Először 1929. május 16-án a hollywoodi Roosevelt Szálloda zártkörű bankettjén 12 kategóriában adták át az Oscart. 270 vendég 36 asztalnál foglalt helyet és a ceremónia alig negyedóráig tartott. Napjainkban már 24 kategóriában osztanak Oscar-díjat és a giga méretű showt a világban szinte mindenütt nyomon követik. Az, hogy kik nyernek, szupertitkos információ. A filmakadémia 6124 szavazó tagja a Price/Waterhouse könyvelőcégnek küldi be zárt borítékban a szavazatát. A szavazatokat ez a könyvelőcég összesíti és a filmakadémia tagjai csak az eredményhirdetéskor, az Oscar-gálán tudják meg az eredményt. Ugyanakkor, amikor az érintett művészek és az egész világ. Az eseményre minden évben közel kétezer újságíró szeretne bejutni, de csak háromszáznak sikerül.
Azt tartják, hogy ahhoz hogy Oscart nyerjen egy film, nagyon erős szakmai összefogás, fegyelem, figyelem, hibátlan marketing, türelem, idő - és persze pénz kell. Ez azonban az utolsó szempont, mert ha a többi hiányzik, a pénz nem számít. De a helyzet még ennél is bonyolultabb.
Réz András azt mondja, mivel az Oscar esetében nagyon sok ember szavaz egyénileg, egy hirtelen, az utolsó pillanatban jött botrány akár a papírformát is boríthatja, hiszen a zsűriben is csak emberek ülnek.
„A Oscar messze nem csupán a filmek, vagy művészek harca, mert minden díjban benne van az a pillanat is, amiben, amikor élünk – mondta a filmesztéta. – Egy olyan történés a világban, ami nagyon felemel egy témát, vagy egy olyan zseniális alakítás egy szerencsésen időzített sorozatban, mint amilyen Matthew McConaughey esetében a True Detective volt vagy amivel megnyerte magának a Mielőtt meghaltam szobrocskáját. Ezen felül pedig ott van még az is, hogy teljes iparágak vesznek részt egy-egy film kampányában. A kommunikáció, a promóció tervezői pontos stratégiát alkotnak, figyelik mi árt és mi használ, mindezt annak érdekében, hogy minél több szavazatot megnyerjenek a filmjüknek.”
A Saul fia nyer?
Dudás Viktor, az MTVA főtanácsadója, Oscar szakértő azt mondta: gonosz tréfa lenne, ha éppen az Oscaron fognák be azok a vetélytársak a Saul fiát, amelyeket eddig szinte minden fesztiválon maga mögé utasított. A legfontosabb érv azonban nem ez a film sikere mellett, hanem az, hogy ez egy olyan újszerű elbeszélésmódot és moziélményt mutat be, amiért osztatlanul rajong az egész szakma.
„Ezt jelzi a Saul eddigi töretlen és elképesztő életútja, de az is, hogy az alkotás nemcsak a legjobb idegen nyelvű film kategóriában merült fel a jelöltek között, de a hangmérnök és az operatőr esetében is felvetődött a jelölés – mondta Dudás Viktor. - Igaz ugyan, hogy a témaválasztás klasszikusnak számít. Ahogy a Mustang muszlim témája és a Kígyó ölelése szinténtrendi aktuális társadalmi problémának tartott globális felmelegedést megmutató felvetése is az. De a Saul fia egy olyan eddig nem látott módon mutatja be a történelem egy szeletét, ami szerintem 99 százalékban meghozza az Oscart.”
Réz András azt mondta, már eddig is hatalmas dolog, ami ezzel a filmmel eddig történt. Ebben szerinte azon túl, hogy egy olyan nyelven szólal meg, ami teljesen eredeti, amilyen még soha nem volt, az is szerepet játszott, hogy nagyon ügyesen építették fel melyik fesztiválon indítják el, milyen kategóriában nevezik először és hogyan emelik ezzel is egyre magasabbra.
„A Saul fia nem tömegfilm, hanem egy művészfilm, egy fesztiválfilm. Hívjuk bárhogy, egy biztos: nem akadálymentesített pálya. Jószerével nincs is elmesélhető története, nincsenek idézhető mondatai, nem jelöl ki értelmezési ösvényeket. Az egyedisége éppen a szemléleti módjában, egyfajta tudatállapotban rejlik. Nagyon ritka, hogy egy ilyen film ilyen módon képes áttörni, tömegeket megmozdítani. A legtöbb, amit elért, azt hiszem ez. Nagyon valószínű, hogy még az Oscart is meg fogja kapni.”
Az egyetlen magyar mozifilm, amely Oscar-díjas lett, Szabó István Mephistója volt, amelyet 1982-ben díjaztak a legjobb külföldi film kategóriájában. Szabó Istvánnak sorozatban négy rendezését – Bizalom, Mephisto, Redl ezredes, Hanussen – jelölték Oscarra ugyanebben a kategóriában.
A légy a másik magyar gyártású film, amely Oscart-díjat kapott. Rófusz Ferenc alkotását 1981-ben az animációs rövidfilmek között díjazták.
