet pontos számot mondani.
– Tervezik-e a tankönyvgyártás államosítását is?
– A korábban a tankönyvpiacot együtt mintegy 60 százalékban lefedő Apáczai és a Nemzedékek Tudása kiadók állami kézbe kerülésével és az egységes tankönyvpiac ellátás szabályozásával tud ez a kérdés napirendre kerülni. Egy jól működő rendszerben bármi, ami a tankönyvpiac biztonságát szolgálja, az szerintem jó eszköz. Nyilván ennek a jogi, módszertani kereteit ki kell dolgozni, meg kell vizsgálni. Érdekesnek tartom, amikor külföldi kiadók nyomják a magyar nyelv, vagy a történelem tankönyveket. Amerre én járok Európában, mindenütt az állam áll a tankönyvellátás mögött, jól felfogott nemzeti érdekből.
Született, Bokod, 1974
Végzettségei: történelem és magyar szakos középiskolai tanár, jogász, családjogi szakjogász, közigazgatási szakvizsga
Korábbi munkahelyei: oktató a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karán és az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán, Bokod helyi önkormányzati tag, 2010-től országgyűlési képviselő (2004-től a Fidesz tagja), 2011-től kormánymegbízott Komárom-Esztergom megyében, megyei útügyi biztos, 2014-től köznevelésért felelős államtitkár
Éber Sándor Névjegy Czunyiné Dr. Bertalan Judit
Született, Bokod, 1974
Végzettségei: történelem és magyar szakos középiskolai tanár, jogász, családjogi szakjogász, közigazgatási szakvizsga
Korábbi munkahelyei: oktató a Károli Gáspár Református Egyetem Tanítóképző Főiskolai Karán és az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán, Bokod helyi önkormányzati tag, 2010-től országgyűlési képviselő (2004-től a Fidesz tagja), 2011-től kormánymegbízott Komárom-Esztergom megyében, megyei útügyi biztos, 2014-től köznevelésért felelős államtitkár -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.