A törvények elfogadására szánt átlagos idő ugyanakkor közel két héttel nőtt 2010-11-hez képest. A sürgős eljárásban elfogadott jogszabályok száma a korábbi időszakokhoz képest jelentősen csökkent, ezek elfogadási sebessége azonban még tovább gyorsult. Főként politikailag is érzékeny, gazdasági, adózási és közigazgatási témájú törvényeket tárgyalt meg a Parlament a normáltól eltérő eljárásban.
A Policy Solutions elemzéséből kiderül, hogy a harmadszorra is kormányra jutó Fidesz-KDNP első évében, 2014 és 2015 nyara között összesen 201 törvényt fogadott el a Parlament. Összehasonlításul: a 2010-es választást követő első 365 napban 215 jogszabályt szavaztak meg az Országgyűlésben, ami kifejezetten erős tempónak számított, hiszen átlagosan minden második napra jutott egy törvény.
A 2014-2015-ös periódus törvényhozási intenzitása tehát alig marad el valamivel az Orbán Viktor előző kormányának első évére jellemző felfokozott jogalkotási tevékenységtől. Látható tehát, hogy a harmadik Orbán-kabinet négyévnyi kormányzást és egy újabb megnyert választást követően is folytatta a rá jellemző felgyorsított törvénygyártást.
A harmadik Orbán-kabinet 2014-es megalakulása és 2015 júliusa közötti egy éves időszakban átlagosan közel 39 nap alatt született egy beterjesztett javaslatból elfogadott jogszabály. Ez viszont 2010-2011-hez képest érdemi lassulást jelent. Az előző ciklus első évében átlagosan 26 és fél nap alatt fogadott el törvényeket a munkáját megkezdő kabinet parlamenti többsége, vagyis 2014-2015-ben 12 nappal, közel két héttel több idő jutott a törvények elkészítésére, mint 2010-2011-ben, a kétharmados lendület első hónapjaiban.
A Policy Solutions politikai elemző intézet kiemeli, hogy az összes törvény elfogadási idejének tekintetében ugyan számottevő lassulásról beszélhetünk az elmúlt egy évben a második Orbán-kormány első évéhez viszonyítva, a sürgős törvények elfogadási ideje viszont a legutóbbi időszakban még tovább gyorsult. 2014-2015-ben átlagosan 25 nap alatt fogadtak el sürgős eljárásban törvényeket. Ez 5 nappal gyorsabb, mint a 2010-2011-es időszakban vagy a teljes 2010-2014-es ciklusban.
Érdemes azt is hozzátenni, hogy a kivételesen sürgős eljárásban beterjesztett javaslatokat átlag 9,27 nap alatt fogadta el az Országgyűlés – tehát a sürgős eljárás tempójánál is gyorsabban.
Kivételesen sürgős eljárásban főként politikailag is érzékeny, gazdasági és adózási témájú törvényeket tárgyalt meg a Parlament. A reklámadóról szóló törvényt és az ahhoz kapcsolódó törvények módosítását is ilyen formában vitte végig a magyar törvényhozás, de a banki hitelezés, illetve kölcsönszerződésekről szóló több tervezet is kivételes eljárás során fogadtak el.
Határozati házszabályi rendelkezésektől való eltéréssel szavazták meg a jövő évi költségvetésről szóló törvényt, valamint a budapesti vizes világbajnokság megvalósításához szükséges létesítményfejlesztésről szóló tervezetet is, csakúgy, mint a brókerbotrányra adott jogszabályi változtatásokat is.
A jelenlegi kabinetnek ugyanakkor nem mindig kellett a gyorsabb elfogadást lehetővé tevő eljárásokhoz folyamodnia az elmúlt egy év során annak érdekében, hogy rendkívül gyorsan el tudjon fogadni számára fontos jogszabályokat.
A déli határra tervezett kerítés felállítása érdekében az Országgyűlésnek benyújtott, az ideiglenes biztonsági határzár létesítésével, valamint a migrációval összefüggő törvények módosításáról szóló javaslatot például normál eljárásban tárgyalta, és pontosan egy hét alatt fogadta el a Parlament. Hasonló sebességgel tudta átvinni – szintén normál eljárásban – a kormánypárti többség a közérdekű adatigénylés feltételeit szigorító, információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény módosítását is, melyet június 26-án nyújtottak be, és július 6-án, vagyis tíz nap alatt el is fogadtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.