Sokba kerülhet ez a húsvét azoknak, akik ittasan okoznak balesetet, a törvény ugyanis egyetlen korty alkoholt sem tolerál – figyelmeztet a húsvét kapcsán Németh Péter. A CLB Független Biztosításai Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója azt is elmondta, hogy nemcsak a hatóság, hanem a biztosítók is szigorúan büntetik az ittas vezetőket: egyértelműen kizárják a kártérítésből azokat, akik túllépik az általuk megszabott 0,8 ezrelékes befolyásoltságot. Ez az állapot akár 1-2 pohár bor, vagy két üveg sör legurítása után is bekövetkezhet. És téved, aki azt gondolja, hogy gondosan jár el, ha húsvétkor, éppen az iszogatás miatt nem autóval, hanem inkább biciklivel jár locsolkodni, mondván, néhány kupica után nem tanácsos volán mögé ülni. Így viszont kerékpárra sem tanácsos ülni – szögezi le a szakértő -, hiszen ittasan ez legalább annyira veszélyes a közutakon, mint a részegen autót vezetni. És abban se bízzon senki, hogy azzal megúszhat egy balesetet, ha „csupán” miatta történt, de ő maga nem volt közvetlenül részese az eseménynek. A következményt mindenképpen viselnie kell – figyelmeztet Németh. Vagyis, ha egy józan, vétlen sofőr azért rántja félre a kormány, balesetet okozva ezzel, mert hirtelen elé kacsázik egy részeg kerékpáros, egyértelműen az utóbbit terhel minden felelősség. Még az anyagi is. Ez utóbbi elérheti a másfél millió forintot is – figyelmeztet a szakértő.
A biztosítók az utóbbi időkben különösen megfontoltak, alaposan megnézik, miért, mennyit fizetnek, fizetnek-e egyáltalán, ezért előfordulhat, hogy a kötelező biztosítás terhére egy egyszerű javítási engedélyt is csak soká, akár egy-másfél év múlva adnak ki - állítja tapasztalatai, valamint a CLB-s ügyfelek panaszai alapján is Németh. Hatványozottan igaz ez olyan problémás esetekre, amelyek nem teljesen „tiszta” körülmények között történtek. A vizsgálati idő végéig a kötelezőre egyetlen fillért sem fizet a biztosító. Ilyenkor két megoldás van: saját zsebből javíttat a tulajdonos, bízva abban, hogy utólag megkapja a pénzt, vagy a casco terhére teszi ezt – feltéve, ha van neki – s a biztosítók majd utólag rendezik egymás között.
Az ittas károkozónak egyébként a cascóban sem érdemes bíznia, mert nincs az a jó szerződés, amely a részegekért, vagy akár csak a szalonspiccesekért helytállna. Őket semmi nem védi. Vagyis, nem érdemes engednie a kísértésnek és koccintgatnia annak, aki kocsival, kerékpárral vagy motorral megy locsolkodni – összegzi Németh.
Annak ellenére, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint csökken az ittasan okozott balesetek száma, a szakember fontosnak tartja húsvétkor felhívni a figyelmet a következményekre, mert a csökkenő tendencia dacára is többen sérültek meg, s többen haltak meg az utakon 2014-ben, mint a megelőző évben. A KSH által kiadott végleges számok szerint míg 2013-ban 15691 olyan karambol történt, amelyben sérült volt, addig tavaly ez a szám 15847-re nőtt. Jóval többen lelték halálukat a közúton is: 2013-ban 540 áldozatot szedtek a közlekedési balesetek, tavaly viszont már 573-an haltak meg a magyar utakon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.