„Megítélésem szerint az M4-es autópálya-beruházás kilométerenkénti fajlagos költségének mértéke nem minősíthető irracionálisnak” – idézi Lázár János Miniszterelnökséget vezető minisztert a Magyar Nemzet. Lázár még államtitkári minőségében abban a 2014. április 30-i keltezésű levélben írt ezt, amelyben Jávor Benedek akkori országgyűlési képviselő kérdéseire reagált. – A kormány is kíváncsi arra, hogyan sikerült az Alföldön négymilliárd forintból kihozni egy kilométer autópályát – ezek a szavak pedig Lázár János múlt csütörtöki sajtótájékoztatóján hangzottak el.
Az azóta az Európai Parlamentben politizáló PM-es politikus a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Magyar Nemzet rendelkezésére bocsátotta az elmúlt napokban általa többször is idézett miniszteri választ. Eszerint Lázár speciális körülményekkel magyarázta az Abony és Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz ma már kormányszinten is drágállott, 110 milliárd forintra kalkulált költségeit.
„Figyelembe kell vennünk a speciális műszaki követelményeket. Az M4-es autópálya három szakaszán összesen 27 műtárgy épül 37 milliárd forint összköltséggel. Szintén nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a […] speciális földmunkák elvégzése 28 milliárd forint ráfordítást jelent” – fogalmazott akkor a miniszter, aki szerint a hasonló költségű építkezések külföldön, például Szlovákiában és Ausztriában is előfordulnak.
A kormány arra hivatkozva állította le a múlt héten az autópálya építését, hogy az Európai Bizottság (EB) kartellgyanút fogalmazott meg a beruházást illetően. Ezzel összefüggésben különösen figyelemreméltó Lázár János Jávornak adott azon tájékoztatása, miszerint a fejlesztéspolitika illetékes intézményei folyamatosan vizsgálják az M4-es autópálya építésének költséghatékonyságát.
Brüsszelből cáfolják Lázárt - miért állt le az autópálya-építés?
A kabinet által hangoztatott indokok Brüsszelből sem kaptak megerősítést: az Európai Bizottság egyik tisztségviselője a Hír TV-nek elmondta, mivel az unió nem vesz részt a finanszírozásban, nem emelt kifogást, így kartellgyanút sem állapított meg. Az EB illetékes szóvivője korábban közölte: a magyar kormány visszavonta a támogatási kérelmet a testület által magasnak talált költségek miatt.
Lázár egyébiránt e héten már arról beszélt, hogy az M4-es megvalósítása lekerült a napirendről, helyette az M5-ös autópálya felől közelítené meg gyorsforgalmi út Szolnokot. A Magyar Nemzet azt írja, hogy az elképzelés további problémákat vet fel, hiszen az M4-es beruházásban 30 kilométeres útszakasz építése már megkezdődött, így félő, hogy óriási munkaterület marad a gépek után, az építő cégek – a Colas–Swietelsky-konzorcium, a Közgép–A-Híd-konzorcium és a Strabag – pedig perre mehetnek az állammal.
A Népszabadság kormányzati forrásai szerint az M4-es támogatási szerződésének felmondásáról a hét közepén született döntés a Lázár János vezette Miniszterelnökségen. A kivitelezői szerződések semmissé tétele eldöntött kérdés. A Miniszterelnökségen informálisan meg is erősítették a lapnak, hogy a kartellgyanúba keveredett útépítőkkel szerződést bontanak. Arra hivatkoznak, hogy az építkezésre nincs pénz, de a lépés időpontja még kérdéses.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.