Ezeken kívül négy másik filmet jelöltek eddig: A Pál utcai fiúk 1968-ban, a Macskajáték 1974-ben, a Magyarok 1978-ban és a Jób lázadása 1983-ban került a legjobbak közé.
A magyar operatőrök közül Zsigmond Vilmost négyszer jelölték, 1977-ben meg is kapta a Harmadik típusú találkozásokért a szobrot.
Magyar születésű színész eddig egyszer nyert főszerepért Oscart: Paul Lukas (Lukács Pál) 1944-ben, az Őrség a Rajnán című filmért.
Az a négy magyar filmrendező, aki nem magyar filmmel, de nyert: Vincent Korda: A bagdadi tolvaj, 1940-ben, Kertész Mihály: Casablanca, 1944-ben, Vértes Marcell: Moulin Rouge, 1952-ben és George Zukor a My Fair Ladyvel, 1964-ben.
Az Oscar-díjakról döntő 5765 fős filmakadémiának két magyar tagja van: Szabó István rendező és Koltai Lajos operatőr-rendező.
Leonardo: most vagy soha
„Vagy így, vagy úgy, de kétségtelenül Leonardo DiCaprio estéje lesz az idei Oscar-gála – mondja Dudás Viktor. – Nagyon régóta szurkolok neki és nagy tartozását tudja le az Akadémia, ha idén átveheti a díjat. Leonardo DiCaprio a legbiztosabb pénzügyi befektetés, benne volt az elmúlt évek három legnagyobb kasszasikerének mindegyikében, igaz talán nem a legnagyobb alakítás a pályáján az idei, de Hollywood hálás az olyan markáns átalakulásokért, amilyet a Visszatérőben láthattunk tőle, szóval nagyon kiváncsi vagyok, ha megkapja, akkor mi lesz az első mondata?”
Persze nem Leonardo DiCaprio az egyetlen, aki jelölések sora után is hiába várt az Oscarra. Peter O’Toole-t nyolc alkalommal jelölték hiába, Tom Cruise 3 jelölés után sem Oscar-díjas és Johnny Depp is háromszor reménykedhetett.
Mit néz egy profi?
Réz András azt mondja, főleg a tendenciákat figyeli. Azt, hogy miben tér el az éppen aktuális európai filmes ízlés az amerikaitól. Azt, hogy mit tart fontosnak, aktuálisnak a szakma Amerikában. Vagy azt, hogy kik most a filmek szempontjából az érdekes, sztoriba való személyiségek?
„Az idén például nagyon izgalmas a számomra, hogy mire jutnak ezek a gender típusú filmek, mint a Dán lány, ami a transzneműség témáját feszegeti, vagy a Carol, ami egy leszbikus szerelem története? De akár mondhatnám a retro-érzést is, hiszen mindkét film egy régi világ megidézése is, ahogy a Kémek hídja vagy a Brooklyn is. Aztán érdekesnek gondolom azt is, hogy mit értékelnek többre, a 2008-as gazdasági összeomlásról szóló mozit, a Nagy dobást vagy inkább a Spotlight kelti fel az érdeklődést, ami egy bátor film, a bostoni katolikus papok és püspökök gyerekmolesztálással kapcsolatos elhallgatásának története. Esetleg egy klasszikusan felépített igazi mozifilmet, mint a Visszatérő.”
A botrány már lefutott
Dudás Viktor szerint nincs botrányszag a levegőben. A bojkott, amit azért hirdettek mert a 2016-os Oscar-jelölések között a színészi főkategóriákban egyetlen színes bőrű színész sem kapott helyet, már kifújt és már indulásnál sem volt benne nagy lendület. Úgy, hogy az akadémia elnöke Cheryl Boone Isaacs, egy fekete nő, a műsorvezető – Chris Rock ugyancsak fekete, nehéz is komolyan venni a rasszista vádakat.
Szerinte a népszerű kategóriákban sincsenek idén nagy feszültségek és nem várhatók nagy meglepetések. A legjobb film igazi esélyese A visszatérő, amit a Nagy dobás és a Mad Max szoríthat meg. Előbbivel tartoztak és esetleg törleszthetnek a filmesek Amerikának és a világnak, utóbbi pedig nagyszerűen ötvözi a klasszikus filmes értékeket a modern komputeres technikával. Szerinte a legjobb női főszereplő díja Brie Larson és Cate Blanchett között dől el, de nem is kérdés, hogy Brie Larson jobb volt a Szobában, míg Cate Blanchett volt már jobb, mint amit a Carolban.
Dudás Viktor szerint a legjobb férfi mellékszereplő díja Sylvester Stallonénak jár, a legjobb női mellékszereplő pedig Kate Winslet lehet. A rendezők díját Alejandro Gonzalez Inarritu A visszatérő és Lenny Abrahamson A szoba direktora is megérdemelné, de szerinte előbbi viszi majd haza és arra tippel, hogy az internet attól robban majd fel, ha Leonardo DiCaprio kapja meg a legjobb férfi főszereplő díját, nem pedig az ellenkezőjétől.
