„2015 és 2017 között kormányzati szándék a teljes foglalkoztatottság megvalósítása, valamint ezzel összefüggésben a jövedelempótló támogatások (például a foglalkoztatást helyettesítő támogatás) feltételrendszerének átalakítása, módosítása” – közölte a Belügyminisztérium. Ezzel összhangban a 2015. évi közfoglalkoztatást a Nemzetgazdasági Minisztérium által előzetesen jelzett 270 milliárd forint mértékű jövő évi várható előirányzattal tervezték meg, szem előtt tartva a minél magasabb létszámú álláskereső foglalkoztatását.
A programok fenti költség szerinti támogatása azt eredményezi, hogy a 2015. évben január-február hónapokban közel 160 ezer fő, március-június hónapok között több mint 200 ezer fő, míg július-december hónapok között több mint 250 ezer fő közfoglalkoztatásának finanszírozása lehetséges, amely nagyságrendileg 220 ezer fő éves, átlagos létszám foglalkoztatását jelenti napi 8 órás munkaidőben. „A júliustól számított létszámemelkedésnél figyelembe vettük azt is, hogy a GINOP (uniós támogatásból gazdaságfejlesztő és innovációs program) forrásainak megnyílásával 50 ezer fő képzésének lehetőségét kívánjuk biztosítani” – írta a Belügyminisztérium.
A létszámok meghatározásánál figyelembe vételre került a kormány azon szándéka is, hogy a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban (FHT) részesülő álláskeresők 25 százalékát közfoglalkoztatásba kell vonni. Az első kilenc hónap adatait tekintve a 2014. évben átlagosan FHT-ben részesülők száma közel 140 ezer fő (2013. évben 184 ezer fő), így közülük 35 ezer fő közfoglalkoztatásba történő bevonására kerülhet sor 2015. július 1-jétől. A belügy szerint a foglalkoztatható létszám nagyságát befolyásolhatja, amennyiben a minimálbér esetleges emelkedésével összefüggésben a közfoglalkoztatási bérek is emelkednek a 2015. évben.
Az idén a kormány kitűzött keretszáma a közfoglalkoztatásra átlagban 200 ezer fő, az idén erre összesen 231,1 milliárdot szánt az állam. Az idei évről a legfeljebb 2015. február 28-ig tartó programok (például a decemberben induló téli közfoglalkoztatás) következő évre áthúzódó pénzügy kihatása mintegy 23 milliárd forint. A 2014. december 1. és 2015. március 31. között megvalósuló képzési programokhoz kapcsolódó forrásigény az idén 2,6 milliárd, és annak 2015. évi áthúzódó hatása közel 8 milliárd forint.
„A közfoglalkoztatási rendszer további bővülése nem lehetséges, ha nincsen megfelelő számú és megfizetett munkavezető, irányító, akik képesek szervezni, vezényelni és ellenőrizni ezt a tevékenységet” – nyilatkozta Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Szövetségének (TÖOSZ) elnöke. A TÖOSZ elnökségi ülése nemrég azt állapította meg, hogy a közérdekű munka szervezésének és biztosításának állami anyagi támogatás és szakmai feltétel nélkül az önkormányzatokra hárítása nem fogadható el és nem teljesíthető.
A Belügyminisztérium közölte, a közfoglalkoztatási programok megvalósításához kapcsolódó szervezési, irányítási és ellenőrzési feladatok a közfoglalkoztatót terhelik. Ezen feladatok ellátásához biztosítják az irányítást végző (ha szükséges, akkor szakképzett) munkaerőt, akik közfoglalkoztatottként munkavezetői közfoglalkoztatási bérre jogosultak, amely meghaladja a közfoglalkoztatási bér összegét. Adataik alapján egy munkavezető mintegy bruttó 8-10 ezer forinttal keres többet (a bért és a garantált bért tartalmazó kategóriákban) a közmunkásnál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.