BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vizsgálják a budapesti HIV-járványveszélyre figyelmeztető jelentés időzítését

Az alapvető jogok biztosa belső vizsgálatot indított annak tisztázására, valóban egyeztetett-e a hivatal főosztályvezetője a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogvédő szervezet programvezetőjével arról, mikor lásson napvilágot a józsefvárosi tűcsereprogramról készített ombudsmani jelentés.

A Magyar Nemzet pénteki számában birtokukba került levelezésre hivatkozva azt írta, előre egyeztetett a TASZ programvezetője az alapjogi biztosi hivatal egyik főosztályvezetőjével arról, hogy mikor lásson napvilágot a józsefvárosi tűcsereprogramról készült, a VIII. kerületi városvezetőket elmarasztaló ombudsmani jelentés.

A lap szerint a programvezető nemcsak tájékoztatta a főosztályvezetőt a tűcsereprogrammal kapcsolatos fejleményekről és blogbejegyzéseket ajánlott a vizsgálatot folytatók figyelmébe, hanem egy májusi levélben már "lényegében a jelentés időzített megjelentetésére kéri a főosztályvezetőt, arra hivatkozva, hogy nagy médiamegjelenést szánnak neki, ám a következő időszak erre nem alkalmas, mert ő nyaralni megy".

Az MTI megkeresésére az ombudsmani hivatal azt közölte: az alapvető jogok biztosa belső vizsgálatot indított az ügyben, további tájékoztatás a vizsgálat lezárása után várható.

A józsefvárosi tűcsereprogram megszüntetése az egészséghez és az egészséges környezethez való jog sérelmének közvetlen veszélyét idézte elő - állapította meg a jelentés.

Székely László azt írta, az Alkotmánybíróság több határozatában értelmezte a legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jog tartalmát és megállapította: "annyit feltétlenül jelent, hogy az állam köteles megteremteni egy olyan intézményrendszer működésének a garanciáit, amely mindenki számára biztosítja (...) azt, hogy a szolgáltató intézmények hiánya miatt senki ne maradjon ellátatlanul".

A biztos szerint nem állapítható meg az egészséghez való joggal összefüggő visszásság pusztán egy intézmény megszüntetése, átalakítása miatt, ugyanakkor egy már meglévő szolgáltatás működésének ellehetetlenítése egy olyan kerületben, ahol nagy számban élnek "marginalizált intravénás szerhasználók", és ahol a szerhasználati minták átalakulása miatt járványveszéllyel is lehet számolni, értelmezhető "kivételes, szélsőséges ellátatlanságnak".

Székely László jelentésében úgy fogalmaz: nem lehet megfeledkezni arról, hogy a VIII. kerületi önkormányzat határozata nyomán megszűnt program a magyar állam kábítószerügyi stratégiai céljaihoz illeszkedő, bizonyított hatékonyságú szolgáltatás.

"Megszüntetése anélkül, hogy a szolgáltatás biztosítását, mint célt az önkormányzat megvizsgálta, vagy esetleges pótlásáról gondoskodott volna, sérti az egészséghez való jog fokozatos érvényesítésének elvét" - állapította meg a biztos.

Székely László szerint nyilvánvaló, hogy a Kék Pont Alapítvánnyal kötött együttműködési megállapodás felmondására irányuló önkormányzati határozat előterjesztésében szereplő megoldás, amely szerint az egyébként a szomszédos kerületben székhellyel rendelkező Kék Pont így is elérhető lesz a józsefvárosi droghasználóknak, "a meglévő súlyos szociális-közegészségügyi és helyi drogpolitikai probléma exportálását jelentené a szomszéd, IX. kerületbe".

"Fel kell hívni a figyelmet arra is, hogy a ténylegesen meglévő járványveszély (hepatitis), és a tűcsereprogram megszűnése folytán annak hatványozott kockázata (HIV-AIDS) nem korlátozható kizárólag az intravénás szerhasználókra, hiszen szexuális úton átterjedhet a népesség más rétegeire is. A drogfogyasztás ártalmai nem csak az egyéni drogfogyasztó, de a környezet szintjén is jelentkeznek (beszerzési bűncselekmények, drogszemét, rendőri munkaórák)" - írta jelentésében a biztos.

Székely László szerint a tűcsereprogramok nem csupán a fertőző betegségek megelőzésében lehetnek hatékonyak, mivel kezeléshez juttatják a szerhasználókat, csökkentik az utcai drogfogyasztást és az önkormányzattal kialakított megfelelő együttműködés esetén hozzájárulhatnak az egészséges környezet biztosításához.

A biztos megállapította, hogy Józsefváros önkormányzatának a Kék Pont Alapítvánnyal szembeni intézkedései, a tűcsereprogram megszűnése "kiemelt szociális és egészségügyi kockázatainak nem megfelelő szakmai érvek alapján történő mérlegelése", együttesen okozták az egészséghez és az egészséges környezethez való jog sérelme bekövetkeztének közvetlen veszélyét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.