David Davis, a kilépési tárgyalások irányítására létrehozott minisztérium vezetője csütörtökön a Brexit-folyamatról tájékoztatta a londoni alsóház képviselőit.
Az ellenzéki Munkáspárt egyik képviselőjének kérdésére, hogy a konzervatív párti brit kormány hajlandó lenne-e bármilyen formájú pénzügyi ráfordításra az egységes belső piaci hozzáférés biztosítása végett, Davis kijelentette: a fő kritérium az, hogy Nagy-Britannia a lehetséges legjobb feltételekkel exportálhassa áruit és szolgáltatásait az európai piacra. "Ha ebbe beletartozik az is, amiről Ön beszél, akkor természetesen megfontoljuk ezt is" - fogalmazott válaszában a Brexit-ügyi miniszter.
Az Európai Bizottság jelenlegi álláspontja szerint ha Nagy-Britannia a brit EU-tagság megszűnése után is hozzá akar férni az EU egységes belső piacához - ahogy azt a brit üzleti szféra folyamatosan követeli -, akkor tartania kell magát az unión belüli mozgásszabadság alapelvéhez. Theresa May brit miniszterelnök többször hangoztatott véleménye szerint viszont az EU-tagságról tartott júniusi népszavazás - amelyen a résztvevők szűk, 51,9 százalékos többsége a kilépésre voksolt - megmutatta, hogy a britek nem akarják az EU-n belüli szabad mozgás elvének érvényesítését úgy, ahogy az eddig történt.
A brit gazdaság további hozzáférése az egységes EU-piachoz az egyik legsarkalatosabb vitaforrás a brit kormány és a brit üzleti szektor között is.
A brit gazdaság nagy ágazati érdekképviseleti szervezetei nemrégiben nyílt levélben figyelmeztették a brit kormányt arra, hogy ha Nagy-Britannia kedvezményes kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból, akkor az EU-piacra irányuló - jelenleg akadálymentes - brit áruexport 90 százalékát vámok terhelhetik. A felhívás aláírói szerint ez a brit élelmiszeriparra 20 százalékos, a brit autóiparra 10 százalékos költségtöbbletet róna, ami gyakorlatilag behozhatatlan versenyhátrányba hozná e szektorokat.
A német autóipari szövetség elnöke, Matthias Wissmann külön is figyelmeztette a brit kormányt arra, hogy a brit gazdaságban jelenlévő német autóipari vállalatok máshová települhetnek, ha Nagy-Britannia elveszíti hozzáférését az egységes európai piachoz. A Financial Times című londoni gazdasági napilapnak nemrégiben kijelentette: a német járműipar nagy-britanniai érdekeltségeinek egy része például Közép- és Délkelet-Európába is átköltözhet, ha a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék az EU-piacra irányuló brit exportot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.