Nyitóelőadásában a helyettes államtitkár kiemelte: 2014-2020 között a korábbi 16 helyett az uniós források 60 százaléka jut majd gazdaságfejlesztésre.
A további 40 százalék pedig állami beruházások keretében jut kiosztásra. Kifejtette, a magyar gazdasági növekedés nem alapozható a tízmilliós hazai piacra, a külpiacokon való minél erősebb megjelenés is a 2014-2020-as ciklus célja. Az innovációra fordítandó összeg a duplájára emelkedik 2014-2020 között, minimum 750 milliárd lesz az erre fordítható összeg.
„2020 után valószínűleg már nem, vagy csak alig lesz uniós fejlesztéspolitikai támogatási rendszer, így Magyarország számára a mostani ciklus az utolsó lehetőség arra, hogy ezeket a forrásokat a gazdaság szerkezetátalakítására, illetve a gazdasági növekedés hosszú távú fenntarthatóságára fordítsa az ország” – mondta.
A gazdasági növekedés fenntarthatóságának biztosítása mellett a munkahelyteremtés a mostani hétéves ciklus kiemelt célja. Ennek keretében a kormány azt akarja elérni, hogy 2020-ra a foglalkoztatottak száma 5 millióra emelkedjen a jelenlegi 4,2-ről.
Kiemelte: az új hétéves ciklusban újdonság lesz, hogy megyénként 30-50 milliárd forint helyi döntések alapján kerül majd felhasználásra. 2020-ig cél, hogy az összes megyei jogú várost bekapcsolják az autópálya-hálózatba, illetve mindenhol az országhatárig érjenek el az autópályák.
Csepreghy Nándor elmondta: 2014-2020 között könnyebb lesz pályázni. Teljesen elektronizált ügyintézési rendszert vezettek be, összekapcsolták a különböző állami adatbázisokat, így 600 helyett csak 300 adatot kell majd megadni a pályázóknak, a többit automatikusan betölti majd a rendszer. A kért adatok száma pedig tovább fog csökkeni.
A korábbinál sokkal inkább felhasználóbarát lesz az európai uniós pályázatok rendszere
Csepreghy Nándor elmondta: módosul az elszámolási rendszer is, megpróbálják kiküszöbölni az előfinanszírozással összefüggő nehézségeket. Mint fogalmazott, az állam kockázatközösséget vállal a pályázókkal; a tervek szerint a pályázó által fizetendő önrészt csak a támogatás 90 százalékának a kifizetése után fogják kérni. Csepreghy úgy fogalmazott, az állam kockázatközösséget vállal a pályázókkal; a tervek szerint a pályázó által fizetendő önrészt csak a támogatás 90 százalékának a kifizetése után fogják kérni.
Tehát egy 100 millió forint értékű pályázatnál, ahol 50 millió forint az önrész és ugyanekkora összegű a támogatás, a pályázó 45 millió forint támogatást felvehet, és csak utána kell teljesítenie az önrészt – magyarázta a helyettes államtitkár. Emellett a biztosítéknyújtás rendszere is változik, lényegesen egyszerűbb és jóval kevésbé szigorú lesz – tette hozzá. A kormány emellett növelné a fejlesztéspolitika kiszámíthatóságát – mondta a helyettes államtitkár. Ennek jegyében minden év elején nyilvánosságra hoz egy meghirdetési tervet, amelyben szerepel, hogy melyik pályázatot mikor fogják kiírni. Az egyenlő esélyeket javítja, hogy a kiírás után 30 napig senki nem adhat be pályázatot, utána pedig egyszerre nyílik meg a benyújtás lehetősége - mondta.
A Miniszterelnökség helyettes államtitkára megismételte: míg az előző, 2007-2013-as költségvetési ciklusban a forrásoknak mindössze 16 százalékát fordították gazdaságfejlesztésre, a most induló periódusban a támogatások 60 százalékát fordítják erre. Ugyanakkor a fennmaradó 40 százalék fölhasználásánál is az lesz a fő szempont, hogy támogassa a gazdasági növekedést – jegyezte meg. Ide tartozik például az infrastruktúra fejlesztésénél az a kormánydöntés, amely szerint 2020-ig az összes megyei jogú várost, ahova jelenleg nem vezet autópálya, kétszer két sávos gyorsforgalmi úttal bekapcsoljuk az autópályahálózatba, hogy megkönnyítsük a működő tőke áramlását – mondta el Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára.
