Kényszerleszállást hajtott végre ma délelőtt a Magyar Honvédség egyik Gripen repülőgépe, a pilóta katapultált - közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM) az MTI-vel.
A HM azt írta: június 10-én a Magyar Honvédség egyik JAS-39 C Gripen típusú repülőgépén a felszállás után a repülést veszélyeztető műszaki hiba lépett fel, ennek következtében a pilóta megfelelő biztosítás mellett 10 óra 52 perckor kényszerleszállást hajtott végre, miközben katapultált.
A pilóta eszméleténél van, orvosok vizsgálják - áll a közleményben.
Már a Honvédkórházban kezelik a Gripen-pilótát
Budapestre vitték, a Magyar Honvédség Egészségügyi Központban kezelik azt a Gripen-pilótát, aki katapultált szerdán Kecskeméten. Az őrnagy nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, állapota stabil - tájékoztatta a Honvédelmi Minisztérium (HM) az MTI-t.
A közleményben azt írták: a pilóta "példás helytállással megmentette" a magyar légierő vadászrepülőgépét, amikor kényszerleszállást hajtott végre, majd katapultált Kecskeméten.
Közölték: a honvédség JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe kevéssel 9 óra után kiképzési repülésre szállt fel. A pilóta nem sokkal később "deklarált vészhelyzetet" jelentett, mivel többszöri próbálkozásra sem sikerült behúznia a gép orrfutóját, amely így "félállásban" maradt.
A honvédség azonnal riasztotta a mentő- és tűzoltóegységeket. A légi kutató-mentő szolgálat és az Országos Mentőszolgálat szentesi helikoptere Kecskemétre települt. A pilóta és a földi személyzet svéd szakemberek bevonásával minden körülményt és tapasztalatot mérlegelt, és még a levegőben megkísérelték elhárítani a műszaki hibát. Mivel ez több mint egy órán át sem sikerült, a pilóta úgy döntött, hogy az üzemanyag kifogyásáig a levegőben tartja a gépet, majd úgynevezett hasraszállást hajt végre a kecskeméti kifutópályán.
Mivel a manőver során a gép balra kitört a betonon, a pilóta a protokollnak megfelelően katapultált. Az előzetes vizsgálatok alapján a vadászgép javítható - olvasható a HM közleményében.
A honvéd vezérkar helyettes főnöke, Orosz Zoltán altábornagy korábbi, szerdai sajtótájékoztatóján elmondta: Kádár Sándor őrnagy már sok órát repült, tapasztalt pilóta.
Teljesen normális eljárásnak nevezte, hogy az eset után átvizsgálják a hazai Gripeneket, és addig a földön maradnak, de a meghibásodás jellege nem olyan, hogy "a típust le kellene tiltani". Összefüggés a csehországi balesettel nincs - jegyezte meg kérdésre válaszolva, de kiemelte, "láthatóan és érzékelhetően műszaki jellegű a probléma".
A cáslavi reptéren május 19-én történt másik Gripen-balesetet továbbra is vizsgálják a cseh, a magyar és a svéd illetékesek - mondta, hozzátette: hasonló vizsgálatot folytat le a HM ebben az ügyben, mint a csehországi esettel kapcsolatban.
Egy másik kérdésre válaszolva Orosz Zoltán közölte: nem gátolja az ország légtérvédelmét és vállalt nemzetközi vállalásainak teljesítését, hozzátéve, hogy a két gép kiesése természetesen okoz nehézségeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.