Szigorúbb intézkedésekre van szükség bevándorlóügyben a magyarok többsége szerint, ezért a kormány így fog cselekedni - jelentette be Kovács Zoltán kormányszóvivő. Igaz, a Nemzeti Konzultáció visszaküldött kérdőíveit bemutató sajtótájékoztatót akkor tartották meg, amikor már rég elkezdték építeni a kerítést a szerb határon, ezzel a bejelentéssel tehát senkit nem lepett meg a kormány. Ahogy azzal sem, ismerve a korábbi kérdőívek eredményeit, hogy az elsöprő többség mind a tizenkét kérdésben a kormány állításaival ért egyet.
Ugyan a kérdőívek kiküldése utáni hetekben még határozottan keveset küldtek vissza, az utána beindított plakátkampány és a többször is kitolt határidő megtette a hatását: Kovács az egyik leghatékonyabb konzultációnak nevezte a mostanit. Összesen a nyolcmillóból 1,25 millió kérdőív érkezett vissza, további 58 ezret pedig interneten töltöttek ki. Ez valóban több, mint a korábbi kormányzati levelezéseknél - más kérdés, hogy egy népszavazás ilyen számokkal még eredménytelen lenne.
A legnagyobb arányban arra a kérdésre válaszoltak igennel, hogy a bevándorlók helyett a családokra kellene-e költeni: 93,8 százalék értett ezzel egyet teljesen. Nyolcvanöt százalék fölötti az igenek aránya annál a három kérdésnél, hogy támogatják-e a szigorúbb bevándorláspolitikát, valamint hogy a bevándorlók maguk biztosítsák-e az ellátásukat, illetve őrizetbe lehessen-e venni az illegális bevándorlókat.
A válaszadók 61 százaléka szerint a bevándorlás összefügg a terrorizmussal, 70 százalék szerint pedig nagy a terrorfenyegetettség, azt pedig 39 százalék válaszolta, hogy Magyarországon lehet terrorcselekmény.
A kérdőívekre a kormány 960 millió forintot költött el - legalábbis az eredeti tervek erről szóltak, pontos összeget későbbre ígértek.
A kérdőívek kiküldésekor 45 társadalomtudós nyílt levélben tiltakozott: mint akkor írták, a kérdések megfogalmazása és a válaszlehetőségek manipulatívak, a kérdőív a módszertana alapján közvélemény-kutatásnak nem elfogadható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.