M4-kartellügy: A kivitelező cégek fizetnek, ha lesz szankció
Ha az Európai Bizottság kartellgyanúja igazolódik az M4-es autópálya építésénél, akkor a kormányzat a kivitelező cégekre fogja hárítani a szankcióval érintett összeg befizetését - mondta Csepreghy Nándor. Kiemelte: az M4-es autópálya építése be fog fejeződni, de nem biztos, hogy a mostani kivitelezőkkel.
A csillagászati kivitelezési árak miatt az Európai Bizottság a napokban elutasította az M4-es autópálya építésének magyar kérelmét. Brüsszel szerint csak kartellezéssel jöhetett ki a közel 4 milliárdos kilométerenkénti építési költség.
Az Európai Bizottság szerint a három részre osztott szakasz mindegyikén elképesztően eltúlozták az építési költségeket, annyira, hogy ezt már nem engedik finanszírozni a 2014-2020-as uniós programjaiból.
Mi kell az uniós pénzek elnyeréséhez?
Szalai Attila, a Maxon Motor ügyvezetője a Világgazdaság konferenciájának panelbeszélgetésén azt mondta, hogy ők pályázatíróval nyertek mindig uniós támogatást. Bízik abban, hogy a következő ciklusban egyszerűbb lesz a pályáztatás. Felhívta a figyelmet arra is, hogy van egy nagy réteg, akik már nagyvállaltnak számítanak, és a következő rendszerben nem kaphatnak pénzt.
Szilágyi Györgyné, az Instrum Alkatrészgyártó és Fémipari Kft. ügyvezetője szerint előrelátónak kell lenni a pénzek elnyeréséhez. Sokszor részleteken buknak el a cégek, minden apró dologra figyelni kell.
Ábrahám Csaba, a Food Analytica ügyvezetője kiemelte, hogy saját pályázatíró csapattal győztek mindig. „A sikeres pályázat titka két levél Xanax és egy türelmes család” – viccelődött az cégvezető, aki szerint a jó pályázathoz nagyon tudatos, pesszimista szemlélettel összeállított cash-flow kell. „Van, akik lelkesen beleugrik a projektbe, de nem tudja finanszírozni” – tette hozzá. Kiemelte, hogy nagyon gyorsan kell tudni reagálni, amikor megjelenik egy pályázat.
Ábrahám Csaba meg van ijedve attól, hogy az első körös pályázatokból a szolgáltató ágazatok is ki vannak zárva az új rendszerből, és emiatt nem jutnak most forráshoz. „Ha ez így marad, akkor hoppon maradunk” – mondta. Szerinte az sem biztos, hogy a létszám, illetve árbevétel növelési elvárásokat tudná teljesíteni.
Szilágyi Györgyné azt emelte ki, hogy hátrányban lesznek a mostani ciklusban, mert Magyarországon fejlett térségben, Pest megyében van a vállalatuk, ide pedig nem igen jut forrás. A székhely váltásával kapcsolatos felvetésre úgy reagált, hogy ez is pénzbe kerülne.
Nem mindenkinek jut az új uniós forrásokból
A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban nagy szerephez jutnak a visszatérítendő támogatások – mondta Kabai Anikó, a Nemzetgazdasági Minisztérium főosztályvezetője a 2014-2020-as gazdaságfejlesztési pályázatok kapcsán.
A kkv-k úgy várják az uniós forrásokat, mint a mannát
Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója a konferencián elmondta: a kkv-k úgy várják az uniós forrásokat, mint a mannát, miután mintegy három éve nincsenek elérhető EU-támogatások a vállalkozások számára. Előadásában kiemelte: a KAVOSZ felmérései szerint a vállalkozások 80 százaléka tervez fejlesztést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.