Az egyetlen magyar mozifilm, amely Oscar-díjas lett, Szabó István Mephistója volt, amelyet 1982-ben díjaztak a legjobb külföldi film kategóriájában. Szabó Istvánnak sorozatban négy rendezését – Bizalom, Mephisto, Redl ezredes, Hanussen – jelölték Oscarra ugyanebben a kategóriában.
A légy a másik magyar gyártású film, amely Oscart-díjat kapott. Rófusz Ferenc alkotását 1981-ben az animációs rövidfilmek között díjazták.
Ezeken kívül négy másik filmet jelöltek eddig: A Pál utcai fiúk 1968-ban, a Macskajáték 1974-ben, a Magyarok 1978-ban és a Jób lázadása 1983-ban került a legjobbak közé.
A magyar operatőrök közül Zsigmond Vilmost négyszer jelölték, 1977-ben meg is kapta a Harmadik típusú találkozásokért a szobrot.
Magyar születésű színész eddig egyszer nyert főszerepért Oscart: Paul Lukas (Lukács Pál) 1944-ben, az Őrség a Rajnán című filmért.
Az a négy magyar filmrendező, aki nem magyar filmmel, de nyert: Vincent Korda: A bagdadi tolvaj, 1940-ben, Kertész Mihály: Casablanca, 1944-ben, Vértes Marcell: Moulin Rouge, 1952-ben és George Zukor a My Fair Ladyvel, 1964-ben.
Az Oscar-díjakról döntő 5765 fős filmakadémiának két magyar tagja van: Szabó István rendező és Koltai Lajos operatőr-rendező.
Titkok a szobor körül Ami a pénzt illeti, 1997-ben állították fel az abszolút rekordot. A Titanic 200 millió dollárból készült, Amerikában 600 millió, külföldön 1,8 milliárd dollárt hozott. Azóta is csak A Gyűrűk Ura közelítette meg, 2003-ban. A legjobb filmek között, a legkevesebb pénzből az Ütközések című film készült, 6,5 millió dollárt költöttek rá 2005-ben. A legkisebb bevételt A bombák földjén 2009-ben díjazott film hozta, összesen 66 millió dollárt.
A Forbes arról csinált listát, ki a legjobban fizetett művész jelenleg az Oscar-díjra jelöltek körében. Jennifer Lawrence, a Joy című film főszereplője egy év alatt 52 millió dollárt keresett.
Az abszolút kategória nyertese Walt Disney, akit 59 alkalommal jelöltek, 26-szor nyert, ráadásul 22 éven keresztül minden évben jelölt volt, 1954-ben pedig egyszerre négy szobrot kapott meg.
A legidősebb jelölt idén a 87 éves olasz Ennio Morricone, akit hatodik alkalommal nomináltak, de még nem nyert, igaz, 2007-ben életmű-Oscart vehetett át.
A legtöbb jelölést a Titanic és a Mindent Éváról című film gyűjtötte be eddig: 14 kategóriában indulhattak. A legtöbb – 11 szobrot – három filmnek sikerült begyűjtenie: a Ben Hur, a Titanic és A Gyűrűk Ura trilógiájának utolsó darabja, A király visszatér holtversenyben vannak, igaz, A Gyűrűk Ura 11 jelöléséből mind a 11 kategóriában nyert is, ami ugyancsak rekord.
Három film – Ez történt egy éjszaka (1934), Száll a kakukk fészkére (1976) és A bárányok hallgatnak (1991) – büszkélkedhet azzal, hogy mind az öt fő kategóriában elnyerte az elismerést.
A Kémek hídja két rekorddal is büszkélkedhet idén: Steven Spielberg kilencedszer izgulhat a legjobb film kategóriában. A zeneszerző, Thomas Newman pedig a családja révén, az évek során összesen 89 jelölést zsebeltek be.
A legjobb nők között Katharine Hepburn a csúcstartó, aki négyszer nyert, de Meryl Streep is csúcstartó, őt 19 alkalommal jelölték és háromszor el is vitte az Oscart.
A rendezők között eddig egy nő volt: Katheryn Bigelow. Ráadásul abban az évben A bombák földjén című filmjével éppen a volt férjét, James Cameront győzte le, akit az Avatarért jelöltek.
A leghosszabb – hét(!) órás – Oscar díjas film a Háború és béke volt, és 1968-ban nyert.
Kétszer adtak ki legjobb férfi alakítás díjat a díjazott halála után. Peter Finch 1976-ban Sidney Lumet Hálózat című filmjének főszerepéért, Heath Ledger pedig A sötét lovag Jokerének alakításáért kapta meg.
1940-ig nem volt titok, ki nyert az adott évben, a győztesek nevét előre bejelentették.
A Szépség és a Szörnyeteg volt az első Oscar díjas rajzfilm 1991-ben, de még a legjobb filmek között. 2002 óta van külön kategória az animációnak.
Miért éppen Oscar? Az Oscar-szobor 34,3 centiméter magas, a súlya pedig 4,2 kilogramm. 1931-ben ragadt rá az Oscar elnevezés, talán ezért, mert az akadémia első könyvtárosát a figura Oscar nevű nagybátyjára emlékeztette. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.