BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Budapesten maradnak a Maillol-képek, csődöt jelentett a párizsi partnermúzeum

Az eredetileg tervezettnél csaknem másfél hónappal tovább, május 17-ig tart nyitva a Rippl-Rónai és Maillol – Egy művészbarátság története című tárlat a Magyar Nemzeti Galériában. A kiállítást, amely eredetileg április 6-án zárt volna, eddig csaknem negyvenezren látták. A tárlat meghosszabbításának okai között valószínűleg nemcsak a budapesti siker lehet, hanem a párizsi Maillol Múzeum váratlan bezárása is. Az 1995-ben nyílt múzeum igazgatója a Rippl-Rónai és Maillol barátságát és párhuzamos pályáját bemutató magyar kiállítás megnyitóján még részt vett, sőt akkor úgy nyilatkozott, az anyagot 2016-ban Párizsban is bemutatják. Ez most alighanem kútba esett. A Maillol Múzeum honlapja sem működik, csupán egy szűkszavú közlemény tudatja, hogy bizonyos felújítási munkálatok miatt zárva tartanak, és a továbbiakról később informálják majd a közönséget.

Az idén éppen húszéves múzeum létrehozója Maillol egykori modellje és múzsája, a később műkereskedőként tevékenykedő, 2009-ben, 90 éves korában elhunyt Dina Vierny volt, saját alapítványán keresztül. A múzeum August Maillol munkássága mellett Vierny jelentős modern képzőművészeti gyűjteményét is gondozta, emellet rendszeresen tartottak időszaki kiállításokat.

Dina Vierny halála után fia egy olasz céget, a Tecniartét bízta meg a múzeum működtetésével. A cég vezetője, az olasz Patrizia Nitti kulturális szervezői tapasztalatait és olaszországi kapcsolatait használva olyan ritka és jelentős műkincseket tudott kölcsönkérni, amelyek a Maillol Múzeum időszaki tárlatait gyorsan népszerűvé tették. A 2012-es pénzügyi jelentésekben még 5 millió eurós nyereséget könyveltek el, de 2013-ra ez 1,3 milliós veszteségbe fordult. A Gentileschi és Canaletto kiállítások kapcsán kétségek merültek fel több mű eredetiségét illetően, a látogatószám visszaesett. Bár 2014-ben 3,6 millió eurós bevételt értek el, a 2015-ös évet már úgy kezdték, hogy mindössze 11 ezer eurójuk volt, miközben a múzeummal szembeni követelés elérte a 3,3 millió eurót. A Tecniarte február 5-én öncsődöt jelentett, február 15-én pedig, amikor véget ért az utolsó futó kiállítás, bezárták az intézményt. A következő tervezett eseményt, „A csók a nyugati művészetben” című tárlatot – Serge Lemoine, a Musée d’Orsay korábbi igazgatójának kurátorságával – lemondták.

Az Art Newspaper információja szerint Patrizia Nitti a csődeljárás kérelmezésekor a visszaesett forgalomra hivatkozott, melynek okaként a januári párizsi terrorcselekményeket nevezte meg, és hazatért Olaszországba. A múzeum további sorsa egyelőre bizonytalan.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.